Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Asus AT3N7A-I Review

Probbel 4 oktober 2009, laatste update op 4 oktober 2009, 2.699 views

Asus AT3N7A-I

Pluspunten

• zuinig
  • ondanks zuinige processor nog steeds vlot

Minpunten

• geluid ventilator

Layout Score: 4
Ik heb dit bordje iets minder dan een maand geleden gekocht, en ben er zeer tevreden mee!

Ter vervanging van mijn andere energiezuinige en stille D201GLY2 moederbord zocht ik al sinds juni 2009 iets nieuws, met de volgende eisen:
-mini-ITX formaat, zodat het in de kleine behuizing past die ik al had
-Intel ATOM processor (ik wil er uiteraard met snelheid op vooruitgaan, en nog steeds energiezuinig blijven)
-PCI slot (voor een tv-kaart)
-mogelijkheid om 2 monitoren erop aan te sluiten
-Niet per se vereist, maar wat wel mooi zou zijn, als ik er ook af en toe een 3d spelletje op kan spelen (OpenArena o.i.d.). Hiervoor zou ik (naar mijn mening) dus minstens een bordje met de ION chipset nodig hebben, waar dus een 9400M (?) van Nvidia op ge´ntegreerd zit.

Ik heb de Zotac, Point of View en enkele andere kaarten voorbij zien komen, maar die hadden allebei geen PCI slot waarin m'n tv-kaart zou passen.
Toen ik deze ASUS zag was ik bijna meteen verkocht, alles zat erop, behalve de ge´ntegreerde wifi-kaart en voeding zoals bij een van de Zotac modellen, maar deze heeft wel een heleboel USB poorten (nu ik 'm een maand in gebruik heb merk ik pas hoe handig dat is, zo zonder die usb-hubs), HDMI aansluiting (zodat ik m in de toekomst evt. aan een tv kan hangen), en zelfs eSATA (combineert goed met mn Sharkoon Quickport Duo II).

Ik draai er Ubuntu op, en alles loopt prima.
Nog een probleempje heb ik met de analoge line-in op het bord, die werkt nog niet onder Linux (wel onder windows), maar naar dit probleem heb ik nog niet lang genoeg gekeken.
Ook de onboard Bluetooth module heb ik ook nog niet aan het lopen, maar ik verwacht dat dat met een volgende kernel update (of iets later) ook wel gaat werken.

Overklokken zou volgens het BIOS wel moeten kunnen, maar hij draait nu vlot & stabiel, en aan die stabiliteit wil ik voorlopig niets veranderen.
Met de Nvidia driver onder linux ben ik wel blij, power management (de monitor uitschakelen als de pc een tijd niet gebruikt wordt) werkte met mijn vorige mobo (D201GLY2) niet.
OpenArena spelen gaat prima, maar heb m nog niet op high-quality settings geprobeerd te draaien.
Via een HDMI -> DVI kabel kan ik probleemloos de 2e monitor er op aansluiten.

Samen met een 1TB 'green power' WD harde schijf en 2GB RAM (..voorlopig) kan deze pc relatief zuinig 24/7 blijven draaien.

Met zo'n klein bordje is het altijd een kunst om er alles goed op aangesloten te krijgen. Met het vervallen van IDE aansluitingen (ik kreeg mijn cd-rom drive niet meer aangesloten en moest installeren via USB :P ) is er wat plaats bespaard, en mocht mijn mini-itx kast niet zo klein zijn, dan zou ik overal makkelijk bij kunnen.

De ventilator maakt zoals ik in andere reviews gelezen heb inderdaad een hoop geluid. Gelukkig heb ik nog iets tussen de ventilator en de connector op het moederbord kunnen steken om deze minder hard te laten draaien, maar een grotere fan (die minder snel draait) had ik liever erop gezien. Wifi onboard, zoals bij de Zotac had ik ook erg mooi gevonden voor dit bord, maar een USB-wifi-stick werkt bijna net zo makkelijk.

Heb jij ook een Asus AT3N7A-I?

Geheugen:
Het is een leuk mb, wel wat gevoelig voor geheugen. Ik had er 667 ingeprikt wat ik nog had liggen. Alles werkte ok maar na het installeren van de nv gpu drivers steeds een blauw scherm. Na de aankoop van 2Gb Kingston 800 werkte het ook met nv drivers.

HDMI:
Audio via hdmi wilde maar niet werken, ik had de audio hdmi drivers ge´nstalleerd. Blijkt dat je het hdmi audio apparaat moet gebruiken. Wist ik niet want ik dit is de 1e keer dat ik hdmi gebruik.

