Asus P5K SE Review

PhoeniX1992 5 oktober 2009, 766 views

Asus P5K SE

Pluspunten

• (Destijds) redelijk goedkoop
  • (Destijds) goede prijs/kwaliteit
  • Stabiel
  • Goede algemene ondersteuning voor hardware
  • Tot nu toe geen enkel probleem mee ondervonden
  • Geen problemen onder zowel Linux als Windows

Minpunten

• Vreemde positionering van sommige aansluitpunten
  • Weinig SATA poorten

Layout Score: 3
Algemene beoordeling
Als je een zelf een compleet nieuw 775 systeem in elkaar gaat zetten, als bijvoorbeeld je eerste degelijke pc'tje is dit een heel fijn bord gezien de prijs/kwaliteit die je ervoor krijgt. Maar als je een paar tientjes extra hebt raad ik je toch aan om voor bijvoorbeeld een P5Q SE te gaan vanwege het feit dat deze bijvoorbeeld wat extra SATA aansluitingen heeft (bespaart je later een SATA controller als je gaat uitbreiden) en hij meer werkgeheugen ondersteunt. Verder heb ik dit bord al meer als een jaar, ik heb er eerst een E6750 Core2Duo op gehad en tegenwoordig een Q6600 Core2Quad. Ik heb er nooit problemen, hardware- en/of softwarematig mee gehad, zoals ik gewend ben van Asus borden.
Een van nadelen van dit bord is dat het maar 4 SATA poorten heeft, wat je later dus dwingt om PCI poorten te gaan verbruiken voor SATA controllers, mocht je ooit willen uitbreiden. Ook zit de IDE connector op een lastige plaats, namelijk helemaal onderaan op het bord. Dit belemmert de airflow omdat je in negen van de tien gevallen de kabel dan dwars over het moederbord hebt lopen (ook optisch is dit niet geweldig, zeker niet met een open kast), en in bijna elke kast zul je je optische drive in de onderste slot moeten monteren omdat de (bijgeleverde) kabel hier gewoon te kort voor is.

Features
  • Een P35 chipset (Intel ICH9)
  • Ondersteunt socket 775 Pentium 4, Pentium 4 Extreme Edition, Pentium Extreme Edition, Pentium D, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Pentium Dual Core, en Celeron 400 sequence processoren
  • Snelle bussnelheid van 1333MHz
  • Ondersteunt 64-bits processoren en software
  • Maximaal 8GB DDR2 RAM (Non ECC)
  • Heeft binnen 4 SATA aansluitingen en aan de achterkant 1 e-SATA
  • Één IDE poort
  • Ondersteunt maximaal 12 USB poorten (6 aan de achterkant en aansluitingen op het moederbord voor 4 losse, voor of achter in een uitbreidingsslot)
  • Heeft een onboard 7.1 geluidskaart van Realtek, ook heeft het moederbord een uitgang voor digitaal geluid (tulpstekker)
Ten tijde van de aanschaf van dit bord was het een aantrekkelijk prijs/kwaliteit aanbod, maar als ik het nog eens over kon doen, zeker als ik nu de prijzen zie, was ik toch voor een P5Q gegaan, omdat deze net iets meer features heeft die de P5K SE net niet heeft.

Heb jij ook een Asus P5K SE?

De SE lijdt ook sterk onder vDrop en vDroop net zoals de P5K dat doet. Daardoor zijn het geen prettige OC borden en kan je eerder uitwijken naar een P5E/Deluxe variant of Gigabyte bord, waarbij deze dingen een stuk strakker afgemeten zijn.
Leuk bordje om nog eens 'in de spotlight' te zien, maar geen bijzonder sterke review (taalgebruik, spelling, grammatica, zinsopbouw en algemene opbouw van de review an sich).
Bedankt voor je feedback, als ik de review zo eens nalees zijn de zinnen inderdaad erg lang en onbegrijpelijk. Dat is het probleem wat je krijgt als je een review aan één stuk doorschrijft, zonder er genoeg tijd voor te nemen. Als ik morgen even tijd vrij heb stel ik eens een fatsoenlijk schema op en schrijf ik hem opnieuw :)