Xiaomi Redmi Note 3 Pro Zilver Review

cco 17 september 2016, laatste update op 24 oktober 2016, 2.009 views

Xiaomi Redmi Note 3 Pro Zilver

De 'Xiaomi Redmi Note 3 Pro International Version / Taiwan Version' is een telefoon met een extreem goede prijs/prestatie, met LTE band 20 support, goed afgewerkt, voelt als een high-end telefoon, het grootste nadeel is dat de camera niet super is bij slecht licht.

Pluspunten

• Goed gebouwde telefoon, netjes afgewerkt.
  • Band 20 / 800 MHz LTE support! Yay!
  • MIUI, goed doordachte user interface met veel handige features, ook kleine handigheidjes. Erg customizable, stabiel en voelt volwassen aan. Vaak security updates, en constante doorontwikkeling.
  • geweldige accuduur, 2 dagen is makkelijk haalbaar met mijn gebruik. Voorheen was het altijd iedere dag opladen, soms ook tussendoor nog.
  • Snel, net zo snel als een high end telefoon van vorig jaar.
  • Vingerafdruklezer functioneert erg goed.
  • Prima scherm, goede beeldkwaliteit, krasbestendig.
  • Dual Sim OF 1x Sim + 1x Micro SD.

Minpunten

• Matige camera
  • Geen NFC
  • Geen snelladen
  • De officiŽle flip cover voor de Xiaomi Redmi Note 3 past niet op de International / Taiwan version!
  • Hybride Simslot, geen Dual Sim gelijktijdig met Micro SD

Dit is een review van de Xiaomi Redmi Note 3 Pro 3GB 32GB met een Snapdragon 650 Hexa Core processor - international version / Taiwan version met LTE band 20 ondersteuning. Toestel codenaam: Kate. De reguliere Note 3 Pro met Snapdragon 650 maar zonder band 20 is bekend onder codenaam Kenzo.

Mijn smartphone historie begon met een Htc Diamond met Windows mobile, niet echt een geschikt OS om handig te bedienen met de vingers, maar destijds waren er niet echt handige alternatieven.

Daarna brak het Android tijdperk aan, en dat was een stuk handiger in het gebruik. Achtereenvolgens heb ik een Htc Desire, Newman N2, een LG/Google Nexus 5 en meest recent een Iuni U2 gehad. Onlangs heb ik besloten om een nieuwe smartphone te kopen, omdat de IUNI me uiteindelijk vanwege een paar dingetjes niet meer zo goed beviel.

Criteria voor de nieuwe telefoon:
Na nagedacht te hebben over wat ik wilde in een nieuwe telefoon kwam ik tot de volgende lijst:

- Een groter scherm: dat grotere scherm wil ik vooral ook omdat ik m'n iPad recentelijk heb verkocht en de smartphone meer als all-round alles in 1 apparaat inclusief tabletvervanging wil gaan gebruiken.
- Betere software met langere (beveiligings)updates en een recente Android met doze support: de Iuni U2 was wel wat buggy hier en daar.
- Beter Wifi bereik dan de Iuni. Vaak viel de Wifi verbinding weg terwijl andere telefoons wel verbinding hadden.
- Uitbreidbare opslag met goedkope Micro SD kaartjes.
- Open systeem, met eventueel mogelijkheid tot rooten.
- Goede accuduur.
- Goed scherm, boven de 5 inch maar Full HD is goed genoeg qua resolutie.
- Fatsoenlijke prestaties, maar hoeft niet persť de meest recente high end te zijn.
- Redelijk geprijsd en goede prijs/prestatie.
- Support van de hier in NL gebruikte 4G LTE banden.

