Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 7 32GB Zwart Review

P. vd Loo 18 september 2016, laatste update op 18 september 2016, 5.025 views

Apple iPhone 7 32GB Zwart

Na al die jaren vertrouwde ervaring. Verschillen tov 6s zijn minimaal in design en snelheid. Overall vond ik deze telefoon een tegenvallende ervaring. Apple loopt steeds meer achterop de concurrentie. Zie de Oneplus 3 en de MI5 bijvoorbeeld. Wat blijft is een vertrouwde en stabiele IOS ervaring.

Pluspunten

• eindelijk 32 GB iov 16 GB als minimale variant
  • gemak iCoud
  • stabiel
  • Toestel kan gewoon mee het vliegtuig in:-)

Minpunten

• geen fysiek homeknop, erg irritant gevoel
  • missende hoofdtelefoon aansluiting
  • prijs
  • geen led notificaties
  • geen snelladen
  • geen terugknop

Na al die jaren vertrouwde ervaring. Verschillen tov 6s zijn minimaal in design en snelheid. Overall vond ik deze telefoon een tegenvallende ervaring. Apple loopt steeds meer achterop de concurrentie, die in principe betere toestellen aanbiedt voor minder. Zie de Oneplus 3 en de MI5 bijvoorbeeld. Vooral de MI is een perfect toestel voor rond de 300 euro.
De review van Tweakers over IOS luidt ondermeer: meer open. Ik vind dat wel meevallen, belangrijke functies als de NFC chip zijn voorbehouden aan Apple pay bijvoorbeeld. Op Android kan ik zo ondertussen met elke Nederlandse bank contactloos betalen. Als consument wil ik keuzevrijheid.

Verder mis ik inmiddels basale zaken als draadloos opladen, snelladen, Led indicaties, een terugknop (dat zorgt ervoor dat bediening omslachtiger is dan bij de concurrentie) , etc etc steeds meer op de iPhone. Ik vind hem daarom de premium prijs niet meer waard. Scherm van de Galaxy s7 is duidelijk beter dan dit scherm, terwijl die reeds een half jaar oud is.
Super aan Apple blijft de iCloud. Je telefoon heb je zo up and running.

Een erg forse tegenvaller vind ik de niet indrukbare homeknop. De iphone geeft wel haptische feedback als alternatief maar dit voelt erg onplezierig aan. Je kunt kiezen uit 3 mogelijke standen. Geen is er prettig van. Ook na twee dagen went het niet. Het zorgt ervoor dat ik de beleving van deze telefoon stukken minder vindt dan de 6s.
Ook het ontbreken van de hoofdtelefoon ingang mag niet onbesproken blijven natuurlijk. Natuurlijk is er een verloopstekker. Maar aan het gebruik hiervan zitten gewoon nadelen. Je moet dat kabeltje, hoe klein ook, wel bij je hebben.
2 erg verkeerde keuzen: geen fysieke homeknop en de missende hoofdtelefoon jack.

Kwa wifi bereik vind ik de Apple producten altijd wat aan de magere kant vergeleken de concurrentie.
Wat blijft is een vertrouwde en stabiele IOS ervaring.

Geluid door de speakers is er erg op vooruit gegaan trouwens. Beste upgrade van het toestel.

Ik laat de prijs erg zwaar meewegen in deze review. Bij een normale prijs zou ik zo op 4 sterren gaan zitten. Gezien de goede beschikbare concurrentie (die goede, snelle toestellen levert met even zo goed scherm en camera), kom ik echter niet verder dan 2.

Heb jij ook een Apple iPhone 7 32GB Zwart?

Helaas mis ik enkele punten in deze review.
Je spreekt niet over de vernieuwde camera's en de stof-, waterdichtheid...

