Specificaties 49" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 49PUS6401 Zilver Review

Dwarf8 22 september 2016, 969 views

Philips 49PUS6401 Zilver

Ondanks de lage prijs was ik onaangenaam verrast door deze televisie. Zowel beeld als geluid vind ik niet goed genoeg voor deze generatie. Er zit een webbrowser ingebouwd waarmee niet normaal te surfen is. De interface is verder wel prettig. Het mooiste aan de tv zijn design en ambilight.

Pluspunten

• Ambilight
  • Design
  • Interface

Minpunten

• Beeldkwaliteit
  • Blikkerig geluid
  • Plex for android werkt niet op Philips
  • Browser

Laat ik beginnen te zeggen dat de prijs van deze televisie laag is ten opzichte van vergelijkbare modellen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat dat een van de redenen is geweest waarom ik er voor heb gekozen. Het ambilight is ook een mooie bonus, ik vind dit een mooie toevoeging aan het kijken naar de televisie.

Maar het belangrijkste bij de aanschaf van een tv is voor mij toch het beeld en het geluid. Over dat aspect ben ik bij deze televisie niet te spreken. Vanzelfsprekend is het beeld bij 4K beelden mooi, maar toch niet zo mooi als je het vergelijkt met andere 4K schermen. De scherpte is er wel, maar de kleuren zijn minder.

Maar belangrijker voor mij: bij het gewone televisie kijken in zowel HD als SD viel het beeld me ook tegen. Ik heb alle standaard profielen geprobeerd, maar kon niets vinden dat mijn ogen prettig vonden. De helderheid is laag en de kleuren lijken vervormd.

Ik heb geen audio-apparatuur aangesloten op de Tv en moet het dus met de standaard speakers doen. Hiermee haal je natuurlijk nooit het maximale er uit, maar met mijn oude TV, een Samsung uit 2010, was het voor mij voldoende. Bij deze TV heb ik alle standaard audioprofielen getest, maar het geluid blijft bij mij blikkerig overkomen. Binnen 1 week na aanschaf heb ik al twee keer gehad dat het geluid er in zijn geheel stopte, en pas weer werkte na uitzetten en opnieuw aanzetten van de TV.

De TV draait op android, dit werkt verder prima. Er staan een aantal apps voorgeinstalleerd en verder kun je vanuit de google play store nog meer downloaden. Dit werkt allemaal heel vlot. Philips heeft echter gekozen om standaard een webbrowser mee te leveren die niet echt werkbaar is. Ik heb een aantal sites geprobeerd, maar eigenlijk op geen van die sites werkte het goed. Filmpjes worden niet afgespeeld, en op een site kon ik zelfs de cookiewall, die het hele beeld blokkeerde, niet wegklikken.

Ik maak zelf gebruik van de Plex media server, waarbij ik de Plex client op verschillende apparaten in huis gebruik. Ik heb de Plex client ook op deze televisie geinstalleerd, maar helaas werkte dat niet goed. Veruit de meeste HD bestanden worden niet afgespeeld, alleen geluid zonder beeld. Uit nader onderzoek blijkt dat de android app van Plex op meer Philips modellen al langere tijd niet goed werkt. Dit is misschien niet direct een issue van de TV, maar wel iets om rekening mee te houden als je deze TV overweegt en Plex gebruikt.

De bouwkwaliteit is redelijk, op eerste gezicht zit alles goed in elkaar. Enige waar ik me aan stoor zijn de ambilight lampjes, als je niet achter je tv zit en ergens bent waar je de zijkant van de tv ziet, schijnen ze vervelend in je gezicht. Hier had wel wat afscherming mogen zitten, ze moeten op de muur schijnen en niet de ruimte in. Bij het verwijderen van scartkabel uit de scartaansluiting zat er veel beweging in het paneel ten opzichte van de behuizing. Ik had bijna het gevoel dat ik het stuk trok.

Als je budget niet zo groot is, en je wilt perse een 4K televisie, kun je deze Philips kiezen. Ik zou echter adviseren om, indien mogelijk, toch iets meer uit geven voor een televisie met betere kwaliteiten.

Heb jij ook een Philips 49PUS6401 Zilver?