Samsung C27F390FHU Zwart

Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung C27F390FHU Zwart Review

FacepalmTestpanel 19 september 2016, laatste update op 19 september 2016, 1.088 views Testpanel

Samsung C27F390FHU Zwart

Grote gebogen monitor met goede prijs-kwaliteitsverhouding. Afhankelijk van je gebruiksdoel is de resolutie een minpunt.

Pluspunten

• Dunne bezels
  • Handige joystick voor menu
  • Clean ontwerp
  • LED is uit te schakelen
  • Veel instelmogelijkheden
  • Eenvoudige montage

Minpunten

• Lage resolutie (1920x1080)
  • Glimmende bezels
  • Stekkers naar achteren ipv omlaag
  • Menu niet Nederlandstalig

Een tijdje geleden was er een verloting voor het Tweakers Testpanel waarbij 4 users de kans kregen een 27” Curved Monitor van Samsung te testen. Deze keer was ik een van de gelukkigen en mocht ik de Samsung LC27F390 gaan testen!
Vlak daarvoor had ik sinds jaren weer eens een desktop gekocht omdat ik het zat was om altijd op een laptop te werken vanwege het kleine scherm. Dit scherm is dan ook een grote stap vooruit voor mij! In deze review zal ik mijn ervaringen delen.

[img]9nmVxNKL[/img]

Specificaties in het kort

De Samsung LC27F390 is een 27” Full HD monitor van Samsung met een VA-paneel. Het scherm kan worden aangesloten met 1x HDMI of 1x VGA en er is ook een koptelefoonaansluiting. Verder heeft het scherm een 75mm VESA-bevestiging en ondersteuning voor FreeSync (wat ik helaas niet kan testen).

Verpakking en montage

Het scherm wordt stevig verpakt geleverd in een grote doos. Alles is goed beschermd met het nodige plastic, piepschuim en karton. Helemaal prima dus.

[img]NMlvLccp[/img]

In de doos vond ik het volgende:
  • Monitor
  • Standaard
  • Voedingskabel en adapter
  • 1,5m HDMI-kabel
  • CD met drivers en handleidingen
  • Garantiekaarten
  • Energielabel A
  • Snelstartgids
  • Overige wettelijk verplichte papieren
Het monteren van het scherm is heel eenvoudig en zo gedaan. De standaard bestaat uit 2 onderdelen die in elkaar moeten worden geklikt en met 1 schroef wordt vastgezet. Daarna alleen nog de standaard in de monitor prikken. Eventueel kan ook gebruikt gemaakt worden van de VESA-bevestiging. Ik heb deze gebruikt om een kleine computer aan te monteren (Intel NUC).

[img]Zwiq0pBo[/img]

Buiten dat het scherm een paar graden naar voor of achter kan worden gekanteld is de standaard niet verstelbaar.

Eerste indrukken

De eerste indruk is erg goed. Ik kwam van een 22” scherm af en dan is dit een heel stuk groter, ideaal met films kijken! Ondanks dat het scherm zo groot is en ik er best wel dicht op zit, hoef ik mijn hoofd nauwelijks te bewegen om alles te zien door de kleine curve. Zo’n curve leek mij in eerste instantie niks omdat ik bang was dat het beeld er licht vervormd uit zou zien. In de praktijk merk je er eigenlijk niks van.

[img]JbxnR1yB[/img]

Features

Naast de direct opvallende curve zijn er nog een paar handige functies ingebouwd. Een daarvan is FreeSync waardoor de frequentie van het scherm niet een vaste waarde is maar in samenwerking met de GPU dynamisch is. De ondersteunde frequenties liggen tussen 48Hz en 60Hz. Helaas kan ik het niet testen omdat mijn GPU het niet ondersteund.

Daarnaast is er een zogenaamde ‘Eye Saver Mode’ ingebouwd, die met een druk op de knop de helderheid en de hoeveelheid blauw verlaagd. Dit werkt goed, echter gebruik ik liever het programma ‘f.lux’ omdat het dan automatisch gaat en de kleuren wat beter zijn.

Jammer genoeg is de resolutie slechts 1920x1080. Best wel laag voor een scherm van deze grootte. Met games of films kijken merk je dit niet maar met internetten of kantoorwerk vind ik het toch wel jammer dat de resolutie niet hoger is om meer tekst kwijt te kunnen op het scherm. Het beeld is wel scherp, het is niet zo dat je de pixels kan tellen.

[img]bMh8TmSp[/img]

Het menu bevalt veel opties, vreemd genoeg zit de Nederlandse taal er niet tussen. Een vreemde standaardinstelling is dat de monitor na 4 uur automatisch uit gaat, gelukkig is dit eenvoudig aan te passen. Bedienen gaat met een kleine joystick aan de achterkant.

[img]4nD1cd07[/img]

Hieronder heb ik alle opties weergegeven:

[img]a1afXpmj[/img]
[img]AL4pH8Nt[/img]
[img]ZOPicdju[/img]
[img]XPA31ykw[/img]
[img]Pk5ImKlN[/img]

Weergave

Zoals bij de meeste schermen is het standaard te helder afgesteld, ik heb deze van 100% op 60% gezet zodat je in het donker niet zo snel last krijgt van je ogen. De kleuren en contrastwaarde heb ik op het oog afgesteld en deze staan standaard al aardig goed. Zwart is ook echt zwart door het VA-paneel. Dode of luie pixels heb ik niet kunnen vinden.

Bouwkwaliteit en ontwerp

Het ontwerp kan ik erg waarderen, het scherm ziet er erg strak uit. De bezels om het scherm zijn dun en de behuizing is ook niet diep, al is dit deels gezichtsbedrog door de curve. Op het dikste punt is de diepte ongeveer 5cm, op het dunste punt 1cm. Naast het Samsung-logo en een kleine blauwe LED zijn de bezels helemaal clean. Het scherm zelf is mat, de rest is helaas wel gemaakt van glimmend zwart plastic, met name de standaard is een vingerafdrukmagneet.

De standaard staat erg stabiel op het bureau, als ik echter aan het typen ben wil het scherm zelf wel licht bewegen. Het scherm zit niet heel erg stevig vast en er is ruimte om te bewegen als het bureau trilt.

De stekkers steken uit naar achteren in plaats van omlaag, dit is vervelend als je hem strak aan de muur wilt hangen. Daarnaast is de adapter niet ingebouwd maar meegeleverd als een los blok.

[img]2DHG0ex5[/img]

Met een prijs vanaf ongeveer 250 euro is dit een mooi scherm in zijn klasse. De kwaliteit van het beeld is prima en door de curve is dit ook een goed scherm als je er wat dichter op zit. Afhankelijk van je gebruiksdoel is dit scherm een aanrader of juist niet. Films kijken is erg leuk met dit grote apparaat op je bureau en door de curve is gamen een andere ervaring als met een gewoon scherm.

Ga je hem echter voornamelijk voor kantoorwerk gebruiken dan zou ik aanraden verder te kijken naar een scherm met een hogere resolutie, afhankelijk van je wensen zijn deze verkrijgbaar in dezelfde prijsklasse. Op zo’n groot scherm wil je graag meerdere vensters tegelijk kunnen gebruiken, door de lage resolutie is dit niet optimaal en zou je er wel eens spijt van kunnen krijgen.

Heb jij ook een Samsung C27F390FHU Zwart?