Specificaties Socket 775 met Intel G31 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-G31M-ES2L Review

Bolletje 3 oktober 2009, laatste update op 2 mei 2010, 1.986 views

Gigabyte GA-G31M-ES2L

Pluspunten

• Goedkoop
  • Lange garantie (3 jaar)
  • Gbit LAN
  • Simpel overclocken

Minpunten

• Problemen met onboard VGA
  • CMOS batterij op irritante plek

Layout Score: 4

Socket 775 wordt uitgefaseerd, daar was ik me van bewust toen ik de aankoop deed. Echter was de prijs van 40 euro erg laag. Ook had ik via een ruil nog een Celeron 430 weten te bemachtigen. Dat en dat ik nog swap mogelijkheden had met de rest van de systemen hier in huis hadden me over gehaald om nog even een G31 bordje in te slaan. Dat aangezien de G31 chipset productie redelijk wordt teruggeschroefd: http://tweakers.net/nieuw...ie-g31-chipset-terug.html

Ik kon destijds ook voor een MSI G41 gaan, maar ik zou toch geen gebruik maken van de onboard GPU. Ook miste er een PCI-e 1x slot bij de MSI en was de garantieperiode minder lang (2 vs 3 jaar).

Gigabyte was daarom een uitstekend keus. Ik ben al jaren een gebruiker van één van hun borden (een P35) en die werkt gewoon goed. Ook vind ik de BIOS wat fijner dan Asus borden.

Inhoud
Ik had nog nooit eerder een los mATX bordje gekocht en daarom vond ik het kleine formaat van de doos wel interessant. De inhoud bestond uit:
  • G31M-ES2L
  • 2 gele SATA kabels (1 met haakse plug)
  • 1 IDE kabel
  • Handleiding
  • Driver CD
  • I/O backplate
Niet veel bijzonders dus. Wel genoeg om een simpele PC te maken en/of een upgrade.

Verpakking zag er zo uit:
Kort en krachtig. Ik vind hem wel mooi :)

Het moederbord

Wat wel interessant om te vermelden is, is dat ik rev 1.1 heb. Dit terwijl rev 2.0 al uit is. De grootste verschillen tussen beide zijn:

1.x gebruikt Realtek LAN chip, 2.x een Atheros
2.x heeft een 2 oz Copper PCB
1.x heeft koperen heatsinks (of in elk geval met koper kleur), 2.x heeft aluminium heatsinks

Zoals te zien is het een nogal simpel moederbordje. Vergeet niet dat deze volledig de 45nm CPU's ondersteund. Hij kan dus zo'n beetje alle S775 CPU's aan, op een paar oude Pentiums en Celerons na.

Dit moederbord beschikt, aangezien het een G31 heeft, over een GMA 3100. Een onboard videokaart dus. Je kan hem wel uitschakelen en een aparte videokaart in het PCI-e slot doen. Dit slot heeft gewoon de volle 16 lanes. Wel PCI-e 1.1.
Ik had hier toen nog wat problemen mee omdat hij niet altijd de onboard videokaart uitschakelde. (je kan een functie in de BIOS zetten: Enable VGA if nog ext PEG). Als hij eenmaal door heen bootte werkte de kaart op 1x ipv 16x. Telkens als ik nu een andere VGA erin wil doen moet ik een CMOS reset doen. Dan werkt hij wel gewoon op 16x en is er niets aan de hand. Niet heel erg, maar beetje irritant. Voor mensen die haast nooit een videokaart verwisselen of alleen de onboard nodig hebben is het niet zo'n probleem.

Daarnaast zijn er 4 SATA poorten welke verbonden zijn met de ICH7. Er zijn dus geen RAID-mogelijkheden. Goedkope AMD bordjes hebben dat wel, maar wederom ook niet heel erg aangezien de gemiddelde consument nog nooit van RAID heeft gehoord.

De CMOS batterij zit op een iets ongemakkelijke plek: net boven het PCI-e slot. Ik moet dus steeds de videokaart eruit halen wil ik de batterij eruit halen. Dit omdat ik een AC 7 Pro gebruik; je hebt dan geen ruimte over aan de andere kant.

De Audio-chip is een Realtek ALC883 chip. Er is een line-in, een line-out en een mic poort aanwezig. Je kan 8 channel audio verkrijgen door middel van een extra kabel die niet wordt meegeleverd. Ik heb alleen maar de mic en de line out nodig, dus opzich weer ideaal voor de gewone consument. Je kan tevens, als je een Nvidia videokaart hebt, de SPDIF output gebruiken van het moederbord gebruiken door hem door te linken naar de videokaart. Je kan dan audio meezenden via een HDMI-kabel.

LAN wordt gedaan door de Realtek 8111C chip (10/100/1000 Mbit). Ook dit werkt helemaal naar behoren. Drivers kan je zo van de GB site afhalen. Met Windows 7 hoef je dat helemaal niet te doen, omdat alles dan al uit de verpakking werkt.

