Specificaties 14,1" (1920x1080 IPS), 64GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya S4219W 30020607 Review

computeraap 23 september 2016, 332 views

Medion Akoya S4219W 30020607

Ik blijf er toch bij dat je voor 255,- wat meer bang for the buck krijgt met het 14.1" Full HD IPS scherm. Prima instapper en lijkt me ook geschikt voor niet-tech studie gezien het licht gewicht van de plastic case en de goede accu prestaties.

Pluspunten

• Scherm
  • Accu
  • Bijplaatsen 7mm 2.5" hardeschijf
  • Lichtgewicht

Minpunten

• CPU
  • 2 GB geheugen
  • Case

Ik had bij thuiskomst van vakantie mezelf voorgenomen een simpele laptop aan te schaffen die ik voortaan mee zou kunnen nemen op reis zonder me enigszins zorgen hoeven te maken over verlies/schade/diefstal. De accu is voor die gevallen (vliegtuig) belangrijk en de schijfruimte (films & series).

Via de Pricewatch rond gekeken naar een goedkope laptop en toen stuitte ik op deze Medion laptop. Qua CPU/MEM/Prijs vergelijkbaar met de 11.6" netbooks, maar meer bang for the buck:

- Full HD 14.1" IPS scherm (mat) t.o.v veelal 11.6" (glimmend)
- 1920 x 1080 resolutie t.o.v veelal 1366x768
- 64 GB eMMC t.o.v veelal 32 GB eMMC
- 2.5" Uitbreidingsslot t.o.v veelal geen uitbreiding mogelijk

Nadelen:
- 2GB en de n3050 zijn een bijzonder karige combinatie.
Momenteel de laptop bruikbaar met een schone installatie van Windows Home 10 64 bit, let hierbij op dat je de computer instelt voor maximale prestaties en ook het power management aanpast.
- 32 bit installatie Windows 10 niet mogelijk
Dit leek me nog mogelijk iets van performance winst te geven, maar de 64 bit UEFI zorgt er voor dat er geen geldige boot optie is tijdens de installatie van Windows 10 32 bit, alle mogelijke combinaties geprobeerd.
- De casing is zwak plastic
Er zitten nu na een kleine week al kleine krassen op. Het toetsenbord typed, maar knoppen zitten voor mij niet logisch (kleine shifts, ben uiterst rechts de enter gewend ipv home/pgup/pgdwn knoppen), trackpad is karig. Zet de scroll snelheid op maximaal, anders is er geen soepele scroll ervaring
- 2.5" bracket ondersteund alleen schijven tot 7mm
Dit stond op een extra papiertje in de doos, maar ik verwachtte een normale laptop schijf kwijt te kunnen die ik nog had liggen (1TB).

Voordelen:
- Het scherm is echt goed net als de multimedia prestaties. Netflix en films zien er allemaal perfect uit en ook YouTube geen probleem op 1080p
- De accu is goed, deze houdt het 6+ uur uit bij redelijk gebruik en scherm op 50% brightness
- Na een schone installatie, enige configuratie aanpassingen en het gebruik van de Edge browser is het nu toch een bruikbare laptop geworden (ik programmeer bijv. ook in PHP middels NetBeans en ook dat gaat).
- GTA San Andreas draait perfect en Call of Duty Modern Warfare 4 ook op 800x600.

Heb jij ook een Medion Akoya S4219W 30020607?