Specificaties Rad. RX 470 (1,143GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 4G D5 Review

Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 4G D5

Dit is een goede DX12 grafische kaart voor een midrange PC. Prima voor gamen op 1080p. Zelfs met een low cost CPU zet deze kaart fatsoenlijke prestaties neer. De stille werking van de fans, de maximale temperatuur van 76 graden Celcius en de dubbele bios zijn pluspunten.

Pluspunten

• De temperatuur komt niet boven de 76 graden Celcius uit.
  • Lekker stil.
  • Er zijn twee bios instel mogelijkheden
  • Stijlvol neutraal ontwerp.
  • RGB LED verlichting via software Sapphire Trixx te regelen.
  • De powerconnector zit aan de achterkant.
  • Een defecte fan is makkelijk te verwijderen.

Minpunten

• De kaart is niet echt low profile.
  • Voor het prijsverschil kun je beter de RX480 versie kopen.
  • De powerconnector zit aan de achterkant.
  • Als de kaart vertikaal geplaatst zit op een horizontaal moederbord kun je erg moeilijk bij de bios schakelaar.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Warmteproductie
Specificaties
Unpackaging

Terug naar Inhoud.

Voor iedere nieuwe build neem ik ruim de tijd om uit te zoeken welke componenten het beste voldoen aan mijn verwachtingen en toepassingen en samen binnen het budget passen.
Voor mijn komende build, in de planning van voorjaar/zomer 2017, was ik de specs en reviews aan het lezen van de AMD RX480 GPU. Deze zou in een X370 ZEN moederbord of in een 1151 moederbord in combinatie met een i5 6600 CPU.

Helaas begaf twee weken geleden mij R9 280 kaart het in de Mancave PC (daarover later meer) en moest ik versneld op zoek gaan naar een RX480 GPU.
Eigenlijk had het ook een 1060 kunnen zijn, want ik heb geen echte voorkeur voor het rode of groene kamp. Maar ik had al de beslissing genomen om voor de underdog te kiezen.

De keuze was in eerste instantie gevallen op de RX480 4GB, maar de verkrijgbaarheid van de kaarten die ik zou willen kopen is belabberd. Het alternatief de RX470 4GB is veel beter verkrijgbaar.
Dus heb ik vervolgens daar mijn focus op gelegd.

Van de verschillende fabrikanten was dit de voorlopige keuze:
Asus ROG Strix Radeon RX 470 4GB
Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming
HIS RX 470 IceQ X² Turbo 4GB Subjectieve voorkeur vanwege eerdere HIS kaart en kleur
MSI Radeon RX 470 Gaming X 4G Voorkeur vanwege de goede fan eigenschappen
PowerColor Red Devil RX 470 4GB
Sapphire Nitro+ Radeon RX 470 Subjectieve voorkeur voor design.
XFX Radeon RX 470 RS Black Edition True OC

De verkrijgbaarheid en de voorkeur van online winkels beperkte de keuze tot:
Asus ROG Strix Radeon RX 470
Sapphire Nitro+ Radeon RX 470 4GB
PowerColor Red Devil RX 470 4GB
MSI Radeon RX 470 Gaming X 4G

Ik heb divere reviews gelezen waarvan deze ik de meest interessante vind:

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen voor de Sapphire Nitro+ Radeon RX 470 OC 4GB, omdat deze twee HDMI aansluitingen heeft, RGB LED (je kunt tegenwoordig niet zonder ;) )
en omdat ik ontwerp in eerste instantie al erg 'vet' vond.
De Asus is het niet geworden vanwegen hun policy dat zelfs in OC de kaart niet te warm mag worden. Ik weet dit kun je wel omzeilen, maar Asus is wat dit betreft voor mij een NO-GO.
De Powercolor is het niet geworden omdat die het net niet is wat mij betreft. Ik weet het, sujectief maar ik ben een rare wat dat betreft. ;)
De MSI is het niet geworden vanwege mijn wit blauwe build. :+)

Genoeg gekletst voorlopig, nu maar eens kijken wat deze kaart in huis heeft.

Prestaties
Terug naar Inhoud.

