Specificaties Behuizing, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Nexus Voltinia 430W Zwart Review

posttoast 2 oktober 2009, laatste update op 3 oktober 2009, 789 views

Nexus Voltinia 430W Zwart

Pluspunten

• Stil
  • Degelijk
  • Betaalbaar

Minpunten

• Voeding heeft geen losse kabels
  • Plastic voorkant
  • Geen klepje voor frontpanel-aansluitingen

Kwaliteit voeding Score: 5
Naar aanleiding van de Best Buy Guide heb ik besloten om af te rekenen met de herrie van één van mijn PC's. De oude case en voeding (een Cooler Master Wave Master en een Antec Earthwatts) werden vervangen door de Nexus Voltinia.

Exterieur
De Voltinia is een simpele, degelijke kast zonder al teveel poespas. Hij oogt niet heel luxe maar zeker ook niet goedkoop. Wat direct opvalt is het plastic frontpanel. Dat is eigenlijk jammer, metaal was mooier geweest, maar de afwerking is erg netjes. Mooi zijn de klepjes waarachter optische drives geplaatst kunnen worden. Hierdoor hoef je bij aanschaf van die drives geen rekening te houden met de kleur. Vooraan de onderkant is de gebruikelijke set audio, USB en firewire poorten te vinden. Een klepje had ik prettig gevonden (ook tegen stof), maar ook hier geldt dat het goed is afgewerkt.

Interieur
De binnenkant van de kast is niet persé mooi te noemen, maar dat hoeft van mij ook niet. Wel is deze functioneel en toegankelijk ingericht, zonder scherpe randjes. Er is ruimte voor 7 harddisks en 2 optische drivers (waarvan 2 met speciaal klepje). Meer dan genoeg dus. De kast wordt geleverd met twee fans en biedt ruimte voor nog één extra fan aan de achterkant. Het meest opvallende zijn de matten van foam die de zijpanelen bedekken. De "open" kant heeft een mat van 8mm dik, de "gesloten" kant een mat van 5mm.

De kast wordt geleverd met een 430 watt voeding. De kabels hiervan zitten jammer genoeg vast. Als je ze niet allemaal gebruikt hangen er dus losse kabels in de kast. Op zich is er ruimte genoeg om ze met wat tie-wraps weg te werken, maar dit had beter gekund.

Om de optische drives in te bouwen dient het frontpanel verwijderd te worden. Dit gaat erg eenvoudig, door aan de onderkant even te trekken. Hier heeft Nexus ook nog eens 12 extra thumbscrews verstopt die je kunt gebruiken om onderdelen in te bouwen.

Het inbouwen van het moederbord gaat net zo gemakkelijk als bij andere kasten van gelijke omvang. Het enige probleem vond ik dat ik veel kracht moest zetten om het moederbord goed te positioneren ten opzichte van de schroefjes, maar dat probleem heb ik eigenlijk met elke kast. Zal mijn eigen incompetentie dus wel zijn ;)

Geluid
De belangrijkste eigenschap van deze kast is natuurlijk het geluid, of eigenlijk het gebrek daaraan. Hier scoort de kast wat mij betreft een dikke voldoende: alle onderdelen zijn erg stil. Het enige geluid dat ik nog hoor is de fan van de videokaart, maar die is dan ook hard aan vervanging toe. Als ik de PC aanzet zonder videokaart is het zelfs met de kast open bijna niet te horen dat hij aan staat.

Al met al haal je voor iets meer dan ¤ 100 een prima kast met ditto voeding in huis. Qua uiterlijk is de kast niet bijzonder, maar als je op zoek bent naar een eenvoudige en stille kast maak je met de Nexus Voltinia geen slechte keuze.

Heb jij ook een Nexus Voltinia 430W Zwart?

posttoast,

Bedankt voor je review! Erg duidelijk en overzichterlijk. Ik ben zelf aan het twijfelen over deze kast. Wat voor mij het belangrijkste is is de geluidsdemping en de zeer stille voeding. Wat ik me echter nog afvraag is hoe goed hij het geluid van HDs dempt (ik heb er nu 3 en worden er in de toekomst vast meer). In tegenstelling tot andere 'stille' kasten is er geen rubber of siliconen bevestiging voor HDs. