Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero S1 Rev. 2 Review

fjehoel 4 oktober 2009, laatste update op 4 oktober 2009, 911 views

Arctic Accelero S1 Rev. 2

Pluspunten

• goed koelvermogen
  • zeer stil
  • inclusief ramsinks en voltage regulator sinks

Minpunten

• out of the box niet compatible met HD4850

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Achtergrond
Ik heb in januari mijn (zelf samengestelde) computer gekocht met daarin een HD4850 van Club3D. Al vanaf het begin was ik niet echt tevreden over de koeler van deze kaart. Het is een redelijk klein aluminium koelblokje met daarop een 80mm fan die niet bepaald stil was en waarvan de snelheid ook niet te variren is. Hierdoor maakte de kaart nogal wat lawaai. Bovendien werd het ram en de voltage regulators nauwelijks gekoeld. De kaart crashte ook af en toe tijdens zware spellen of bij bijvoorbeeld een OCCT GPU test. De temp van de GPU zelf was op dat moment ca. 70 graden, wat ongeveer de max was met de oude koeler. Deze temperatuur is nog niet zodanig hoog dat de kaart zou kunnen crashen, dus ik weet het aan de voltage regulators, die waren namelijk niet met de vingers aan te raken op zo'n moment. Bovendien begon de fan van de stock koeler het te begeven, bij het opstarten was hij regelmatig behoorlijk aan het brommen. Dus ik besloot om de Accelero S1 Rev.2 te kopen met Turbo Module, hier zitten de heatsinks voor RAM en voltage regulators namelijk bij en met de twee stille 80mm fans van de turbo module zou de luchtstroom rond de kaart ook behoorlijk verbeteren. Onderstaand is een plaatje van de kaart met de stock koeler:

Installatie en compatibiliteit
De plaatsing van het RAM op de HD4850 zorgt er voor dat een van RAM heatsinks in de weg zit bij een van de heatpipes daarom heb ik een hoekje van het heatsinkje afgeknipt, zodat deze de heatpipe niet meer zou raken. Het was even lastig inschatten hoeveel ik eraf moest knippen omdat je het main koelblok niet echt erop kunt leggen omdat je dan je koelpasta al overal uitsmeert. Uiteindelijk heb ik van de betreffende heatsinks van drie van de vinnen het voorste hoekje eraf geknipt en toen paste hij. Helaas ben ik vergeten foto's te maken, dus daar hebben jullie niet veel aan 8)7. Het installeren van de overige RAMsinks en voltage regulator sinks ging prima al moest ik een van de voltage regulator sinks wel enigzins gedraaid plaatsen omdat er andere componenten in de weg zaten. Daarna de main koeler erop gezet. Ik zag toen dat een van de voltage regulator sinks de koelvinnen van het main blok net aanraakte, maar ik besloot om hem toch maar vast te schroeven omdat het niet echt in de weg zat. De main koeler hang vast aan de vier schroefjes rond de GPU en aan twee haakjes aan de bovenrand van de kaart. Een van de schroefjes om hem vast te zetten was net niet lang genoeg om in de schroefdraad te vallen, dus heb ik daar een langer schroefje van de stock koeler voor gebruikt. Het vastzetten ging verder prima en het geheel ziet er ook stevig uit. De turbo module was gewoon een kwestie van erop klikken en klaar.

Koeling
Bij de stock koeler werd zoals vermeld de temperatuur van de GPU ruim 70 graden en werden de voltage regulators zo heet dat de kaart crashte. Met de accelero + turbo module word de temperatuur max 54 graden en crasht de kaart niet meer bij zware belasting, dus ook de voltage regulator heatsinks doen hun werk.

Overige
Her en der is te lezen dat de heatsinks de neiging hebben om er af te vallen. Aangezien ik de koeler pas net heb geinstalleerd heb ik daar natuurlijk nog geen ervaring mee, maar ze lijken mij goed vast te zitten. In de beschrijving staat ook dat de ram en voltage regulators eerst met een gum bewerkt moeten worden om de plakkracht te bevorderen, dus dat heb ik ook maar netjes gedaan.

Algemeen
Ondaks dat de koeler niet helemaal compatible is met de HD4850 ging het installeren relatief voorspoedig, ik was namelijk ook al voorbereid op het probleem van die ene ramsink. Het koelvermogen (met turbo module) is zeer goed, stukken beter dan de stock koeler en de turbo module is stiller dan de overige fans in mijn kast. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over

Heb jij ook een Arctic Accelero S1 Rev. 2?

De 2-sterren dank je aan het feit dat er alleen de info instaat die er in mot staan. Ik zou eigenlijk 2.5 geven. Wat meer de diepte in helpt wel voor de score.

Voor de rest: maak eens een uitdraai met GPU-Z voor de exacte temps vd VRM's?
het is bij deze kaart niet mogelijk om de VRM temps uit te lezen, de enige temps die ik krijg zijn DISPIO, MEMIO en SHADERCORE en die zijn op circa 1 graad hetzelfde, namelijk de genoemde 70 graden met de stock koeler en 54 met accelero.

Verder bedankt voor de feedback, dit is pas mijn eerste echte review op Tweakers en ik heb geprobeerd de info te geven die ik zou willen lezen als ik er zelf over dacht om deze koeler te kopen
Mooie, overzichtelijke review, maar zoals je zelf al aangeeft jammer dat je geen foto hebt. De non-compatibiliteit hebben meer kaarten, de 4870 dus ook. Ik heb het opgelost door deze heatsink decentraal, ongeveer halverwege de bewuste geheugenchip, te plaatsen.

Waarschijnlijk zal het koelvermogen ook zonder fans fenomenaal zijn, als je tenminste wat intake- en outtakefans hebt ;)

Wat je schrijft over het gummen heb ik niet uit de handleiding kunnen halen, of ik heb hem niet goed gelezen, en ik heb ze gewoon met spiritus schoongemaakt. Een van de sinks is er ooit af gevallen, het is best lastig deze dan weer te monteren (met een pen erop drukken tussen de koelvinnen door). Als er een af valt merk je dat aan je beeld: daar verschijnen dan opeens veel pixelfouten. Dit kan trouwens ook gebeuren als hij te ver overgeklokt wordt.