Inventariseren van de opties
Toen kwam het moment om te kijken wat er beschikbaar was in de markt met een redelijke performance. Veel oudere modellen heb ik niet meegenomen in m'n zoektocht omdat die veelal geen beveiligingsupdates en updates naar nieuwere Androidversies meer krijgen. Na wat onderzoek bleken veel telefoons af te vallen vanwege 1 of meerdere negatieve eigenschappen:

- Apple iPhone (gesloten ecosysteem wil ik niet weer, duur, proprietary randapparatuur, niet uitbreidbare opslag)
- Zte Axon 7 (mooie telefoon, maar brakke software, Zte doet weinig aan software updates en bugfixes),
- Leeco Le 2 Max (geen koptelefoonaansluiting, brakke software, geen uitbreidbare opslag, scherm niet krasbestendig)
- One plus 3 (hier heb ik het langst over getwijfeld, geen uitbreidbare opslag, pentile low res amoled scherm plus wat andere kleinigheden hebben me uiteindelijk doen besluiten het niet te doen)
- Samsung Galaxy S7 Edge (Samsung software, duur, edge rand voegt niets toe en vervelend met lezen van lappen tekst)
- Huawei Mate 8 (duur voor een merk dat zich nog moet bewijzen, software bevalt me niet, weinig updates)
- Vernee Apollo lite (nog te nieuw merk, weet nog niet wat ze gaan doen qua updates met deze telefoon want bevat een Mediatek chipset, en Mediatek support hun chipsets slecht)
- Zuk z2 Pro (te klein scherm, software updates?)
- Asus Zenfone 3 deluxe (beloofde goedkoper te worden dan bekende flagships, werd uiteindelijk erg duur, bloatware, en Asus richt zich voornamelijk op zo hoog mogelijke specs, niet op gebruikerservaring)
- Xiaomi levert vaak veel waar voor je geld, dus heb ik ook hun lineup bekeken. Zo'n beetje de hele lineup van Xiaomi ondersteunt geen LTE band 20 / 800 Mhz.

Tot voor kort in ieder geval.

Uiteindelijke keus
Onlangs is er echter een 3e variant van de Xiaomi Redmi Note 3 uitgekomen genaamd Kate - dit is de official international / Taiwan versie. Deze ondersteunt wel LTE band 20 / 800Mhz! Nog even de belangrijkste verschillen tussen de 3 versies van de Note 3 op een rijtje:

1. Redmi Note 3 (code name Hennesy)
Helio X10 processor
Networking: 2G GSM: 900/1800/1900MHz; 3G WCDMA: 850/900/1900/2100MHz
4G FDD-LTE: 1800/2100/2600MHz, TDD-LTE (B38/B39/B40/B41: 2555-2655MHz)

2. Redmi Note 3 Pro (code name Kenzo)
Snapdragon 650 processor
Networking: 2G GSM: 900/1800/1900MHz; 3G WCDMA: 850/900/1900/2100MHz, CDMA 2000: BC0
4G FDD-LTE: 1800/2100/2600MHz, TDD-LTE (B38/B39/B40/B41: 2555-2655MHz)

3. Redmi Note 3 Pro International version / Taiwan version (code name Kate)
Snapdragon 650 processor
Networking: 2G GSM: 850/900/1800/1900MHz; 3G WCDMA: 850/900/1900/2100 MHz
4G FDD LTE B1/2/3/4/5/7/8/20/28/ ( 2100/1900/ 1800/ 1700/ 850/ 2600/ 900/ 800/ 700MHz); TD-LTE B40 (2300MHZ)

Er zijn meer verschillen tussen de Snapdragon varianten en de Helio x10 variant zoals de camera, maar dat doet voor mij even niet ter zake. Verder voldoet nummer 3 aan aan al mijn criteria. Dit moest 'm gaan worden!