Over het nieuwe retina hd display zeg je " Scherm van de Galaxy s7 is duidelijk beter dan dit scherm, terwijl die reeds een half jaar oud is."
Moet ik eerst de review van de Galaxy S7 gaan lezen om meer te weten over het scherm van deze iPhone 7?
Ik schrijf enkel over zaken die ik zelf ben tegengekomen. Dat ie stofdicht is, dat zal wel. Heb hem niet getest op waterdichtheid. Leuke feature, maar Apple geeft geen garantie af bij waterschade. dus dat mag je zelf later testen ;-)

Nee je hoeft de review niet te lezen van de Galaxy. Ik neem aan dat je bekend met de kwaliteit van de laatste Galaxy schermen? Het is de benchmark van deze tijd wat betreft schermkwaliteit. Ik acht dat inderdaad als zijnde bekend. Dus als ik daarmee vergelijk denk ik dat de meeste lezers voldoende weten.

verder heeft enkel de 7 plus een echt nieuwe feature op camera-gebied, namelijk de twee lenzen. Deze heeft dat niet. Kwa camera merk ik weinig verschil tov de 6s. Zal er best zijn, maar deze is minimaal wat mij betreft. Wel heeft ie optische stabilisatie wat voor betere opnamen kan zorgen. In het donker zijn de foto's wel duidelijk minder dan van mijn Galaxy s7 edge. Ook hier haal de galaxy weer aan, want ook wat betreft camera is het een benchmark.
Je noemt een aantal punten die een beetje apart overkomen. Hoezo led notificatie? Ik begrijp als android user dat dit vaak aanwezig is, maar een iPhone heeft dit nog nooit gehad en zal het ook niet zomaar krijgen. Zo'n ledje is veel te opdringerig vind ik zelf dan juist.

IPhones ondersteunen sinds de 6 ook gewoon snelladen met 12 watt ipv 5. En is de terugknop vrijwel altijd gewoon een swipe naar rechts.
Volgens mij is hij enkel spatwaterdicht.
Had je een black out toen je deze telefoon aanschafte? Een tweaker doet research voordat hij iets aanschaft.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 20 september 2016 13:43]

Iphone heeft wel led notificaties, nadat je in software heb ingesteld. Staat standaaard uit
Wat betekend trouwens toestel kan gewoon mee het vliegtuig in als pluspunt? Kan dat niet met andere telefoons?
Ik denk dat het ironisch bedoeld is richting de Note 7 ;) (Overigens hoor je betekent met een T aan het eind te schrijven)

[Reactie gewijzigd door borft op 19 september 2016 15:30]

Ooooh zo ja nu snap ik hem thx ;)
Laat ik je helpen ;)

Het scherm van de S7:
- Heeft een veel beter contrast, want Amoled (dus zwart is echt zwart ipv grijs)
- Heeft betere kijkhoeken, want Amoled en niet LCD
- Heeft een veel hogere resolutie, dus teksten zijn scherper
- Hogere helderheid, dus buiten beter afleesbaar
Misschien moet je even dit eerst lezen voordat je iets meldt over een scherm van een telefoon waar je blijkbaar niets vanaf weet: http://www.displaymate.com/iPhone7_ShootOut_1.htmf

Hogere helderheid, nope, dit is iets dat al sinds de iphone 6 beter is dan bij welke Samsung ook. Het scheelt niet veel maar die van Samsung is toch hoger, ondanks het Amoled scherm.
Daarnaast komt de iPhone 7 er beter uit op Colours en Intensity, dus ja, zeg het zelf maar.

Tuurlijk zorgt de hogere resolutie dat het scherm er beter uit kan zien, sommige ervaren het als onecht met Amoled schermen anderen vinden het ongeëvenaard, maar het punt blijft een beetje onderzoek kan geen kwaad. :)
De goeie link voor de iPhone 7 shootout is: http://www.displaymate.com/iPhone7_ShootOut_1.htm

Van je eigen bron:
- iPhone 7 max helderheid: The measured Peak Brightness for the iPhone 7 is 602 cd/m2 (nits)
- Galaxy S7: When Automatic Brightness is turned On, the Galaxy S7 produces up to an impressive 855 cd/m2 (nits) in High Ambient Light,

Oftewel, max brightness is 33% hoger.

