×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Radiogestuurde muis en 2.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Trust GXT 130 Review

ocf81 21 september 2016, laatste update op 22 september 2016, 220 views

Trust GXT 130

Deze muis is een aardige muis voor de prijs die je ervoor betaalt. De batterij gaat lekker lang mee. Hij is nauwkeurig genoeg om de gemiddelde shooter mee te spelen, hoewel de snelheid van de cursor aan de lage kant is. De ergonomie laat voor mij wat te wensen over.

Pluspunten

• Goede levensduur batterij
  • Redelijke nauwkeurigheid
  • Geen software
  • overall ergonomie is OK

Minpunten

• Ergonomie van gebied pink kan beter
  • Plaatsing scrollwiel had meer naar voren gemogen.
  • Is eigenlijk een 5 knops muis met toeters en bellen op andere knoppen
  • Geen software

Deze muis is de goedkope (tijdelijke?) vervanging van mijn Razer Mamba. Ik heb hem gekocht omdat ie:

1. Draadloos is
2. Goedkoop is
3. 5 knoppen heeft

Tot nu toe is de muis me redelijk bevallen. De overall score is ergens tussen goed en voldoende. Ik zou hem een 7 willen geven, maar die score bestaat niet in dit reviewsysteem.

Ergonomie

Op ergonomisch vlak is de muis aardig. De ondersteuning voor de duim en de handpalm is goed, maar de ondersteuning van de pink had wat minder uitgesproken kunnen zijn. Er zit aan de kant van de pink een uitstulping die je pink ondersteunt dit is als je je hand gewoon op de muis legt. Bij kleine bewegingen is dit op zich wel fijn, maar het is minder comfortabel wanneer je de muis op moet pakken, bijvoorbeeld wanneer je deze wat naar je toe moet halen omdat je aan de rand van je muismat bent gekomen. Op dat soort momenten maakt de bobbel die voor de ondersteuning zorgt het oppakken lastiger.
Daarnaast had voor mij de plaatsing van het scrollwiel meer naar voren gemogen. Het scrollwiel zit nu op de plaats waar deze bij de meeste muizen zit: onder het middelste vingerkootje van de middelvinger. Mijn voorkeur gaat uit naar scrollen met de vingertoppen. Ik moet nu dus scrollen met een tamelijk gekromde middelvinger.
Is dit helemaal onlogisch? Niet echt. Normaal zit er een draad aan het einde en is er dus geen ruimte aan de binnenkant om de knop meer naar voren te schuiven. Dit is bij deze muis niet het geval en er lijkt genoeg ruimte te zijn om in ieder geval 5mm te schuiven met het scrollwiel, waardoor dit toch een beetje een gemiste kans is. Waarschijnlijk hebben ze de mal voor de bedraade versie van deze muis enigszins aangepast om de draadloze versie te maken, wat voor een goedkopere muis natuurlijk niet onlogisch is.
De muis is qua gewicht enigszins aan de zware kant, maar dat is voor mij geen bezwaar.
Al met al is de ergonomie wel voldoende. Ik ervaar geen echte hinder door de beschreven eerder beschreven punten.

Knoppen

De knoppen zijn goed te bedienen. De aanslag is enigszins aan de zware kant, maar dit heeft als voordeel dat je niet per ongeluk iets aanklikt. Ik ben er tevreden over.
De muis heeft volgens de specs pagina 9 knoppen, maar dit is gewoon een 5 knops muis met tierelantijntjes. De muis heeft de standaard 5 knoppen die je van een 5 knops muis kan verwachten, een rapid fire knop, een knop die de control knop van je keyboard nadoet en 2 knoppen voor het instellen van de resolutie.
De rode knop naar de primaire muisknop is een soort rapidfire knop die 3x de primaire muisknop indrukt in ongeveer een seconde. Wat mij betreft had de functie van de twee knoppen die niet voor het instellen van de resolutie bedoeld zijn beter kunnen worden ingesteld op extra muisknoppen die een spel ook daadwerkelijk als extra muisknoppen herkent. De huidige selectie is niet nuttig.

gevoeligheid

De sensor is redelijk nauwkeurig. Ik was hiervoor een muis met een sensor van 5600 DPI gewend. Dit is wel een stapje terug, maar je merkt het vooral in de snelheid van de cursor. De nauwkeurigheid is voor mij nog steeds goed genoeg om een shooter zoals Arma III mee te spelen. De input lag is voor mij niet echt merkbaar. De muis is daarmee dus rap genoeg om ook in spannende situaties zijn werk te kunnen doen.

Stroomgebruik

Bij een den draadloze muis is stroomgebruik een belangrijk dingetje. Als je aan het gamen bent wil je natuurlijk niet dat je midden in je shooter sessie opeens niks meer kan doen omdat de muis dienst weigert. (looking at you, Razer Mamba)
Gelukkig is dat bij deze muis geen probleem. De batterij gaat lekker lang mee, mede omdat deze muis gebruik maakt van 2 AA batterijen. Dit is mij positief bevallen. In tegenstelling tot muizen die AAA of eigen batterijformaten gebruiken biedt deze oplossing genoeg prik om een sowieso een maand mee door te kunnen. Hierbij helpt het powermanagement van de muis ook wel een beetje. Er zijn 2 modi beschikbaar: Normaal en Eco.
In de normale modus zal de muis actief blijven zolang je hem gebruikt. Raak je hem een paar minuten niet meer aan, dan zal de muis in de slaapmodus gaan. In de Eco modus gaan de lampjes uit, maar werkt alles verder net als in de normale modus.

Software

Over de software kan ik heel eenvoudig zijn: die is er niet. Normaal zou ik hierover heel blij zijn, want dat betekent minder gezeik met profielsoftware en dat soort ongein. Ik heb een teringhekel aan profielsoftware. Heel veel pluspunten op dit gebied dus. Echter, door de rare toewijzing van functies had ik in dit geval wel een soort optie tot herprogrammering kunnen waarderen, waardoor het ontbreken in dit geval toch een gemis is.
Bij mijn Razer muizen kan ik de profielsoftware op één computer installeren, de firmware aanpassen en vervolgens hoef ik nooit meer om te kijken naar de software, zelfs niet wanneer ik de muis met linux ga gebruiken. Zoiets zou in dit geval ook wel erg fijn zijn geweest. Als dat te veel was geweest, dan was een driver die de extra knoppen als extra muisknoppen beschikbaar zou maken o.i.d. fijn geweest.
Vandaar dat ik dit onderwerp maar leeg heb gelaten.

Heb jij ook een Trust GXT 130?