Even wat inside info over de Note 3 Pro en Xiaomi in het algemeen: De Xiaomi's draaien MIUI, een zwaar aangepaste versie van Android. Tijdens het bezit van mijn vorige smartphones heb ik veel geŽxperimenteerd met diverse custom roms voor deze telefoons, en ben ik de MIUI roms erg gaan waarderen, ze zitten boordevol kleine slimmigheden en zien er gelikt uit, vind ik. In het geval van de Newman en de Iuni was het meer een noodzaak om custom roms te draaien omdat de fabrieksroms vaak halve gare software vol bugs waren die je met veel kunst en vliegwerk enigszins draaiend kreeg met hulp van de community.
Ook heb ik diverse hardware van Xiaomi gekocht en gezien, en meestal was de kwaliteit uitstekend, en de software support van Xiaomi is over het algemeen erg goed, vaak jarenlange security patches en bugfixes.

Bestellen
Na via Kimovil een beetje goedkope leverancier te hebben gevonden, deze telefoon in 3G/32G uitvoering besteld bij Geekbuying inclusief een flipcover voor 165,-. Ook geeft Kimovil kortingscoupons voor diverse leveranciers, voor Geekbuying is er zo nog 5% extra korting te scoren.

Toen was het wachten geblazen: het duurde een tijdje voor hij op voorraad was wegens grote vraag, en daarna nog een aantal weken voordat ik 'm ontving.

Na aanzetten, invullen Google accountgegevens en inloggen op m'n Wifi netwerk kwam er een melding dat er een systeemupdate was. Na installeren en rebooten de rest van m'n apps geÔnstalleerd.
Deze review is gebaseerd op de versie v.d. software die ik er met deze update op kreeg, MIUI Global 7.5 | Stable 7.5.2.0 (MHRMIDE)

Na 'm een aantal dagen gebruikt te hebben kom ik op de volgende plus- en minpunten:

De pluspunten:

Afwerkkwaliteit
Goed gebouwde telefoon, netjes afgewerkt. Geen kieren en naden. De kunststof boven- en onderkappen hebben alleen een iets andere kleur dan het aluminium van de body, maar niet storend.

User interface

Accu
geweldige uptime, 2 dagen is makkelijk haalbaar met mijn gebruik. Voorheen was het altijd iedere dag opladen, soms ook tussendoor nog.

Snelheid
Snel, net zo snel als een high end telefoon van vorig jaar. Hier en daar een lichte hik met scrollen door zware websites met allerlei bewegende banners, maar over het algemeen erg snel. Antutu snelheidstest score 72000+. User interface is vloeiend.

Kaartslots
Dual Sim OF 1x Sim + 1x Micro SD.

Vingerafdrukscanner
De vingerafdruklezer functioneert erg goed na toevoegen van een paar verschillende afdrukken van je vinger (1 afdruk met de voorkant van je vinger, 1 met vlakliggende vinger op de sensor, etc).

Scherm
Prima scherm, goede beeldkwaliteit, full HD. Goede kijkhoeken. De auto brightness functioneert zoals hij moet functioneren, kleurtemperatuur is aanpasbaar.

Het glas is krasbestendig, vergelijkbaar met Gorilla Glass.

Buttons
Capacitieve knoppen onder het scherm met backlight, menuknop programmeerbaar qua functie, ook longpress. Andere knoppen alleen longpress.

Notificaties
Notificatieled is programmeerbaar qua kleur, bijv. verschillende kleuren voor verschillende typen notificaties.
Notificaties iconen in de bovenbalk van je scherm zijn aan/uit te zetten. Notificaties in het lockscreen zijn ook aan/uit te zetten.

Wifi
Dual band WiFi AC. Signaalsterkte is goed, stuk beter dan van de vorig telefoon, een Iuni U2. Ontvangst in de slaapkamer is nu eindelijk gewoon goed, router beneden in de meterkast.

LTE support
Voor het eerst wordt op een Xiaomi telefoon LTE Band 20 / 800 MHz ondersteund! Yay! Ontvangstkwaliteit en snelheid zijn prima. 4G is merkbaar een stuk sneller dan 3G op mijn vorige telefoon.

GPS
Prima GPS ontvangst, en ondersteunt zowel GPS, Glonass en Beidou! Nauwkeurigheid van positionering is uitstekend. Onderscheiding op welke baan je zit bij drukke knooppunten met veel banen gaat prima.