Kwa kleurennauwkeurigheid heb je gelijk (iig op basis van deze review). Lijkt er dus op dat Apple iets heel erg goed heeft gedaan bij de iPhone7 :) Overigens heb ik niet beweerd dat de kleuren op de amoled beter waren, dus volgens mij staan al mijn punten nog gewoon ;)

[Reactie gewijzigd door borft op 21 september 2016 08:46]

Dan is de reflectie van het scherm ook nog beter dan die van Samsung. Jij gaf aan dat dit met de helderheid te maken heeft en dat klopt gedeelte lijk. Maar ondanks de beter helderheid van de Samsung(dat had ik inderdaad niet goed gelezen, excuses) scoort ook de iPhone hier beter waardoor het scherm beter al te lezen is. Het scheelt niet veel 4,6 procent tegen over het beter 4,4 procent van de iPhone 7. Dit vind je bij screen reflections.

Zo hebben we beide gelijk, 2 punten voor jou en 2 voor mij. Ondanks dat het maar van één referentiekader afkomstig is.
Als ik de reviews over de iPhone 7 bekijk, zie ik veel onterechte negatieve punten. Een negatief punt moet iets zijn wat je na gebruik/ervaring achter komt. Meeste punten die je opnoemt weet je van te voren.

geen fysiek homeknop, erg irritant gevoel
Dit is juist iets nieuws en unieks bij de iPhone, erg persoonlijk ook weer. Twee dagen oefenen met die knop is ook best kort vind je niet?

missende hoofdtelefoon aansluiting
Weet je van te voren.

prijs
Kies je zelf voor.

geen led notificaties
Heeft de iPhone nooit gehad. Schijnbaar is er geen vraag naar.

geen snelladen
Waarschijnlijk niet interessant genoeg; waarom inbouwen als het niet boeit voor de consument?

geen terugknop
Bedoel je de home knop? Terug knop heeft iPhone nooit gehad. Je kan met het 3D Touch scherm terug schuiven vanaf de rand.
Dat is een nogal rare visie.

En wat schaar je onder "vantevoren" bekend?

Moeten we dan ook geen accutesten dan meer doen, omdat je batterijduur maar moet schatten?
Geen column meer over de benchmarks, omdat je die ook zelf kunt opzoeken adhv de SoC?
Jij hebt het nu over dynamische punten. Als je die punten waar jij het over hebt krijg je een interessante review waar je iets aan hebt. Accu en SoC beoordeel je uit ervaring.

Wel of geen jack/led indicator/snelladen weet iedereen en heb je niet zoveel aan in een review toch?

Ik was oprecht opzoek naar reviews op basis van ervaring op Tweakers, dan zie ik allemaal punten zoals ik hierboven noemde. Snap je dat?
Tja, en de gebruiker geeft gewoon zijn oordeel op de punten die hij/zij belangrijk vindt.

Als de nieuwe touchknop minder fijn is, dan is dat toch goed om te weten?
Geen jackconnector is toch een valide punt van kritiek?

Overigens is het best wel raar om LED notificaties weg te zetten als "blijkbaar is er geen vraag naar".

