Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-bc010nd Review

dascandy_ 23 september 2016, laatste update op 4 februari 2017, 2.443 views

HP Pavilion 15-bc010nd

Goede laptop met goede balans in features voor gunstige prijs. Touchpad en scherpe rand aan toetsenbord zijn enige nadelen. HP support weigert alles (incl hardware support) zodra je meldt dat je geen Windows draait.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit goed
  • Heeft alle knoppen op 't toetsenbord
  • Snelle SSD (1.3GB/s gemeten)

Minpunten

• Touchpad overgevoelig
  • Linux installatie erg lastig gemaakt
  • HP support

Heb de laptop gekocht als vervanging van een Sony Vaio 16". Deze had ik zelf geupgrade met een SSD en 8GB geheugen in 2011, maar helaas is hij in mei 2016 kapot gegaan. Na een paar maanden gebruik van m'n werklaptop toch maar 'n nieuwe gekocht, met als criterium dat hij minstens zo goed moest zijn als de vorige op de punten die relevant voor mij zijn:

- 4 echte cores. In wat ik doe heb ik gemeten dat hyperthreading 6% winst geeft en dus weinig relevant is, maar een i7 met 2 cores en HT is dus 53% zo snel als deze i5 met 4 cores.
- Minstens 8GB geheugen, minimale geheugen limiet 32GB. Ik zit met 8GB al snel aan de limiet (browser, android emulator en Eclipse/IntelliJ), dus had liever iets meer gehad. 32GB is al besteld en reeds geinstalleerd.
- Snelle SSD. Vorige computer had een Agility 3 128GB op SATA3, deze had ik als 't even kan een M.2 slot in met NVMe interface. Heb gemeten en hij haalt praktisch 1.3GB/s. In mijn exemplaar is dit een Samsung SM951 256GB.

Allereerst de laptop opgestart met een Linux bootdisk om te installeren - dat werkt dus niet. Secure boot staat aan met alleen Microsoft keys, standaard start hij niet op van USB sticks en al heb je alles omgezet, dan nog wil hij zo graag mogelijk Windows opstarten. Ik heb de Windows bootloader zelfs moeten weggooien, omdat hij anders de Windows bootloader ging starten met keiharde override in de EFI ondanks dat Linux als boot-target ingesteld stond.

Na een uurtje alsnog Linux draaiend, en dat draait soepel en gemakkelijk. Alles wordt by default herkend op Ubuntu 16.04. In gebruik is er weinig dat ik zou willen veranderen. Bij het draaien van software haal ik op mijn werklaptop op een i7 (op Windows) een run in 3 seconden, op deze laptop in Linux draait dezelfde procedure in 0.17 seconden.

Ik ben gewend aan mechanische toetsenborden - gebruik op mijn thuis-desktop een Razer Blackwidow TE en op het werk een Das Keyboard - en dit toetsenbord is goed te gebruiken zelfs in vergelijking met die klasse. Het heeft ook alle toetsen die je normaliter op een toetsenbord zou verwachten, zoals bijvoorbeeld de "home", "end" en "pageup" knoppen. Bij een Macbook Pro of andere merken laptop zijn deze toetsen ofwel gemultiplext met andere toetsen, of geheel afwezig. Bij het typen zul je je handen in de lucht moeten houden, want de rand waar je polsen op terecht komt is erg scherp.

Het touchpad is te gevoelig, en zou ik als enige reden zien om deze laptop af te keuren. Als het scherm dicht is zorgt hij voor willekeurige acties door interactie met het scherm. Met het scherm open krijg ik bij het typen regelmatig per ongeluk acties met de touchpad, doordat mijn handen er in de buurt zijn. Soms klikt hij alvast voor je zonder dat je daadwerkelijk wil klikken. Bij gebruik met 2 handen interpreteert hij een muisklik met 1 hand terwijl je met de ander selecteert als een zoom of scroll multitouch beweging.

De laptop zelf is lekker dun en licht. Het scheelt ongeveer een centimeter met de Sony die hij vervangt. De batterij gaat ook lekker lang mee, maar dat is te verwachten in vergelijking met een 6.5 jaar oude laptop die inmiddels alweer 3 jaar draait op zijn 3e batterij. De features die duurdere vergelijkbare laptops hebben mis ik geheel niet - denk aan extra geheugen, een GT960 of beter, een extra harddisk (Windows gebruikt snel 200GB, maar mijn Ubuntu install moet nog over de 30GB komen - en ja, ik draai ook Steam met tig spellen onder Linux), hyperthreading of 4k scherm.

