Trust GXT 322C Review

ocf81 22 september 2016, laatste update op 22 september 2016, 262 views

Trust GXT 322C

Koptelefoon met een redelijke geluidskwaliteit nadat je de equalizer van je geluidskaart aan het werk hebt gezet. Het draagcomfort is goed genoeg om de koptelefoon een paar uur achtereen te kunnen gebruiken. De microfoon is goed genoeg om Teamspeak mee te kunnen gebruiken, maar de opnamekwaliteit is niet geweldig.

Pluspunten

• Comfortabele oorschelpen
  • TRRS koppeling werkt ook goed met moderne laptops
  • Geluid is wel helder na instellen EQ

Minpunten

• Oppervlak is ongeschikt voor het bevestigen van acccesoires zoals headtracking devices
  • Lage einde van het spectrum enigszins zwak

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Goedkoop headsetje ter vervanging van mijn Razer Carcharias 2.0 en MS Lifechat 3000 die ik ervoor gebruikte.

Ik had eerst de standaard 322 op het oog, maar heb in de webshop toch 5 euro meer betaald voor de camo versie. De headset bevalt regelijk en levert voor de prijs goede prestaties. Echter, in meer absolute termen gezien is dit nou ook weer geen hoogvlieger. Ik heb de headset zowel met mijn laptop met ingebouwde CODEC als met mijn PC met X-Fi geluidskaart geprobeerd. Ik zal beide use cases kort behandelen.

Ergonomie en gebruiksgemak

De pasvorm is voor mijn hoofd goed. Ik kan de headset comfortabel een paar uur achter elkaar op hebben. In vergelijking met de Razer Carcharias 2.0 die ik ervoor had is het draagcomfort wel iets minder. Waarschijnlijk is dat omdat Trust wat harder schuim gebruikt voor de padding.

Geluidskwaliteit speakers

De speakers produceren voldoende volume. De geluidskwaliteit is redelijk, mits je de weergave van je geluidskaart goed inregelt.
Op mijn laptop was het geluid niet zo denderend te noemen. Het volume was niet heel hoog en het geluid was een beetje wollig. Dit ligt denk ik niet alleen aan de headset, maar ook aan de geluidschip in mijn laptop, welke toch al geen geweldig geluid produceert.
Toen ik de headset op mijn PC aansloot was het volume beter en het geluid ook een stuk helderder. Na het inregelen van de EQ was het geluid goed genoeg voor mijn doeleinden. (muziek luisteren en spellejtes spelen)
Vooral de bass moet enigszins worden aangepast om het geluid van je spelletjes goed weer te geven. Het geluid is tamelijk helder, doch een beetje vlak te noemen wanneer je de equalizer eenmaal goed hebt staan.
Al met al ben ik tevreden over de headset, maar het zou beter zijn geweest als de balans gewoon goed was zonder EQ instellingen toe te hoeven passen.

Geluidskwaliteit microfoon

De microfoon is niet zo denderend. Op zich is de microfoon gevoelig genoeg om te gebruiken met Teamspeak, maar helaas is er geen noise cancellation en pikt de microfoon ook makkelijk omgevingsgeluiden op. De opname bevat ook veel ruis, maar is volgens mijn clan genoten wel beter dan de opnamekwalieit van de Lifechat 3000.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is OK, maar niet super. De boog is stevig en de padding zit goed vast aan de headset.
De verstelling van de hoogte van de oorschelpen is echter niet zo heel robuust en verspringt makkelijk.
De kabel en stekkers zijn stevig genoeg. Sommige mensen vinden het slappe microfoon boompje niet zo denderend. De microfoon laat zich makkelijk plaatsen en is bij mij nog niet gaan hangen o.i.d. Ik heb er tot nu toe geen hinder van ondervonden.

Overige opmerkingen

mute knop
De mute knop zit ingebouwd in de linker oorschelp. Hoewel dit misschien niet zo heel standaard is, heb ik het tot nu toe als prettig ervaren. Er is geen afstandsbediening die ik eerst moet opzoeken door met mijn hand langs de kabel te gaan voor ik mijzelf kan muten. De schakelaar geeft bij het overhalen wel een klikgeluidje dat nog wordt opgepikt door de microfoon.
Bevestiging headtracking
Het gebruikte plastic is een soort hard plastic met rubbertextuur. Helaas wil lijm en tape hier niet zo goed aan hechten als op andere soorten plastic.
Ik speel veel simulatie spellen. Bij veel van dit soort spellen is headtracking zo ingeburgerd dat het weglaten ervan vervelend is als je er eenmaal aan gewend bent. De bevestiging hiervan gebeurt doorgaans door middel van een lijmpistool of tape. Helaas laat de meeste lijm en tape weer los door de textuur van de coating die gebruikt is om het rubbereffect te bereiken. Hierdoor is het lastig om de tracking hardware te bevestigen aan deze headset. Ook tie wraps zijn lastig te gebruiken omdat er nergens een groot/lang genoeg stuk boog zonder padding aanwezig is om een trackclip of ED tracker te bevestigen. Bij headsets die ik in het verleden gebruikt heb was dit probleem niet aanwezig.
Voor veel mensen geen punt, maar wel een kleine teleurstelling voor mij.

Al met al is het een redelijke, maar geen geweldige koptelefoon. Je kan er zeker een lange tijd zonder ongemak een spelletje mee spelen. De camo look is een grappige gimmick.

Heb jij ook een Trust GXT 322C?