Sharkoon QuickPort Duo SATA Zwart Review

Probbel 4 oktober 2009, laatste update op 4 oktober 2009, 3.635 views

Sharkoon QuickPort Duo SATA Zwart

Pluspunten

• spaart me veel tijd uit met aansluiten / testen harde schijven

Minpunten

• bijgeleverde eSATA kabel te kort

Dit is -de- oplossing voor het probleem dat ik had en wat menig tweaker wel herkent:
Te veel harde schijven en een slechte administratie wat precies op welke schijf staat.

Ik heb een tijd externe behuizingen gebruikt om 'snel' even te kijken wat er op een sata schijf stond die ik ergens onder het stof vandaan trok, maar het in- en uit de behuizing halen was vrij vervelend.
Hierna heb ik een USB -> sata/ide converter gekocht die ik gewoon op een schijf kon prikken, maar dit was nogal fragiel.
Deze oplossing van Sharkoon bevalt me uitstekend. Niet alleen kan ik hierin maar liefst 2 USB apparaten steken, ook heb ik de mogelijkheid om via eSATA een verbinding te maken naar mijn pc, waarmee de doorvoersnelheid sterk verbeterd zou moeten worden. Ik moet echter nog een lange (2m) eSATA kabel halen om dit uit te testen, want het kabeltje wat erbij zit is hiervoor te kort.

Het gemak waarmee ik een schijf aansluit of loskoppel is geweldig. Geen geschroef, geen pc die uitgezet moet worden. Gewoon knopje op het apparaat bij de betreffende schijf uitdrukken, schijf verwisselen, knopje indrukken.

De vorm van de behuizing is niet spectaculair, maar de functionaliteit maakt dit voor mij meer dan goed. Het ding staat stevig, en zal niet zomaar omvallen.

Ik had het prettig gevonden als ik er ook IDE schijven in zou kunnen steken, want daar heb ik ook nog een berg van liggen. Voorlopig alleen SATA schijven dus.

Heb jij ook een Sharkoon QuickPort Duo SATA Zwart?

Sode..... hier is toch wel wat meer over te zeggen. Wat een mooi apparaat (als het alles doet en niet pers via USB aangesloten moet worden....).

Ik heb de fabrikant maar eens bezocht om er wat meer van te weten te komen. Zo blijkt dat je 2 2,5" of 2 3,5" of n 2,5"en n 3,5" gelijktijdig aan kunt sluiten. Toch wel interessant lijkt mij. Ook kun je ze aansluiten via n USB kabel of twee lossen eSata aansluitingen:
With eSATA each hard drive receives a dedicated port, while with USB the drives share the connection (the drives are displayed separately).
Wat ik me precies moet voorstellen bij de USB connectie weet ik niet. Je shared de aansluiting, maar ze zijn wel beide zichtbaar. Dus toch een aparte (virtuele poort) maar de datadoorvoer wordt door de andere benvloed (o.i.d.), hetgeen me overigens logisch lijkt..... of moet het ik anders zien?

Hoe zit het als er geen schijf inzit? Is dan het klepje helemaal dicht? Anders lijkt het me nogal gevoelig voor stof, waar je volgens mij, gezien de constructie op de lange duur toch wel last van zal krijgen. M.i. was de aansluitingen aan de voorkant beter geweest, maar ja dan zit je weer met de stabiliteit.
Ik moet echter nog een lange (2m) eSATA kabel
Als die al te krijgen zijn. Naar mijn beste weten kan een SATA-kabel max. 1- 1,5 m zijn. Voor een langere kabel is het signaal te zwak.

Idd is het jammer dat er geen IDE-schijf in kan. Daar heb ik nog een stapeltje van liggen die ik eens leeg moet halen. Dus als iemand een soortgelijk apparaat weet met IDE zou ik graag deelgenoot worden van die info.

Ik zal eens in mijn BIOS duiken of ik die apparaat via mijn e-SATA aan kan sluiten. Ik heb een P5B de Luxe WiFi, waar naast de Intel ook een JMicron controller op zit. Die JMicron heeft een interne SATA aansluiting (met een Samsung F1 erop) en een nog ongebruikte e-SATA. In hoeverre de instelling van de s-SATA mijn SATA-aansluiting benvloed moet ik dus eens even uitzoeken.

In ieder geval bedankt voor je review, maar enige uitbreiding met plaatjes en benchmarks zou welkom zijn.

edit
P.S. Wat gebeurt er eigenlijk als je de USB en een e-SATA gelijktijdig aansluit. Gaat het ding dan over zijn nek, of pakt hij dan maar n schijf over zijn USB?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 5 oktober 2009 15:46]

Sode ... beetje kort! Uitgebreidere productomschrijving, wat is het (!), plaatje erbij, misschien een klein benchmarkje?
Ik heb er ook eentje (wist niet dat-ie duo heette maar ok), en ben er erg tevreden mee. Werkt als een trein op eSATA, maar bij mij nu even niet omdat (sinds kort) mijn PC meteen crasht als ik in 't bios AHCI aanzet wat je daar blijkbaar voor nodig hebt. Dus nu even alleen via USB, wel een stuk trager maar werkt ook ok.
Heb twee losse hard disks met stickertjes erop (1 en 2 :+ ) voor mijn backups. Imo ideaal!
Dit is wel iets om op je bureau te laten staan. Verder ben ik het volledig eens met de review.
Als ik even iets verschuif vallen de stugge esata kabels uit mijn computer dus die moet ik nog een keer vervangen( of vast lijmen). De snelheid is goed. In mijn computer ehbo kit zit een conceptronics all-in-one , die is makkelijker mee te nemen en doet ook IDE
Ik ben sinds kort in het bezit van de QuickPort duo + 2 Sata HDD 3.5' maar echt blij ben ik er niet mee.
Ze worden wel gezien maar daar is ook alles mee gezegd.
Kan iemand mij vertellen wat ik hier aan kan doen?
Vroeger was het op Slave zetten formateren en klaar voor gebruik maar dit is voor mij geheel nieuw.
Sharkoon heeft ook de QuickPort Combo. Daar zit een IDE aansluiting aan de zijkant op.
bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken
Gewoon op cable select. Meestal is dat dat er geen jumper op de hdd aanwezig is.