Specificaties Rad. HD4890 (870MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E Review

At_Rewrite 12 oktober 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.334 views

Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Prestatie
  • Vormgeving

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Sapphire Vapor-X HD 4890

Beeldkwaliteit
Je ziet weinig verschil als je zo 123... even gaat kijken of nou je achtergrond er mooier op is geworden.
Het is er misschien wel mooier op geworden, maar veel zou het niet zijn.
Ondanks dat, zie je het degelijk wel in games verschijnen, jammer genoeg kan ik die kwaliteit niet uitleggen met woorden.

Geluidsproductie
De Sapphire HD 4890 Vapor-X kaart, is een verbeterde versie van de Sapphire HD 4890.
De bedoeling van Sapphire was dan ook om die bestaande kaart beter en koeler te maken.
En om maar in het kort te zeggen, deze kaart hoor je echt/bijna niet.

Overklokbaarheid
Ik heb met het benchmarken van 3DMark06 en 3DMark Vantage mijn GPU klokfrequentie gezet naar 975Mhz, die standaard is geclocked op 870Mhz, dus deze heb ik 105Mhz overgeclocked. De klokfrequentie van het geheugen, heb ik overgeclocked naar 1170Mhz, en die is standaard geclocked op 1050Mhz. Ik heb andere benchmarks gezien daar was de GPU klokfrequentie overgeclocked op 970Mhz en de klokfrequentie van het geheugen op 1195Mhz.
Zo zie je maar weer, dat je lekker bezig kan zijn om het uiterste uit de kaart te halen.
Ik verzeker niemand, dat deze configuratie stabiel loopt.

Prestaties
Ik haalde in 3DMark Vantage een score van 13086. (GPU Clock 975Mh en Memory Clock 1170Mhz.)

En in 3DMark06 haalde ik een score van 20427. (GPU Clock 975Mh en Memory Clock 1170Mhz.)

Warmteproductie
In FurMark (v1.7.0),Stability Test, Xtreme Burning Mode werd de maximale temperatuur van de GPU: 56C.
In een de standaard opstelling. (GPU Clock: 870 en Memory Clock: 1050)

Wanneer je op zoek bent, naar een kaart die stil en koel is, en ook nog eens goeie prestatie levert.
Dan is deze kaart, zeker de kaart voor jou. Voor een redelijke prijs, heb je een mooie kaart.

Heb jij ook een Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E?

Reviews door de redactie

Kijk eens of je met deze kaart in ATi Tray Tools het voltage aan kan passen, als je wilt? Strakke temps, absoluut.

[Reactie gewijzigd door Jejking op 12 oktober 2009 00:45]

Jejking, ik krijg met Ati Tray Tools een error. Ik krijg hem niet draaiend op Windows 7 64-Bit.
Als je mij een oplossing verteld, zou ik je graag willen helpen.

[Reactie gewijzigd door At_Rewrite op 12 oktober 2009 17:33]

Korte maar krachtige revieuw.
Misschien kan je de clocks enzo in een tabeltje zetten leest net wat makkelijker vind ik.
En grotere plaatjes zou ook wel makkelijk zijn want ik kan nu niet lezen wat er op de plaatjes staat.

[Reactie gewijzigd door Joostk op 12 oktober 2009 12:43]

Zou je me misschien kunnen vertellen welk plaatje? Wanneer ik namelijk het bijbehorende plaatje in de tekst wil zetten kan ik niet meer dan 533 pixels in de breedte.

Maar op mijn HWI - pagina, staan ook mijn Benchmarks en daar kun je hem wel op ware grote zien.

At_Rewrite's HWI

[Reactie gewijzigd door At_Rewrite op 12 oktober 2009 17:30]

Verschil in beeldkwaliteit zal je ook niet gaan merken op het moment dat je het ding via DVI hebt aangesloten. Het beeld wordt direct naar je monitor gestuurd zonder dat er nog filters aan te pas komen zoals nog wel het geval was bij analoge connectors.
Heb er 1tje en hij word niet warmer als 60 graden hier,
heb hem altijd op 50% fan staan.:D
erg tevreden.
Ik heb dan 2 sapphire toxic's hd4890 en ik hoor ze ook niet.
blijft en is de mooiste kaart kwa uiterlijk. ik hou wel van die vapor modelletjes
Zelf heb ik de Toxic variant met waarbij de kaart volledig afgedekt is maar is idd net zoals de normale heel stil.