Het video signaal werkte gelijk op mijn hd tv zonder resolutie instellingen. Zelfs ExpressGate en de bios zijn te zien op de tv. Wel jammer dat er geen dvi aansluiting op zit, i.p.v. vga. Het beeld op een monitor via vga op 1920x1200 is niet geweldig.

Voeding:
Ik heb een 150W Picopsu gekocht maar was de 12V adapter vergeten. Om toch te kunnen draaien heb ik de 12V van een Nexus 350W voeding gebruikt. 2 pinnen doorverbinden op de atx aansluiting van de voeding en de voeding werkt. Een groot nadeel is dat de voeding los al 17W verbruikt en erg groot is. Het totale verbruik was 56W max. Nu een 12V/80W adapter gekocht en aangesloten. Nog niet gemeten wat deze voeding verbruikt.

Behuizing:
De mini itx behuizingen die te koop zijn vind ik te groot, de enige kleine die ik gevonden hen is de behuizing van PicoPSU zelf. De M350 (192 x 210 x 62mm) voor zo'n 55,-
Voor mij heeft deze behuizing een nadeel dat er alleen ruimte is voor 1 of 2 2,5 drive in zit.
Voorlopig zit het mb in de doos :) als behuizing. De originele fan eraf, een gat bovenop de doos, een 120mm fan erop werkend op 5V i.p.v. 12V. Een gat voor de hd. Die staat op z'n zij recht op en steekt dus uit de doos. Een gat voor de div. aansluitingen en klaar is Kees.
Een kleine behuizing voor niets.
Kun je bevestigen dat er een 9400 videochip in zit? (dmv apparaatbeheer o.i.d.). Ik las namelijk ergens dat er een iets langzamere 9300 op zou zitten?
Samen met mijn 2e blokje wordt het geheugen nu als 3.2GB gezien, ipv. de 4GB die erin zit.
Bluetooth nog niet aan de praat, en de analoge line in (onder linux) ook nog niet.

Er zit zover ik kan bepalen een 9400M in, maar als je het zeker wil weten check dan even welk apparaat bij PCI Device-ID 0x087D, PCI Vendor-ID 0x10de hoort.
Heb je misschien wat foto's en kun je misschien gedetailleerder weergeven wat je allemaal hebt gebruikt. Behuizing enz. Wil zelf namelijk ook zoiets in elkaar zitten.
Ook ik heb sinds kort dit bord en kan bevestigen dat het bord kritisch is mbt geheugen

Ik begon met Dane Elec 553, maar na een paar uur aanrommelen en vele reboots toch maar geheugen vervangen door Crucial 667. Sindsdien draait het bord als een zonnetje met Ubuntu 9.04 en in RAID1+LVM configuratie. Tip voor diegene die RAID1 wil installeren. Probeer geen FakeRAID want dat werkt niet. Raid via bios uitschakelen en ook alle schijven uit de array verwijderen! Via alternate install Raid1 (soft raid) configureren icm LVM werkt wel. Ik heb het helaas 'the hard way' moeten ondervinden en meerdere reinstalls moeten doen.

Nu het eenmaal draait zeer stabiele configuratie die absoluut niet warm wordt. Icm 90W externe voeding en 2x WD 1,5TB EADS rond de 37 graden. Ik gebruik het systeem als NAS en daarvoor is het eigenlijk een overkill. Bedoeling is om in de toekomst mijn PCH te gaan vervangen.

Mijn conclusie na vergelijkend waren onderzoek is wel dat je je niet moet doodstaren op features. Veel USB poorten zijn inderdaad zeer handig, onboard WLAN mis ik eigenlijk niet en los ik op met USB stick. Onboard RAID is leuk, maar onder Linux van geen enkele toegevoegde waarde. Indeling bord is dat wel en die is prima in orde. Overal voldoende ruimte en handige E-SATA aansluiting. Wat mij betreft een top moederbord dat veel meer kan dan waarvoor ik hem nu gebruik.

[Reactie gewijzigd door hhkonijn op 7 oktober 2009 01:03]

Ik

[Reactie gewijzigd door hhkonijn op 7 oktober 2009 01:04]

Ik gebruik een 'HQ Mini ITX' kast die ik via een samenkopen.net actie een dik jaar geleden gekocht heb, samen met een 1TB WD Green 3.5" schijf, en 1x Corsair pc6400 Value 2GB RAM (eventueel later uit te breiden met een 2e blokje).

@hhkonijn: werkt de line-in bij jou onder Ubuntu? & hoe warm wordt jouw processor in idle?