Alsof iOS gebruikers iets te kiezen hebben. Apple bepaalt wat ze doen, en zolang je iOS gebruikt heb je dat te slikken. Hoe kun je ergens naar vragen als je geen idee hebt hoe handig zoiets kan zijn?
De iPhone heeft geen LED notificaties? Dat hoor ik voor het eerst. Ik heb nooit een iPhone gehad maar ben altijd wel nieuwsgierig naar de features en de reviews van nieuwe modellen. LED notificaties lijkt me sterk dat daar geen vraag naar is want ik kan echt niet zonder. Ik heb aparte kleuren voor aparte berichten bijv SMS, telegram, Whatsapp maar ook nieuws of weerdiensten. Sta er echt van te kijken dat iPhone dit niet heeft, niet om te trollen ofzo maar ik ben werkelijk verbaast dat dit mist, dat zou voor mij zelfs een showstopper zijn.
je kan toch op het scherm kijken?
Dan moet je hem uit standby halen? Nu zit ik gewoon met 2 handen te typen en kan ik zo op mijn scherm een lampje zien knipperen en weet ik om welke notificatie het gaat. Als je dat eenmaal gewend bent kun je echt niet meer zonder. Ik zie me al steeds mn scherm moeten aanzetten om te kijken of er iets is, maarja Apple wil natuurlijk dat je de watch koopt om dat probleem op te lossen.
Nee hoor, het scherm licht op en toont het als je een bericht krijgt samen met (de eerste regels van) het bericht. Dan zie je aan de app-icoon ook wat het is.

LED-notificaties zou voor mij dan ook absoluut geen showstopper zijn. Ik zie liever vluchtig van wie of wat het bericht is, dan dat ik minimale feedback krijg in de vorm van de kleur van de LED. Dan moet ik uit nieuwsgierigheid toch alsnog kijken en het uit standby halen :+

Ook dit is een gevalletje persoonlijke voorkeur denk ik dan :)
Je loopt even naar de wc, mist je mooie opgelichte schermpje en vervolgens zet je pas een uur later je scherm aan om te constateren dat Pietje geappt heeft. Handig he die led?
Ga jij kakken zonder telefoon dan?
Dat niet, pissen daarentegen wel.
Het is ook echt een ramp om na een uur pas terug te reageren, als zo belangrijk is had die gene wel gebeld.
Als pietje zo belangrijk is dat ie niet ff kan wachten dan belt ie me maar. Als ik moet werken zet ik mn toestel op niet storen. Heb je me echt nodig dan stuur je maar en iMessage (komt ook binnen op de PC) of bel je twee keer.

Ik ga niet de hele tijd zitten kijken naar een lampje wat al dan niet brand of een scherm om te kijken of er berichten zijn.
om vervolgens alsnog je scherm 'te openen' om het te lezen..ja..echt...hoe heb ik het al die tijd zonder kunnen doen!
Nee juist niet want door de kleur van het lampje weet je wat voor melding het is, mail, whatsapp, telegram, het weer etc. dus kun je zelf kiezen wat je wilt negeren.
kort en goed; (ik heb niet zoveel zin om steeds maar weer te reageren) jij blijft bij Samsung omdat je blij met met je lampjes, ik blijf bij Apple omdat ik ze niet mis :)
De punten zoals accuduur etc daar zijn allemaal benchmarks voor. Ik kan melden hoe mijn ervaring is, maar ik weet dat die ervaringen per persoon zo enorm kunnen variëren dat het niets zegt.
Die thuusknop en Jack vind ik punten die ik wel goed kan beoordelen en iets zeggen over mijn ervaring. Vandaag nog even de 6s getest bij de mediamarkt. En nu weet ik het zeker, de oude drukknop is erg fijn in vergelijking met de statische van de 7. Sterker nog die verpest mijn ervaring zo erg dat ik er snel afstand van ga nemen. Verschrikkelijk vind ik het.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 18 september 2016 18:29]

Ik vind je reactie wat vreemd
Dus reviewers moeten zaken die vooraf bekend zijn maar negeren? En de prijs als een gegeven zien? Helemaal mee oneens dus. Op deze wijze zouden we het fabrikanten wel ergmakkelijk maken niet?

En zaken die de telefoon al generaties mist mogen ook niet genoemd worden? Onzin wat mij betreft. Wij Windows Phone werd in elke review het gebrek aan apps genoemd en dat 6 jaar lang. Bij de iPhone zou dat niet mogen? Ik vind het een gemis en het is mijn gebruikersreview.
de "geen homeknop" is niet uniek voor de iphone 7, de oneplus three heeft ook alleen een vingertouch home button
Meen je dit nu?
Dus iets mag pas negatief zijn als je er vanuit gaat dat het goed is maar achteraf tegenvalt?

