Sweex ST031 3.5" Storage solution SATA USB 2.0 Zilver Review

A_L 3 oktober 2009, laatste update op 3 oktober 2009, 1.704 views

Sweex ST031 3.5" Storage solution SATA USB 2.0 Zilver

Pluspunten

• prijs
  • redelijke prestaties
  • formaat

Minpunten

• bouwkwaliteit
  • koeling
  • documentatie
  • software

Sweex maakt met de ST031V2 een externe usb-schijf-behuizing welke het vooral van de (lage) prijs moet hebben.

Voor een kennis kreeg ik het verzoek een externe usb-hardeschijf-behuizing te kopen. Dit om een vervangen harde schijf in te stoppen. Uit de rekken van een lokale computershop viste ik deze Sweex behuizing voor nog geen 15 euro.

De behuizing bestaat uit een vrij kleine aluminium huls met een plastic voor en achterkant. De boven en onderzijde zijn hetzelfde. Antislipvoetjes zijn niet aanwezig, maar wel een standaard om de behuizing verticaal te plaatsen. De meegeleverde voeding bestaat uit 2 delen; de adapter en een los netsnoer. Het netsnoer is van het type 'scheerapparaat' 2-polig, terwijl de andere kant een stekker met randaarde is. Dit lijkt mij overbodig.

Aan de behuizing zijn geen schroeven te vinden. Hoe de behuizing open te maken was mij eerst dan ook een raadsel. Nadere inspectie in de doos leverde ook geen handleiding of quickstart-guide op. Dan maar overstappen op een bewezen methode; gepast geweld. Met een beetje wrikken kwam de plastic achterkant met printplaat los. Er blijkt een soort klik-vergrendeling op te zitten met 2 plastic palletjes die in een uitsparing vallen. Met het drukken op de zijkant zouden deze los moeten gaan... Lees ik in de handleiding die alleen op cd aanwezig is... Vrij onbegrijpelijk dat hier geen papieren versie afkon, zeker aangezien het gedeelte voor de installatie niet veel meer als 1 kantje beslaat. De overige 2 pagina's beschrijven de 'bijgevoegde' software. Maar hierover later meer. De handleiding spreekt overigens nog over het aansluiten van de IDE-kabel in plaats van een sata-kabel.

In de behuizing zitten twee printplaatjes. Het ene printplaatje herbergt de aansluitingen voor usb en de voeding. Deze is uitgerust met een Genesys Logic GL830-chip. Deze chip verzorgt de usb2 naar sata vertaling. Op het andere printplaatje zit de kleine aan-en-uit schuifschakelaar, een backup-knopje en een led, welke alleen aangeeft of het apparaat aan staat.

Na een schijf aan de printplaat te hebben gekoppeld via de kabeltjes, wordt de schijf los in de behuizing geschoven. Het kunstof klepje wordt er vervolgens weer opgezet, wat qua ruimte allemaal maar net lijkt te passen, en dan zit de schijf een beetje ingeklemt. Dat het maar een 'beetje' is, blijkt wel als ik na gebruik de stroomstekker er uit will trekken, waarmee de gehele achterkant meekomt ;). Door de kleine behuizing en het ontbreken van enige vorm van koeling, is het niet verstandig om er een heethoofd in te stoppen.

Eenmaal draaiend zijn er geen bijzonderheden te noemen. De doorvoersnelheden zijn best redelijk te noemen. Van lage snelheden door een slechte meegeleverde usb-kabel, zoals een andere review over dit product meldt, kan ik dan ook niet meespreken. Meegeleverd is verder nog een backupprogramma welke gebruik zou kunnen maken van de genoemde backupknop. De handleiding spreekt over het backupprogramma "PC-Clone-Ex", terwijl het programma op cd "Backup Wizard" lijkt te heten. Lijkt? Ja, want de installatie breekt af met "Toegang geweigerd". Ook het uitvoeren als Administrator mag niet baten.

Al met al laat Sweex wel wat steken vallen die simpel te verhelpen zijn. Misschien moeten ze wat minder tijd besteden aan het kiezen van de modellen op de doos en wat meer naar hun eigen product kijken.Je krijgt gewoon waar je voor betaald; een goedkope behuizing die doet wat het moet doen en verder niets.

Heb jij ook een Sweex ST031 3.5" Storage solution SATA USB 2.0 Zilver?

Dat klopt toch. Een S-ATAkabel is immers ook een IDEkabel.
Als je had gezegd een ATA-kabel dan zou ik met je kunnen instemmen. Een IDE-kabel zie ik toch meer als een PATA-kabel, en met mij volgens mij de meerderheid. (in ieder geval google-image-search :) )
En toch klopt dat niet helemaal. Vroeger werd het simpelweg IDE genoemd, omdat er toch niets anders was (ja, SCSI, maar dat is anders).
Maar zowel P-ATA als S-ATAschijven zijn IDE schijven. Dus logischerwijs kan een IDEkabel zowel een P-ATA als een S-ATAkabel zijn.
Kleine vraag over je transfer snelheden: bij één van de graphs is de burst rate lager dan het gemiddelde doorvoersnelheid - ik dacht dat de burst rate de maximum doorvoersnelheid van de interface was (cache van de schijf naar controller). Hoe kan de average transfer dan hoger zijn dan de burst rate?
USB nekt de snelheid nogal. In dat geval kan het zijn dat de burst iets lager uitvalt. Dus ook al zal de burstspeed van de disk vele malen hoger liggen, omdat het via USB is aangesloten ga je daar niet veel van merken.
Natuurlijk eerst de zijstripjes weghalen(naar achteren schuiven) dan kan je met het schroevendraaiertje(wat erbij komt) de palletjes indrukken en kan je de achterkant eruit halen.

Zelf ben ik opzoek naar een geschikt koellertje om erin te plaatsen. Er is al een plek voor zag ik alleen even uitvogelen hoe em aan te sluiten op het printplaatje.