Teclast X98 Plus II Wit Review

RoccoS 21 september 2016, laatste update op 21 september 2016, 331 views

Teclast X98 Plus II Wit

Interessante tablet door de dual-boot mogelijkheid. Performance in Windows is redelijk goed, als zorgt de zeer hoge resolutie van het scherm dat het minder vloeiend loopt dan je soms zou verwachten. Jammer dat de speakers echt belabberd zijn, zo goed als onbruikbaar.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • scherm
  • 4GB ram, 64 GB opslag
  • dual-boot Android/Windows
  • prijs (ongeveer 200 euro)

Minpunten

• speakers
  • geen oplader meegeleverd
  • trage opslagschijf
  • accuduur (4/5 uur)

Ik heb de tablet uit China laten komen, was inclusief BTW betaling ongeveer 200 euro. Voor dat geld krijg je in principe veel waar voor je geld, toch hou ik een slag om de arm omdat er toch wat haken en ogen zijn die naar mijn mening het plezier wel een beetje verpesten. Zo zijn de speakers echt belabberd, te slecht zelfs voor gesproken tekst. Je zal dus echt vrijwel altijd oordopjes moeten gebruiken. Ik gebruik overigens vrijwel uitsluitend Windows op de tablet, dus over Android kan ik niet veel zeggen behalve dat het gewoon prima opstart.
Het scherm is mooi, echter zorgt de zeer hoge resolutie ervoor dat de grafische chip soms moeite heeft om het bij te benen, met name bij het schakelen tussen vensters in Windows zie je soms wat schokkerige overgangen, iets wat je niet zou verwachten. Het is niet echt storend, maar valt soms wel op. Ook lijkt het opslaggeheugen vrij traag te zijn, waardoor het soms lang duurt bijv. om updates te installeren, zeker als je in de tussentijd nog andere dingen doet. Bij normaal gebruik merk je daar verder weinig van. De wifi ontvangst is redelijk, tenminste in Windows, maar soms blijft de verbinding hangen waardoor je de wifi even uit/aan moet zetten. Dit gebeurt soms paar keer op een avond, wat toch enigszins zorgelijk is. Lijkt me een driver probleem, wellicht dat dit opgelost wordt bij een update.
Al me al zou ik de tablet dus toch niet adviseren, er zijn teveel kleine dingetjes die niet vlekkeloos werken. De hoge resolutie van het scherm is indrukwekkend, maar in de praktijk heb je er weinig aan op zo'n klein scherm. Ik zou eerder kiezen voor een vergelijkbare tablet van Asus (T100HA) of HP (Pavilion X2) met op papier mindere specs, maar in de praktijk werken ze soepeler en sneller weet ik uit eigen ervaring.

Heb jij ook een Teclast X98 Plus II Wit?