Geen fysieke homeknop is in zijn ogen een minpunt (zijn goed recht toch omdat te vinden?)

Missende hoofdtelefoon aansluiting, voor de meeste 1 van de belangrijkste minpunten. Waarom mag iedereen het benoemen maar niet deze reviewer? Ik ben altijd wel tevreden geweest met de iPhone(s), maar het weglaten van een headjack en vervolgens niks met die ruimte doen dat zal vermoedelijk 1 reden hebben: de kennis / durf niet aan boord om hem waterdicht te krijgen. Nu hoeven ze alleen de lightning op orde te hebben en klaar. Dit is niet omdat niemand een headjack wilt (lol, ik ken niemand die draadloos wilt), dus gaan ze het via een ''peperduur'' verloop kabeltje doen wat niet uitziet en onpraktisch is. Of de iPhone 7 hier gaat komen als opvolger van de 6? Moa neuh geen reden voor tenzij ik mezelf wil beperken in mijn doen en laten.
Zelfs nu, ondanks het weglaten van de headjack geeft Apple géén garantie op waterschade! Dat had ook wel bij de minpunten erbij gemogen, want wat gaan ze zeggen? Ja maar, je hield hem onder die (graden) hoek onder het water dat betekent dat via die en die spleet wat water naar binnen komt enja daarom is uw garantie weg? Het enige ''klepje'' wat de iPhone heeft is die van de simtray, kans is zeer groot dat Apple het daarop gaat gooien indien je toestel defect is dankzij water.

Tsja dat vind ik inderdaad geen minpunt, Apple staat bekend om de hoge prijzen, dat is eerder normaal dan een minpunt. Maar goed hij vind het een minpunt, kan, kan dat hij de prijs te hoog vind voor wat hij krijgt terwijl dat bij de 5s bijv niet zo was. Dat toestel gaf je wel zeer veel terug in tegenstelling tot de 7.

Geen led
Tsja heeft Apple nooit gehad, wel missen veel mensen lijkt het waardoor ze hun flitser als led lampje gaan gebruiken.
Iedereen wat wél een toestel heeft met een LED vind dat zeer prettig, genoeg mensen (ik niet) die de flitser gaan gebruiken als LED lampje (idee is zeer simpel, maar ohzo prettig om te hebben).

Kijk jij noemt het allemaal: daar is geen vraag naar, daarom dat alle best lopende toestellen dat allemaal wel hebben. Apple kan gewoon teveel doen, men koopt het toch wel. Dat argument is nu al jaren gaande en dat zien we terug in de markt aandelen tussen fabrikanten.

Het lijkt er dus op dat hij vanaf een Android telefoon naar een iPhone overgestapt is, enja dan ga je behoorlijk wat functies en handige dingetjes missen daar weet ik alles van.

Zoals het led lampje, ik heb nog een S5 liggen maar ook de iPhone 6.. Krijg ik een mail op mijn S5 dan gaat netjes een blauw lampje branden, krijg ik een appje? dan krijg ik een groen lampje, gemiste oproep? rood lampje.. Allemaal gewoon standaard, zo simpel maar ohzo handig.

Deel van zijn minpunten zullen dus zijn in vergelijking met wat hij gewend is, jij doet alsof het allemaal niet klopt of onterecht is wat hij vind.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 september 2016 16:12]

