Specificaties 1-bay dock met USB2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart Review

rokas 3 oktober 2009, laatste update op 3 oktober 2009, 2.214 views

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart

Pluspunten

• makkelijk, goedkoop, goede voeding, ideaal voor back-up doeleinden.

Minpunten

• Vormgeving, met de schijf die verticaal staat, is niet super, had liever de schijf in de horizontaal gehad.

Kwaliteit voeding Score: 5
Wat krijg je?
Kastje wat ik een dockingstation noem, begrijpt iedereen het.
Voedingsadapter, een goede, wordt haast niet warm.
Een E-Sata kabel.
Een USB kabel (A-B).

Wat doet het?
Het biedt je de mogelijkheid één 2,5 of 3,5 inch HD in het dockingstation te plaatsen en via E-Sata (of USB) op je pc aan te sluiten.
Aan de voorkomt van het kastje zit ook nog een SD/MMC/memoystick kaartlezen, grappig maar daar koop je hem niet voor.
Daarnaast krijg je ook nog twee extra USB-A aansluitingen er bij (op de voorkant van het kastje).

Waarom heb ik het gekocht?
Bloedsnel backuppen door de E-Sata interface. USB is dan zo traag als een slak.
Heeft ook een USB aansluiting, handig als je eens naar iemand moet die geen E-Sata heeft.

Hoe stop je de schijf er in?
Simpel, door de schijf met de connector naar beneden er in drukken.

Hoe haal je de schijf er uit?
Op een nopje drukken die vlak voor de schijf zit, dan komt hij omhoog.

Ervaring tot nu toe
Doet 100% van wat het beloofd.
Heb hem op E-Sata en USB uitgeprobeerd.
Met 2,5 en 3,5 inch schijf.
Er zitten rubberen pootjes onder waardoor hij stevig staat en niet weg glijdt.
De voedingsschakelaar zit aan de achterkant. Ik heb daar geen moetie mee, kan je hem niet per ongeluk uit zetten.
Het zal wel komen dat mijn moederbord geen echte E-Sata ondersteund, ik heb één van de Sata aansluitingen via een bracket naar buiten geleid waar dan wel een E-Sata connector in zit, maar ik moet de pc starten met de schijf er in én aan, om hem te herkennen. Dan is er niets aan de hand. Als je hem nadien uitzet en je pc niet wordt hij, zodra je hem weer aanzet, niet herkend.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart?

Dit is vaak wel op te lossen door AHCI aan te zetten.
Mocht je dat niet willen (omdat je al een schijf met OS aan die controller hebt hangen bijvoorbeeld), dan kun je altijd even in devicemanager naar schijven laten zoeken. In dat geval zal hij de schijf gewoon detecteren en kun je deze gebruiken.
Ter aanvulling, mocht je door ontkoppelen of aankoppelen BSOD krijgen in windows, dan even controleren of de externe schijven aan de laatste SATA poorten zitten.

Oplossing voor je IDE:
verlengkabeltje waar je een SATA-IDE converter op plaatst
Kan je de E-Sata kabel en usb kabel beiden tegelijk aansluiten en tegelijk gebruiken?
Bijv. de kaartlezer en de hhd.?
Ja, dat kan. De HDD gaat dan via eSATA en de hub/cardreader gaan dan via USB. Zodra je een eSATA kabel op de Quickport aansluit (ook als de eSATA kabel verder niet is aangesloten) wordt de USB verbinding met de HDD afgesloten om conflicten te voorkomen. Hier is dus wel over nagedacht.

Mijn laptop heeft een gecombineerde eSATA/USB aansluiting, waardoor ik nu dus 2 van de 3 USB aansluitingen in gebruik heb voor de Quickport. Ik ben dus wel blij met de USB hub.
Hallo,

Ik ben mijn voeding kwijt/verloren gelegd: kan iemand effe aangeven welke DC rating je nodig hebt: 5V of 12V, dan vind ik wel een geschikte voeding ergens in mijn kast?

Ik wil het ding nl niet verbranden...

Thx

Luc
12V
De standaard adapter kan 2A leveren.