Door de Realtek chips is dit bord ook goed compatible met Mac OS (X).

Het moederbord zelf:

Overclock
Dit moederbord biedt een FSB van 1600 MHz door middel van Overclocking. Je bent dus zeker van een echte FSB van 400 MHz. Aardig wat al voor een goedkoop moederbord. Zo is het heel goed mogelijk dat je dit moederbord combineert met een budget CPU (ik heb een Celeron 430). De combinatie met een 45nm E5200 wordt ook vaak gemaakt. Gezien deze processors een hoge MP en een lage FSB hebben kan je ze heel goed overclocken met een moederbord als deze gezien je geen extreem hoge FSB nodig hebt. Mijn Celeron heeft een MP van 9. Helaas ligt de FSB wall van de CPU al op iets van 380 (rukke batch, ik weet het). 380*9 = 3,42 GHz is echter al een hele vooruitgang.

De BIOS mbt overclocken ziet er zo uit:

Het aantal functies is er in geringe mate (ik ben meer gewend). Echter precies wat de beginner nodig heeft of als je maar een simpele overclock wil neer zetten. Je kan de FSB, de MP en de spanning veranderen. Ook kan je de verhoudingen van het geheugen veranderen en spanning ervan. Opmerkelijk is dat je geen timings van het geheugen kan veranderen. Wel jammer, maar het is niet voor niets budget. In de meeste gevallen is het ook maar een kleine snelheidswinst die je er van hebt. Memset biedt misschien uitkomst, alleen heb ik dat nog niet getest.

Toen ik het moederbord kreeg (afgelopen dinsdag) kwam ik er achter dat er net een nieuwe BIOS uit was: F9. Die was er sinds 23 september. Toch grappig dat ze nu nog een nieuwe BIOS uitbrengen voor dit bord. Flashen gaat heel simpel: zet het BIOS-bestand (kan je downloaden van GB site) op een USB stick. Start de flash tool van GB dmv F8 tijdens het booten. Selecteeer het bestand en klik op OK. Ideaal. Kan zelfs een leek doen.

Een top moederbord voor deze prijs (40 euro). Hij biedt veel ondersteuning voor verschillende CPU's, je kan nog gemakkelijk een extra videokaart erbij plaatsen en je hebt de beschikking over een Gbit LAN. De lange garantie van 3 jaar is ook mooi meegenomen en overclocken gaat ook redelijk simpel. De CMOS batterij zit alleen op een 'irritante' plek en ik had wat problemen met de onboard VGA. Kortom een aanrader.

Heb jij ook een Gigabyte GA-G31M-ES2L?

Moederbord ziet er interessant uit. Wordt alles out of the box ondersteund in win7? (dus ook de sp/dif uitgang?)
Is het een beetje stabiel gebleken?
Ja, audio, LAN en de onboard VGA worden zo door Windows 7 herkend en de eventuele drivers worden dan geïnstalleerd.

S/PDIF heb ik nog niet geprobeerd. Kan ik misschien zo wel voor je testen.

En hij is gewoon stabiel ja :) Eén keer BSOD gehad, maar dat kwam omdat ik zat te klooien met ubuntu en Windows tegelijkertijd... :')
Ik heb dezelfde moederbord besteld maat dan een G41 chipset. Ben van plan serieus over te klokken met m'n e5300. :P puik review!
Ik ben benieuwd :) Verschil tussen de G31 en G41 versie is alleen de onboard VGA volgens mij. Laat ik daar nu niet echt gebruik van maken :)
Tsja ik ook niet. Maar BIOS flashen leek me te ingewikkeld dus meteen de g41 gekozen die out of the box ondersteunt :')
Met de huidige/nieuwe borden van GB en Asus gaat dat redelijk simpel. Problemen komen pas met andere merken. EVGA en DFI alsmede MSI zijn wat lastiger.

Achja, alsnog geen slechte keus :)

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 5 oktober 2009 09:23]

Hmm, kan je de Ghz van de CPU ook handmatig aanpassen in de BIOS?
Ik zie namelijk dat het lichtgrijs is in de BIOS.

edit: nvm, clock control staat disabled, Het zal wel lukken als ik enabled staat

[Reactie gewijzigd door Sibert op 20 januari 2010 22:40]

Heb je de bios geflashed? Bij mij is hij namelijk blauw :+
Huh? Wat bedoel je precies?
Waarschijnlijk dat het biosscherm blauw is, maar dat plaatje dat je post zwart/wit.

Vroegâh kon je die kleuren in veel biossen nog wel veranderen, tegenwoordig niet meer volgens mij.
Oo, hehe. Dat komt omdat dit niet mijn eigen foto is. Deze komt uit de handleiding. Hij ziet er wel precies hetzelfde uit. (op de kleuren na dan).
Iets leukere header :)

Voor herhaling vatbaar?