$9 voor een verloopkabel is nou ook niet zo schokkend... Los daarvan vind ik het een interessante zet en benieuwd naar de geluidskwaliteit van 'premium' koptelefoon-fabrikanten. Iedereen verguisd Apple op het moment van schrappen van gebruik van o.a. de floppy-disk, CD/DVD-drive en nu de headphone-jack, maar binnen een paar jaar is het gemeengoed. Iemand moet de eerste zijn?
Jep zaken zijn verdwenen omdat er geen beter alternatief was.
Elk toestel (vrijwel elk toestel, behalve de iphone 7) kan zowel via headjack als draadloos. Het is niet dat Apple iets innovatiefs neerzet in plaats van de headjack. Apple verwijdert iets maar voegt niks speciaals eraan toe. Dat is voor vele een onbegrijpelijk iets, en logisch.. Waarom iets wat veel gebruikt wordt verwijderen? Naar mijn weten om hem waterdicht te krijgen en niet om het de klant makkelijker te maken door verloop kabels en zooi te laten gebruiken.
Moet je toch ens kijken naar de Airpods. Ik heb nog nooit zo'n vloeiende bleutooth ervaring gehad.
Dat zou kunnen (trouwens we zijn bijna een half jaar verder haha :P), maar als ik kan kiezen tussen bekabelt of draadloos, dan kies ik toch voor bekabelt.

De vriend van mijn nichtje is al jaren ''fan'' van alle Apple producten, hij had natuurlijk op dag 1 de iPhone 7 Plus in bezit.. Maar ik hoor hem niet bepaald positief erover spreken, vooral niet over het headset gedoe. Ik had hem daar al voor gewaarschuwd dat hij beter de 6s kan behouden ipv de 7 te nemen. Niet dat hij spijt heeft maar hij heeft ook niet zoiets van: dit of dat is veel beter vergeleken de 6s, wel hoor ik hem over nadelen spreken: homebutton en headjack.
Voor de aanschaf gaf hij mij als enige 2 voordelen: nieuwste iphone en waterdicht.
Enige wat nog overblijft is: nieuwste iPhone, daar waar hij niet waterdicht is gebleken en Apple ook niet garant staat voor waterschade.

Airpods (ik sla de iPhone 7 over, ik hoop dat de volgende gewoon weer een headjack heeft anders is het helemaal einde oefening voor mij en een iPhone), om eerlijk te zijn moet ik er niet aan denken. Ik geloof best dat de BT connectie goed is (zoals bij 100e andere bt headsets), daar kan ook bar weinig in mis gaan.. Maar het gemis van de kabel en de niet prettig zittende oordopjes van apple haalt mij totaal niet over.
Nu heb ik geen standaard oren (geboren met flappers en er op jonge leeftijd aan geopereerd, mijn oor schelpen gaan al snel pijn doen van die plastic Apple dopjes), het verloopstukje van lightning naar headjack zal ook alleen maar nadelen kennen: vergeten mee te nemen. Dit terwijl ik overal wel een Samsung headset heb liggen (ik vind dit zeer prettige dopjes om in de oren te stoppen).

Stel Apple gaf mij gewoon de keuze zoals ze altijd gedaan hebben: via BT of via headjack, dan was het een leuk toestel geweest. Maar zaken weglaten om jezelf proberen te onderscheiden, nah dat kan er bij mij gewoon niet in. Hieraan merk je gewoon dat het einde een beetje zoek begint te raken (hopelijk wordt de iPhone 8 weer een echte nieuwe iPhone), zodanig dat ze gewoonweg zaken WEG gaan laten maar niks speciaals toevoegen. Zelfs door de headjack weg te laten weten ze het toestel niet waterdicht te krijgen, nja noem mij dan nog maar eens een voordeel op.

Ik had ook veel hoop gezet op het waterdicht gedeelte, ik wist dat oa Sony maar ook Samsung hier flink de mist in gingen: Sony Xperia Z toestellen met waterschade maar ook de S7 met waterschade.
Ik had gehoopt dat Apple dit direct goed zou doen, maar niks blijkt minder waar: ze krijgen het niet geregeld.