Ik heb zelf een geheugenupgrade uitgevoerd om hem naar 32GB intern te converteren. Ik heb foto's bijgevoegd van de interne layout. Het exacte type van mijn geheugen (dat dus in elk geval werkt) heb ik hieronder gelinkt. Linksonder zit het geheugen, direct daarnaast het M.2 slot en daarnaast de niet gemakkelijk te vervangen LiPo batterij.

Rechtsboven zie je een ruimte die exact op maat is voor een 2.5" disk (SSD of HDD), maar er zit geen sata connector om iets op aan te sluiten. HP biedt wel de mogelijkheid om de kabel achteraf te bestellen, maar in Europa doet HP dat niet zelf, en alle resellers vragen er 35 tot 50 euro voor - voor een kabeltje van 10 centimeter! Ik heb desondanks besloten deze kabel aan te schaffen en een (op dit moment) harddisk er bij te plaatsen. Dit was de originele harddisk uit mijn oude laptop.

2.5" Harde schijf met het voorgenoemde kabeltje van 40 er aan

Harde schijf op de kop gedraaid met de stekker links.

Kabeltje ingestoken, hier zie je het lichtgrijze klepje dat 'm op zijn plek gaat houden

Nogmaals de volledige laptop, dit keer met harddisk er in. Ter referentie.

De handleiding vind je overigens hier: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05117922.

Bij het navragen bij HP waarom de SSD qua performance sterk teleur stelt in sommige omstandigheden wordt alle support geweigerd zodra ik meld dat ik Linux en niet Windows draai. Voor een professioneel bedrijf bij een aankoop van rond de 1000 euro zou je beter moeten verwachten. Ik heb dientengevolge de reviewscore ook aangepast. De laptop zelf is OK, maar support moet je niet verwachten.

Heb jij ook een HP Pavilion 15-bc010nd?

Even een reactie over de overgevoeligheid van het touchpad, dit kan je veranderen.
Links onderin zoek je bij het vergrootglas : Muis
klik je extra muis opties
Clickpad-instellingen
klik je op het kleine driehoekje voor aanwijzen
dan zie je gevoeligheid staan en kan je zelf instellen hoe gevoelig hij moet zijn.
Dit gaat niet over hoe snel de muiscursor beweegt, maar dat het touchpad het scherm detecteert als vingers die bewegen en dingen aanklikken. Daar nog eens bij dat je uit de eerste regels van de review kunt halen dat deze laptop nooit Windows gedraaid heeft en je aanwijzingen dus ook niet erg bijdragen...
Dit is niet merk gerelateerd. Ik heb bijvoorbeeld een HP Envy en die mist de rechter ctrl-toets. Die is daar vervangen door een toets die normaal gezien aan de linkerkant van toetsenbord zit. Ik wist zelfs niet dat sommige merken dit deden.
Het is voor mij een van de eerste criteria geworden bij een laptopaanschaf. Als hij toetsen mist die ik bij gewoon typwerk regelmatig gebruik dan is het geen bruikbare laptop, onafhankelijk van hoe snel hij is. Een alternatief voor mij was in theorie het gebruik van een macbook van mijn werk, maar door het toetsenbord gebruik ik hem daar ook zo min mogelijk.
Hallo, ik heb een vraagje over het maximale RAM wat deze laptop aankan. Ik hoor namelijk overal andere dingen. Bij een aantal winkels zeggen ze 8GB, terwijl ik in de handleiding die aan het einde van de review staat dat er een max is van 16GB, en in deze review lees ik dat er 32GB in is geplaatst. Kan iemand mij misschien het antwoord geven? Ik ben zelf van plan om deze laptop te kopen, maar dan met de i7 6700HQ erin. Kan het zijn dat de laptop met deze processor weer een ander max RAM heeft?
Ik hoor het graag.
Bij max Ram hebben ze het over verschillende dingen:

