Specificaties 14" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung X420 FA02 Review

Xanthium 4 oktober 2009, laatste update op 4 oktober 2009, 4.119 views

Samsung X420 FA02

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • LED scherm
  • 2 Jaar pickup&return garantie

Minpunten

• Geen optische drive

Voor het begin van dit collegejaar was ik toch weer toe aan een notebook. Met de opmars van de 11,6 inch notebookjes kwam ik uit op de Acer 1810T, 11,6 inch en 1,4KG. Ik had tot nog toe nog nooit een Acer notebook gehad maar las vrij veel negatieve reacties betreffende support en bouwkwaliteit van Acer. Helaas heb ik beide zelf ook beiden moeten ondervinden. Ander nadeel was het kleine scherm. Ik heb hier inderdaad bewust voor gekozen; maar ik zal waarschijnlijk niet de eerste of laatste zijn die deze fout maakt; als je uren achter elkaar bezig bent met tikken en programmeren gaat 11,6 inch irriteren ;) uiteindelijk besloten om de notebook te verkopen en voor een merk te gaan waar ik zekerder van was.

Motivatie
Omdat mobiliteit en accuduur erg belangrijk voor mij zijn (belangrijker dan prestaties) en ik toch een grotere schermdiagonaal wilde bleef ik toch ge´nteresseerd in de CULV lijn van Intel. Mede hierdoor kwam ik terecht bij de Samsung X420. Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaring gehad met Samsung apparatuur (televisies, monitoren, pc componenten en huishoudelijke apparatuur) en de garantie voorwaarden zijn erg goed (2 jaar pickup and return) dus ik was zeker bereid om de X420 een kans te geven.

Specificaties
- WLAN & Bluetooth
- Windows Vista Home Premium licentie
- 1,75KG inclusief accu

Uiterlijk
Bij het uitpakken van de notebook viel me al meteen de zilveren achterkant van het scherm op (mooi!). Ik had een volledig zwarte notebook verwacht maar de X420 mag met zijn ronde hoeken een eyecatcher genoemd worden. De rand om het toetsenbord en de touchpadknoppen zijn zilver metallic kleurig, gelukkig ziet het er niet goedkoop uit (ik ben zelf nooit zo'n fan van "glanzende" onderdelen op notebooks). De notebook is dun (2,8cm), dit zal waarschijnlijk mogelijk zijn door het ontbreken van een optische drive. Bij een nieuw systeem volg ik een vast ritueel; meteen een bootdisk erin om de schijf volledig te formatteren, vervolgens Windows 7 ge´nstalleerd.

Prestaties
Ik heb nu 2 dagen met de notebook gewerkt en ik ben zeer tevreden over de systeemprestaties. Zwaardere database applicaties en Photoshop draaien goed (uiteraard mede door het flinke geheugen) en HD video is ook geen obstakel. Door gebruik te maken van de hardwarematige acceleratie op de Intel X4500MHD videochip draait de X420 z'n cpu niet om voor 1080p :). Dit heb ik getest met x264, BluRay .TS en WMV videos. Ik was onder de indruk van de kracht van de X4500 chipset. Ik ben even "wild" gaan doen en heb de notebook aangesloten op een 1080p televisie, waarmee ik het scherm van de notebook zelf aan liet sturen op de originele resolutie en de televisie op 1920x1080. 1080p output naar de TV met audio en 2 beeldschermen aansturen was totaal geen probleem (ik had verwacht dat de Intel chipset hier zo'n beetje het bijltje erbij neer zou gooien) en CPU load bleef lekker rond de 12%.

Hardware
Het toetsenbord is in orde en voelt degelijk aan. Jammer dat het toetsenbord niet verlicht is maar wellicht is dat teveel gevraagd voor een notebook in deze prijsrange. Boven het scherm is een webcam ge´ntegreerd. Ik heb 'm even getest en de witbalans is aardig, de webcam presteert goed in donkere omgevingen. Met 3 usb poorten aan de rechterkant, een HDMI/VGA out aan de linkerkant en een netwerkingang is de connectivity voor mij ruim voldoende. Het gemis van een optische drive is voor mij totaal geen probleem. Via USB en netwerk is alles goed te doen, branden doe ik thuis wel op m'n workstation.

Accu
Enig punt van kritiek is de accuduur. Samsung claimt dat deze notebook zeker 9 uur moet kunnen halen. Dit haalde ik wel met de Acer 1810T, maar ik heb nu enkele keren de accu leeggetrokken van de X420 en dit is toch meestal binnen 4 uur gebeurd. Hierbij moet ik wel een kanttekening plaatsen dat ik veel HD video kijk en audio gebruik, het zou hierdoor harder kunnen gaan. Ik weet het pas zeker als ik deze week mn notebook mee ga nemen naar colleges.

Al met al ben ik van mening dat deze notebook een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft (ook kijkend naar de 2 jaar pickup&return garantie). Het is uiteindelijk wel een kwestie van prioriteiten wat een notebook een goede match maakt. Ga je liever voor brute prestaties, ga dan voor een Studio XPS13, verwacht dan wel een energiehongerige en zware straalkachel :+

Heb jij ook een Samsung X420 FA02?

Reviews door de redactie

Bedankt voor de review. Als je kopjes toevoegt leest het wat prettiger.

Over de accuduur: heb je hem in Vista Energy saver staan? (Enrgie besparende modus)
Verder Bluetooth uitzetten, brightness op 40-50% en geen HD videos afspelen dan zou ie toch in de buurt van de 8 uur moeten komen, verwacht ik.
Xanthium, hoe is de accu (tov de Acer 1810T) nu?
HD spul kijken is niet bepaald de benchmark die Samsung zal gebruiken om de batterijduur vast te stellen op 9 uur. Daar zit je toch een beetje tegen de verkeerde benen te schoppen, als ik het zo mag omschrijven. Dus dat negatieve puntje zou ik toch maar schrappen, zeker als je het ook bij de positieve punten hebt staan. :)

Samsung is nog niet echt een gevestigde waarde op notebook markt, maar wat ik er van zie en lees is toch vrij positief. Het overwegen waard als je een laptop moet kiezen imho. Ik heb zelf eventjes op een P560 gewerkt. 15.4" business class notebook, goed afgewerkt, stevig, strak design, goede specs,... Goed spul.
ik houd de accu kritiek idd nog een beetje open; daar kan ik van de week wat concreter over zijn :) ik heb de punten iig aangepast, bedankt voor de feedback
Ik zie net ook dat je Windows 7 gebruikt. dat kan ook flink wat schelen.
Ziet er al een stuk mooier uit. Verder ben ik benieuwd naar de scherm kwaliteit. Je noemt het als plus punt maar ik zie geen motivering. Hoe is het contrast en is het fel genoeg voor buiten bijvoorbeeld.
weet je al iets meer over de batterijduur.. ivm college dingen dan..
Inderdaad. Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Dus gewoon office gebruik + internet (WiFi)

En zou je misschien een foto kunnen maken met een mobieltje ofzo ernaast? Voor de beeldvorming van de dikte?
Bedankt voor de review. Leest lekker weg en het is duidelijk.
Maar het minpuntje van de accu wil ik ook eens weten hoe het is in de college tijden.
Waarschijnlijk gaat het dan wel lekker lang mee.