Omdat ik deze kaart near-futureproof heb gekocht vind ik een paar dingen belangrijk waaronder VR ready en HDR ready. Beide kan ik nog niet afspelen, maar het is wel fijn te weten of het ermee mogelijk is. Een HDR TV zal het eerste volgen.

Volgens de SteamVR Perfomance test is mijn huidige systeem performing well enough for recommended, high fidelity VR!
Gemiddelde kwaliteit: 6,4 (hoog)
geteste frames: 8607

Phisics sore: 4004
Physics test: 12,71 FPS
Combined score: 2163
Combined test: 10,06 FPS

Als deze kaart gecombineerd wordt met een i5 (of vergelijkbaar) processor zullen de prestaties nog hoger liggen. Dat wordt dan volgend jaar als ik een Zen of i5 build maak, want dan gaat deze kaart in die PC en gaat de R9 280 terug in de Mancave PC. Want die bleek toch niet defect. :+)

Game prestaties

Guild Wars 2 38-54 FPS
Need 4 Speed Most Wanted 60 FPS
Project Cars 1080p Ultra 32-36 FPS
Project Cars 1080p High 48-100 FPS 62 gemiddeld
World of Tanks 1090p alles max 58-65 FPS

Beeldkwaliteit
Terug naar Inhoud.

Gewoon goed, ik had ook niet anders verwacht.

Overklokbaarheid
Terug naar Inhoud.

Ik ben zelf niet zo van het overclocken, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel zijn. ;) De GPU heeft een aantal uren op 1325 MHz. gedraaid, en het geheugen op 1720 MHz. zonder problemen. Dit alles zonder het voltage te verhogen. Er zit best potentie in overklokbaarheid. Het blijft natuurlijk een silicon lottery maar er staan meer reviews die de overklokbaarheid positief beoordelen.

Voor het overklokken en tweaken gebruik ik Sapphire Trixx 3.0

Met deze versie kun je overklokken, maar ook de LED instellingen aanpassen.

Geluidsproductie
Terug naar Inhoud.

Wat een verademing is deze kaart. Mijn vorige kaart maakte een stuk meer lawaai.
In OC mode maakt de kaart weinig geluid. De fans zijn niet boven de 33% / 1450 t/min geweest.
Onder de 52 graden Celcius staan de fans helemaal stil.
Geen coilwhine probleem.

Warmteproductie
Terug naar Inhoud.

De GPU temperatuur is niet boven de 76 graden Celcius geweest.
De aluminium backplate heeft ook invloed hierop. Heel weinig van die warmte verlaat de kast via de achterzijde. Een gedeelte gaat via aluminium backplate terug de kast in, een ander gedeelte gaat via de ruimte tussen de PCB en de backplate de kast in. Het maakt voor de temperatuur niet uit of de case fans op een lage of hoge stand staan.

De 95mm fans hebben een dubbel stofdicht kogellager.

En zijn makkelijk verwijderbaar indien defect.

Om het technische verhaal helemaal compleet te maken zijn dit de specificaties.

GPU
2048 stream Processors
14 nm FinFET
4th generation Graphics Core Next (GCN)
Up to 1260 MHz Engine Boost Clock

AMD Tress FX technology
AMD Liquid VR technology
AMD TrueAudio Next technology
AMD HD3D Technology
Universal Video Decoder (UVD)
XConnect™ technology
VR Friendly

Cooling
Dual-X 95 mm fans
Two ball bearing
NITRO Free Flow redesigned airflow
NITRO FanSafe and Fan Health Check

175W

OS
Windows 10Windows 8/8.1Windows 7

System Requirement
500 Watt Power Supply (Suggestion)
1 x 8-pin AUX Power Connector
CD-ROM or DVD-ROM drive for installing software

En Pierre wat zit er in de doos?
Terug naar Inhoud.

Zelf is het niet mijn ding, maar er zijn genoeg mensen die de verpakking interessant vinden.

De kaart zit een een glossy full color doos met aan de voorzijde de belangrijkste gegevens van de kaart en aan de achterzijde uitgebreide specificaties.

In die glossy full color doos zit een andere nauw passende saaie stevige bruine doos.

