Specificaties 27" @ 1920x1080 (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C27F591F Wit, Zilver Review

rodeduivelTestpanel 18 september 2016, laatste update op 18 september 2016, 326 views

Samsung C27F591F Wit, Zilver (Testpanel)

Prima monitor met mooie kleuren weergave, voor video weergave en gaming is de curved monitor een plus punt. Voor kantoor werk valt het wel op dat de weergave wat vertekend is. Geluid uit de speakers klinkt prima en betreft aansluitmogelijkheden zijn er genoeg mogelijkheden, echter ik mis de dvi-poort.

Pluspunten

• Strak design
  • Erg dunne bezels
  • Handige bediening knop aan de achterkant

Minpunten

• Slechts 1080p resolutie
  • Geen dvi aansluiting
  • Slecht verstelbare voet

Van de vele aanmeldingen ben ik de gelukkige die deze monitor mag testen. Hierbij mijn review van deze Samsung monitor :)

Inleiding en specs

Het betreft hier een 27 inch gebogen monitor, met een hd scherm. Ingebouwde speakers en dunne bezels maken het een strak geheel.

27 inch, 1,920 x 1,080-pixel scherm
VA paneel
1,800mm radius curve
1 x DisplayPort, HDMI, VGA, 3.5mm in, 3.5mm out

Wat zit er in de doos

Leuk detail is dat tijdens het uitpakken al enkele korte instructies worden gegeven om bv het menu te kunnen bereiken. In de doos zit naast de monitor en voet, voeding nog een hdmi kabel meegeleverd. Tevens nog enkele korte handleidingen en een cd-rom met uitgebreide documentatie.

Montage en installatie

De montage van deze monitor is erg beperk en simpel. De voet is asymmetrisch gemaakt door enkele groefjes waardoor verkeerdom bevestigen vrijwel onmogelijk wordt gemaakt. Alle met brute kracht zal je dit lukken, maar heb ik maar niet gedaan :P
Op mijn gaming pc heb ik slechts dvi aansluitingen en dan mis ik gelijk deze aansluiting op de monitor. Ik heb daarom getest met mijn macbook en dan rechtstreeks op de hdmi aangesloten.

Algemene beoordeling

Na installatie valt gelijk het grote formaat op. Het is niet extreem groot, maar van een 24 inch scherm is dit toch een heel stuk groter. De monitor is strak vormgegeven en vind ik zelf erg mooi staan met de erg smalle bezels. De kromming in het scherm valt mij wel erg op tijdens het interneten of het maken tekst documenten. Tijdens het gamen of kijken van video's vind ik wel prettig. Of een gebogen scherm iets voor jouw is, lijkt mij een persoonlijke voorkeur.

Featureset

Alles wat je van een (luxe) monitor verwacht zit er op. Diverse aansluitingen, onscreen menu en tot mijn verassing speakers. Het volle van deze speakers is best aardig en klinkt ook best goed. Voor de meeste gebruikers zal dit afdoende zijn voor een keer een filmpje of game. Verwacht je echt vol geluid en bas - dan zal je toch een extra boxen set aan moeten schaffen.

Voor in de avonden zit er tevens een "eye-saver" modus op om de helderheid en kleur weergave terug te schroeven zodat het wat rustiger is voor je ogen.

De voet echter is vrijwel niet te verstellen, wat echt een gemis is voor een monitor in deze prijsklasse.

Multi-monitor set-up

Ik had zelf natuurlijk nog een monitor staan en wou ook gelijk uit proberen hoe het staat om meerder monitoren hebben staan. In combinatie met een ander scherm is een curved exemplaar lastig. Misschien dat twee dezelfde minitoren het wel prima werkt, echter een recht exemplaar naast een curved variant is niet aan te raden. Misschien door de twee verschillende types naast elkaar valt de kromming extra veel op en ziet het niet heel fraai uit op een bureau.

Kleurweergave

De kleuren op dit scherm zien er fantastisch uit - voor een lcd scherm. Kleuren zijn goed verzadigd en ook na het kijken van demo hd video's erg blij met het beeld. Ik heb zelf geen verdere calibratie uitgevoerd mede vanwege het gemis van calibratie apparatuur.

Contrast & helderheid

Standaard staat de monitor ingesteld op een helderheid van 100%. Dit is prima voor overdag en dan erg goed afleesbaar. Contrast is hiermee ook prima in orde maar in de avonden is het enorm vel, daarom iets terug gezet. Het voelde snel aan als een "lichtbak" dus ik denk dat het voor de meeste vel genoeg kan en zelfs iets terug geschakeld moet worden voor een prettige weergave.

Ghosting

Tot op heden geen last gehad van ghosting, ten minste zover je mag verwachten van een 60hz paneel. Ben je echt een gamer en verwacht je hogere framerates, dan moet je misschien verder kijken. Ook hier zal dit ruim voldoende zijn voor de meeste tweakers.

Pixeldefecten

Hier kan ik kort over zijn, geen dode, luie of over actieve pixels gezien.

Bouwkwaliteit & Afwerking

Ondanks het gebruik van veel plastic geeft het een gedegen uitstraling. Behuizing piept of kraakt niet en is niet zomaar in te drukken. Monitor staat stabiel en wankelt niet. Niets op aan te merken :)

Vormgeving

Achterkant is stijlvol wit maar daar zie ik zelf niks van. Misschien staat het mooi op een vrijstaand bureau. Voorkant is stijlvol grijs/metallic en geeft een chique uitstraling.

Ikzelf heb hier gelukkig niks voor hoeven betalen. Bedankt tweakers.net! :*) Mocht ik echter zelf een paar honderd euro hebben liggen zal ik toch sneller kiezen voor een recht scherm die een stuk goedkoper zijn. Of een monitor met een hogere resolutie.
Voor normaal gebruik is deze monitor prima maar hij is wat aan de dure kant. Misschien even doorsparen voor een 4k variant ?

Heb jij ook een Samsung C27F591F Wit, Zilver?

Mooi review! Misschien volgende keer wat meer foto's de monitor als hij in elkaar staat en een paar waarbij het scherm aanstaat. Verder helemaal top! ;)