- Hoeveelheid die de CPU kan aansturen. Hier kun je hoe dan ook niet overheen komen - hij heeft gewoon niet genoeg adreslijnen. Normaliter zit hier ook je device-adresruimte bij en zul je dus iets onder dit aantal uitkomen. Voor deze CPU is dat 64GB.
- Hoeveelheid die het moederboard aankan. Het BIOS zal ook het geheugen moeten verbinden met de CPU en deze heeft zijn eigen limieten. In dit geval is dat 32GB praktisch gebruik.
- Hoeveelheid die fysiek te krijgen is in de form factor. DDR4L SO DIMMs zijn nu te krijgen in 16GB per module, en je kunt er twee fysiek in kwijt (zie foto). Daar past dus ook 32GB in. Soms bij normale computers op Mini-ITX boards is dit een sterkere limiet.
- Hoeveelheid die de fabrikant af-fabriek verkoopt. Dit is een stuk minder dus; mijn configuratie heeft officieel 8GB en de grootste die ze af-fabriek verkopen heeft 16GB. Dit is wat elke verkoper je zal vertellen als maximum - het is het maximum dat ze je kunnen verkopen binnen garantie. Je betaalt echter enorm extra voor die paar GB extra vergeleken met de echte prijs van het geheugen, en soms bestaat de configuratie die je wil eigenlijk niet.

De eerste limiet kun je opzoeken op Intel ARK - http://ark.intel.com/prod...r-6M-Cache-up-to-3_50-GHz - en daar staat net zoals bij de i5 die ik heb netjes 64GB vermeld. Ik ga er dus vanuit dat je er 32GB in kunt stoppen zonder probleem, en zodra ze beschikbaar zijn zou je 64GB kunnen overwegen - maar voor mij is 32GB genoeg.

Mocht je iets meer zekerheid willen, onderaan de review staat een link naar exact het geheugen dat ik er in heb zitten; die is dus alvast voor je getest met een HP laptop.

[Reactie gewijzigd door dascandy_ op 17 oktober 2016 15:17]

Bedankt voor de info! Ik denk dat ik aan 8GB de komende tijd nog wel genoeg heb, maar ik kan me voorstellen dat ik over een paar jaar wel wat extra RAM wil hebben. Mijn huidige laptop van 4 jaar oud heeft ondertussen ook wel moeite met 4GB, wat voorheen nog wel voldoende was. Al met al ben ik nog steeds enthousiast over deze laptop.
HP mentaliteit is beneden alle peil

[Reactie gewijzigd door ljjl op 9 november 2016 14:23]

Zo te lezen een prima laptop die toch uit wraak maar 2 sterren krijgt over tegenvallende support in jouw specifieke linux-situatie. Ik vind je score daarmee geen nuttige bijdrage leveren - de rest van je review wel.
Bij het ontdekken van een defect (M.2 drive die 8MB/s haalt) op je verzoek tot garantie te horen krijgen dat ze daar niet aan doen lijkt mij een behoorlijk probleem - deels doordat ik nog steeds met mijn probleem zit, en deels omdat dit een zeer slechte service duidt voor toekomstige problemen.

Voel je echter vrij om de bestaande problemen en het niet aanwezig zijn van enige garantie als geen reden voor een lage score te zien.
Ok dat is wel veel te laag. En raar dat HP zo hard de deur dicht doet. Het moet een redelijk kleine moeite zijn om windows er even terug op te zetten en het probleem te repliceren. In dat geval lijkt het me dat je wel support moet krijgen. Uiteraard moet de schijf onder linux gewoon draaien.

Ik heb nog nooit een systeem gezien trouwens waarop stond 'WARNING - WARRANTY VOID IF WINDOWS UNINSTALLED'.
Ja, hoe zit dat eigenlijk met die 2.5" bay? Je zei dat er geen sata kabel voor was, en dat je die moest kopen, maar waar (heb je misch een linkje?) . Heb deze gekocht en zou graag wat extra opslag willen hebben zonder 150 neer te moeten leggen voor een 500gb m.2 stick. Top review verder!

[Reactie gewijzigd door PoohInYourBeer op 9 december 2016 01:33]

Ik heb de kabel besteld, maar door wat gedoe met het ophalen van het pakket nog niet ontvangen. Het was dit artikelnummer: https://www.buyitdirect.com/cable-hdd/858969-001/2870274 . Zodra het gedoe met het pakketje is uitgezocht zal ik je laten weten hoe goed het werkt.

Ik kan je dus ook niet beloven dat dit kabeltje (van 40 euro!) genoeg is.

[Reactie gewijzigd door dascandy_ op 21 december 2016 10:54]

Ik sta voor dezelfde keus, was de kabel genoeg of had je de brackets ook nodig?
Goed dat je deze reactie plaatst - ik heb eergister de kabel ontvangen en dat is inderdaad genoeg. Je kunt hem echter niet echt vastzetten; daarvoor zou je de brackets ook nodig hebben; maar aangezien hij nauwelijks speling heeft (4mm of zo) ga ik daar de moeite niet voor doen.

Ik zal de review later vanavond bijwerken met extra foto's.