Ps, let op dat je homebutton niet stuk gaat bij de iPhone 7. Bij een collega van me is die stuk, aangezien je die niet in kan drukken ben je verplicht om een vervelende app te gebruiken om je beeld te unlocken. Dit is ook weer zo'n smerige truc van Apple. Homebutton stuk zorgt bij het nieuwste iOs voor flink wat nadelen. Aangezien jij en ik die niet kunnen vervangen zit je met de gebakken peren.
Oké dat je touch id niet werkt, maar je kan hem niet eens meer fysiek indrukken, iets wat nu verplicht is om je toestel te ontgrendelen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 december 2016 10:29]

Dan heeft hij toch waarschijnlijk een defect toestel gehad. Er zijn op youtube genoeg filmpjes te vinden van iPhones die enkele meters onder water prima overleven.

De home button vind ik zelf erg fijn. Nooit meer het gezeur met ghost aanrakingen omdat je hem scheef indrukt bijvoorbeeld. Nu hebben ze sinds de 5s de knop omgedraait en zit het drukpunt niet meer op het knopje maar aan de achterkant op het frame dus was het al beter, maar als je force touch op de mac gewend bent is dit erg fijn.

Het verschil tussen normale wireless headsets en de airpods is echt een wereld van verschil. Ik heb er volgende week een review van online staan. Het is echt een kompleet andere ervaring omdat je niet meer handmatig hoeft te verbinden. Je doet de case open en het werkt. En het kost niet onnodig stroom door BL die continu in verbinding staat als je ze niet gebruikt.
Voor mij was het ontbreken van aansluitingen zeer recentelijk de doorslaggevende reden om geen MacBook aan te schaffen maar een MacBook Pro. Ik weiger om met extra kabels en breakout kastjes rond te gaan lopen. Het maakt die ene connector die overblijft ook extra kwetsbaar (meer gebruikt).

[Reactie gewijzigd door MarioG op 23 september 2016 19:51]

als je die dingen dus allemaal mist; zoals led lampjes moet je niet bij apple zijn..dat is toch niet zo lastig allemaal? Als ik de gril van een audi niet mooi vind koop ik hem toch ook niet? Iedereen die een samsung telefoon heeft wil maar dat apple allerlei functies toevoegd die een apple niet heeft maar een samsung of welk merk toestel dan ook wel heeft, waarom is dat toch? Ik snap daar echt geen reet van. De iphone heeft dat dus niet, dus wegblijven bij dat ding :)
Led notificaties vind ik heel goedkoop lijken, heb ik geen enkele behoefte naar. Snelladen doet de iPhone vanzelf al :)

Voor de rest is deze hele review alles behalve objectief en geschreven vanuit het standpunt van een Samsunglover/Android Fanboy.
Op deze manier kun je alles wel acceptabel maken. De reviewer beschrijft gewoon punten die relevant zijn, maar door jou gewoon aan de kant worden geschoven als 'niet boeiend voor de consument', omdat jij als iSheep gewoon accepteert wat Apple je door je strot duwt.

Wat betreft de LED-notificaties: daar is 100% zeker wel vraag naar, ook door iPhone gebruikers. Ik zie zoveel mensen met een iPhone de flash van hun camera gebruiken als notificatie-LED... Dan sla je toch compleet de plank mis als telefoonfabrikant?
Je ongezouten mening wordt door mij ook gewaardeerd hoor ;)
Vindt het sowieso jammer dat mensen er dan op ingaan, het is immers jou beleving ...

Er zijn genoeg mensen die de positieve punten helemaal verheerlijken en de negatieve punten zeg maar rustig wegdoezelen (je wilt nu eenmaal liever de positieve dingen horen dan de negatieve).
Ik vind dit echter geen review; dit is meer een rant... Ongeacht wat je van de telefoon vindt of denkt, hoort dit niet onder de categorie review thuis.

[Reactie gewijzigd door Wouter Lucassen op 26 september 2016 00:20]

Het valt me op dat er veel discussie is over design. Uiteraard loopt bv Samsung zeker voor qua scherm en ontwerp. Maar ik persoonlijk vindt ook veiligheid en stabiliteit belangrijk. Neem de in brand vliegende batterijen van de note 7 en de veiligheid. http://www.rtlz.nl/tech/b...loopt-jaren-achter-op-ios