Specificaties Socket 775 met Nvidia GeForce 9300 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5N7A-VM Review

knirfie244 5 oktober 2009, laatste update op 5 oktober 2009, 1.083 views

Asus P5N7A-VM

Pluspunten

• goede prestaties
  • redelijke layout

Minpunten

• onstabiel door te hoge chipset temperatuur
  • kieskeurig wat betrefd geheugen en geheugeninstellingen
  • slecht overklokbaar

Layout Score: 4
Bord werkt best aardig, relatief laag verbruik, goede layout, lage processor belasting bij HD materiaal. Tot ik hem zwaar begint te belasten, dan loopt de chipset temperatuur flink op.

De chipset werd bij mij veel te heet bij het afspelen van full-HD materiaal, waardoor de PC op bepaald moment uit ging (bij 95 graden). Nog geprobeerd de koelpasta te vervangen, dit bracht de idle temperatuur een 5 graden naar beneden, maar had geen effect voor full load.
Vervangend moederbord gekregen, helaas werd deze ook te heet, na de 2e RMA was het moederbord niet meer leverbaar bij de winkel, wegens meerdere klanten met dezelfde problemen.

Tevens wilden beide borden niet opstarten als er ook maar iets aan de geheugeninstellingen verandert werd (frequentie/timinings), het maakte niet uit of de aanpassing hoger of lager was als waar het geheugen op hoort te draaien.

Heb jij ook een Asus P5N7A-VM?

De te heet wordende chipset is een algemeen probleem van dit bord. Bij mij staat er een fannetje op en heb ik totaal geen last meer van vastlopers of andere problemen.

Maar droevig is het natuurlijk wel dat ASUS hier nog steeds niets aan gedaan heeft (mijn bord is van juni 2009).

Overigens ken ik de problemen met geheugen en timings niet.
Ik had er ook over zitten de denken om een ventilator toe te voegen, echter is het een HTPC en wou ik niet meer herrie dan noodzakelijk. Daarnaast hoort een moederbord natuurlijk gewoon out-of-the-box te werken.
Dat je eventueel bij overklokken iets aan de koeling moet doen, ok, maar op stock-snelheden is dat naar mijn mening onacceptabel.
Het geheugen probleem ken ik ook niet, heb hem draaien op 1133mhz met OCZ pc2-9600 en de temperatuur is wel hoog (vooral de MCP, geen idee waar die is?
Volgens Everest:
Motherboard 40 C (104 F)
CPU 47 C (117 F)
CPU #1 / Core #1 56 C (133 F)
CPU #1 / Core #2 53 C (127 F)
MCP 70 C (158 F)
GPU Diode 65 C (149 F)
SAMSUNG HD501LJ 37 C (99 F)

Cooling Fans:
CPU 1042 RPM