WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB Review

ThinkPad 3 oktober 2009, laatste update op 4 oktober 2009, 1.522 views

WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB

Pluspunten

• Stil
  • Snel

Minpunten

• Warmteproductie (maar dat kan ook aan de plaats waar hij is gemonteerd in mijn laptop liggen)

Deze WD3200BEVT (HD Tune herkent hem als "WDC WD3200BEVT-60ZCT1" zat in mijn HP Pavillion DV5-1160ed toen ik hem kocht.

De hardeschijf is 320GB, in Windows heb je 298,09GB bruikbare ruimte.

De schijf is zeer stil

Ik vind hem wel aardig warm worden (54C als ik hem flink gebruik), maar misschien zit hij wel op een ongunstige plek in mijn laptop.

Ik ben erg tevreden over de schijf, hij is erg stil, en snel. Daar ben ik erg blij mee, want een lawaaierige en langzame schijf is voor iedereen een kwelling.

Ik kan verder niet echt veel over de schijf vertellen, aangezien ik hem nog nooit heb gezien, omdat hij in m’n laptop zat toen ik m’n laptop kocht.

Voor de snelheden, accestimes e.d., zie de afbeelding voor een screenshot van HD Tune (dit is gemeten onder Vista Home Premium 32bit NL)

Heb jij ook een WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB?

De warmteproductie is wel erg hoog inderdaad. Ik heb de schijf in mijn eigen Lenovo Thinkpad X201 geleverd gekregen, en hem kort gebruikt. De temperatuurmetingen gaven geen 54 graden aan, eerder 40. Dat is alsnog aan de hoge kant. Maar in mijn pc heb ik een twee schijven van een terabyte zitten, eentje van Samsung en eentje van WD, waarbij de WD zo 5 graden warmer is dan de Samsung. En de disks zitten niet op elkaar, en ze worden beide door dezelfde ventilator gekoeld. Maakt WD schijven die gewoon warmer worden dan de concurrentie?

Zit de harddisk bij jouw laptop in de buurt van de processor? En wordt de processor toevallig erg heet? Dat kan de warmteproductie natuurlijk ook beinvloeden.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 21 mei 2011 11:33]

Nee bij mij zit de processor in linksachterin de hoek zeg maar, en de HDD rechtsvoorin de hoek.