Infrarood
De telefoon heeft een infrarood oog waarmee AV-receivers, tv's en mediaboxen zijn aan te sturen met de standaard geÔnstalleerde Mi remote app. Werkt wel, maar bereik is niet heel groot.

FM
Hij heeft FM radio, maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd. Update: de FM-radio functioneert naar behoren. Alleen in de buurt van PC's stoort de radio nogal. Maar dat heb ik bij eigenlijk alle radio's meegemaakt.

Updates
Sinds ik 'm heb, heb ik 2x een OTA update gekregen, 1 keer een update van MIUI7, en 1 keer een update van MIUI7->8, en het updaten ging vlekkeloos. Huidige stand van zaken (24-10-2016): MIUI Global 8.0 | stable 8.0.4.0 (MHRMIDG) rom gebaseerd op Android 6.0.1(MMB29M), Android security patch level 2016-0801

Minpunten:

Camera
Camera niet zo super bij slecht licht, de vorige telefoon deed dat beter. De foto's overdag zijn prima. Wel heb ik het idee dat het dynamisch bereik van de sensor niet zo goed is, bij een foto met veel contrast vallen de details in de highlights al snel weg.

Vormfactor
De internationale versie is een paar mm langer (waarschijnlijk om de antennes voor de extra LTE banden te kunnen bergen?) waardoor de bijbestelde officiŽle Xiaomi Redmi Note 3 flip cover niet past. Tot zo ver nog geen respons van Geekbuying op dit issue. Ik heb nog geen passende flipcover kunnen vinden.

GPS
Alhoewel de GPS-ontvangst best goed is en bij de pluspunten staat, vind ik dat het tijd wordt dat telefoons het Europese positioneringssysteem Galileo gaan ondersteunen. De ontvanger in deze telefoon lijkt (nog?) geen Galileo te ondersteunen.

Kaartslots
Alhoewel ik het ook bij de pluspunten heb staan, vind ik het een minpuntje dat het een hybride kaartslot is, en dus geen Dual Sim samen met Micro SD ondersteunt, het is Dual Sim OF Micro SD kaart.

Root
Geen root support in de standaard rom voor apps die het nodig hebben, zoals Titanium backup. Bootloader is gelockt maar unlock is aan te vragen.

USB-connector niet future proof
Nog geen Usb-C connector, maar gewoon Micro USB.

Geen snelladen
Geen snelladen zo te zien aan de laadtijd. Niet echt van belang voor mij, ik leg 'm 's avonds aan de lading en 's ochtends is hij vol, en hij komt makkelijk de dag door met 1 lading.

Geen NFC
De telefoon ondersteunt geen NFC communicatie, dus je telefoon swipen langs een betaalterminal zal niet mogelijk zijn wanneer dit wordt uitgerold in Nederland.

Reclame
De standaard ingebouwde browser geeft soms Reclame uitingen bij de notifications. Is gelukkig uit te zetten. Verder lijkt de internationale rom vrij clean, weinig bloatware op de theme app en Xiaomi framework na.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 3 Pro Zilver?

De smartphones die je in overweging nam, die heb ik ook allemaal bekeken en de note 3 pro international staat ook op mijn nummer 1 om aan te kopen....Mag ik je ff vragen of de gps naar behoren werkt buiten ondersteuning Galileo?
@MrMorePhun: Op zich wel, maar startpunt voor gps staat in china.
Ik heb een multi language miui 8 rom geinstalleerd, en zonder behulp van xiaomi bootloader geunlocked (ja dat kan heel makkelijk), en geroot, en deze rom heeft start ergens in europa, waardoor hij snel zijn positie heeft. sowieso op de europese miui website zijn de roms voorzien van volledige nederlandse support, en er zit geen reclame bende in.