Maken we die saaie box in a box open, dan begint het weer interessant te worden
Een CD met drivers, een produkt registratie kaart, een quick installation guide en de gegevens van Sapphire en de Duitse vertegenwoordiging op een velletje papier.
De kaart zelf zit goed verpakt in een anti statische luchtbellen hoes en toegedekt met schuimplastic.

De kaart zelf vanaf de voorzijde

De kaart zelf schuin vanaf de bovenzijde

De kaart vanaf de bovenzijde

Ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn zonder RGB LED's

De aluminium backplate van de kaart met openingen voor de koeling

De aansluitingen

De aansluiting van de 8 pins connector

Detail foto van de knop om de LED's te bedienen en de bios schakelaar

Hou er rekening mee dat deze kaart behoorlijk hoog is of breed is als je de foto of het moederbord verdraaid

De lengte daar in tegen is een stuk korter dan de Sapphire R9 280 Dual X

In de mancave PC

Terug naar Inhoud.

Ben je op zoek naar een DX12 grafische kaart voor een midrange PC, dan is dit een goede kanshebber. Voor gamen op 1080p heb je niet meer nodig. Zelfs met een low cost CPU zet deze kaart fatsoenlijke prestaties neer. De stille werking van de fans, de maximale temperatuur van 76 graden Celcius en de dubbele bios zijn ook pluspunten. Hou met de build rekening mee dat dit een hoge kaart is en dat de power connector aan de achterzijde zit. Ik zeg gewoon doen!

Terug naar Inhoud.

Heb jij ook een Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 4G D5?

Leuke review :)
Overclocken is niet je ding schrijf je, maar heb je undervolten op stock clocks al geprobeerd? Kan dat bij deze kaart ook met Trixx?
Dankjewel. :)
Aan de hand van de OC video review heb ik de spanning met 25mV verlaagd. En een game WoT gespeeld. Dat was een kleine 10 minuten.
Voor mij is het genoeg om te weten dat de kaart overgeklokt kan worden. Maar zelf doe ik verder niets met overklokken.
Mooie review. Ben zelf ook druk op zoek naar nieuwe kaart.
Leuke review! Ik vroeg me af of je toevallig problemen hebt ondervonden met de software van Sapphire ? Als ik mijn fanprofiel aanpas met 3d party software wat geen Wattman is dan gaat de fan willekeurig op 100% draaien. (het amd forum staat vol met mensen die hetzelfde probleem hebben)

Wat ik wel een raar pluspunt vind is een tempratuur van 76 graden max. De concurrentie weet met stillere koelers minimaal 10 graden beter te koelen.
Dankjewel :)
Ik heb geen problemen gehad met Sapphire Trixx. Alles werkt perfect. Overklokken van geheugen en GPU, undervolten. Ik vind de fans stil, bij 76 graden draaien ze maar 33% = 1450 t/min.
De enige vergelijking die ik heb is een Sapphire R9 280 dual x. Die maakt veel meer lawaai en wordt veel sneller warm.
Ik zal eens kijken of ik een betrouwbaar appje kan vinden die geluidsmetingen kan doen.
Sowieso kom ik tegenstrijdige berichten tegen daarover.
Om de review bij de buren aan te halen. De Asus wordt gigantisch geknepen. De Powercolor en de MSI zitten over de hele linie 3 - 7 % qua prestatie onder de Sapphire. De Sapphire wordt dus wel warmer, maar heeft ook de beste prestaties. Ik heb ook niet gelezen welke van de bios HWI heeft gebruikt. In mijn Mancave PC wordt het geluid nog extra gedempt terwijl de temperatuur niet hoger dan 76 graden komt. Voor mij goed genoeg. ;)

Bij deze test zijn de temperatuur verhoudingen heel anders.

[Reactie gewijzigd door PanaLover op 25 september 2016 22:12]

Mooie review. Vind het echt een prachtig uitziende kaart. Tevens degelijk gebouwd.

Heb zelf de rx480 van saphire onlangs aangeschafd.
Dankjewel :).
Helemaal mee eens. Zelf vind ik de zilverkleurige uitvoering zelfs nog mooier.

RX480? Mazzelaar. :D Voor die paar tientjes verschil is dat een betere keuze. Helaas moeilijk verkrijgbaar.