@cco waar haal jij de kennis vandaan dat de pro international 800mhz band op 4g support? dit is de 900mhz band voor zover ik weet.
Bij banggood heb ik de mijne weg, en gelijk voor 2,70 hoesje er bij besteld welke perfect past, alles inclusief verzendkosten 163 euro. mooi op tijd geleverd binnen aangegeven tijd, en was op voorraad zoals op de website vermeld stond.

http://www.banggood.com/L...dmi-Note-3-p-1032721.html die heb ik overigens gehaald. Denk er wel om, je moet de achterkant los halen (onderkant lipje wat omhoog trekken en dan beneden trekken) om je telefoon er in te doen.

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 19 september 2016 17:43]

Er is sinds kort een nieuwe Snapdragon versie voor Taiwan / International met band 20 ondersteuning, zie
En klik op de 'Official International' versies.
Die heeft volgende banden:
Networking: 2G GSM: 850/900/1800/1900MHz; 3G WCDMA: 850/900/1900/2100 MHz
Die versie is dus iets langer, en de officiŽle flipcover past niet.
Trouwens, gps startpunt China is niet het geval bij deze internationale versie. Deze rom is helemaal gericht op internationale klanten, ook nergens meer Chinese teksten te bespeuren.

[Reactie gewijzigd door cco op 20 september 2016 07:50]

Nou ben ik ergens benieuwd of deze dat dan ook heeft xD
Waarschijnlijk niet, als het hoesje past. Deze versie van de telefoon is 2.5 mm langer: de gewone is 150mm en deze is 152,5 mm. Je zou 'm met de liniaal na kunnen meten, of de app LTE Discovery laten testen? Moet je wel root zijn.

[Reactie gewijzigd door cco op 19 september 2016 17:55]

Ja, de gps werkt uitstekend. Veel satellieten gelijktijdig getoond, zelfs als je je binnen in een gebouw bevindt (wel een ruimte met ramen uiteraard). Afgelopen weekend met Here genavigeerd, werkt prima.
Inderdaad prima gps, maar soms blijft hij een tikkeltje achter lopen met locatie, maar dit kan natuurlijk ook aan de versie van miui 8 liggen (6.9.9 beta)
Bedankt voor de snelle reactie, ben ook benieuwd naar het resultaat van de bevraging bij geekbuying ivm de cover.....Ik had totaal geen idee dat de international versie groter was en dus het zoeken van een geschikte cover net even wat lastiger wordt. Ik zie dus nu pas dat hij 2,5 mm groter is.

[Reactie gewijzigd door MrMorePhun op 19 september 2016 14:16]

Bij banggood heb ik de mijne weg, en gelijk voor 2,70 (of zo) hoesje er bij besteld welke perfect past. Was in anderhalve week geleverd.

Ik heb intussen antwoord van Geekbuying, dit is wat ze zeggen:

Dear friend
Good day
Thanks for your email .And I will advise our colleague to change it .
Thanks for your kindly understanding.

Dit is na een paar keer heen en weer mailen en mijn opmerking dat niet duidelijk is uit de beschrijving dat de flipcover niet past op de internationale versie. Ze gaan dus gewoon de beschrijving van de flipcover aanpassen |:(
Dat is wat ik eruit begrijp, tenminste. Het Aziatisch-Engels is vaak niet helemaal ondubbelzinnig.
Het is dus wachten op een passende flipcover, of een generiek hoesje gebruiken
als je hem even bij banggood besteld, en ze hebben een live support, waar je daadwerkelijk netjes te woord word gestaan, ook met vragen voordat je iets besteld. (nl tijd vanaf ergens tussen 18:30 en 19:00 uur bereikbaar)
Is dit een flexibel rubberen cover? Dan zou het kunnen passen.
nee, maar ze hebben ze daar wel voor iets van 1,50 of zo
heeft iemand inmiddels al een hoesje gevonden, zit met het zelfde probleem..
Nee, ik heb maar een gewoon leren hoesje met treklip gehaald bij een telefoonwinkel hier in de buurt.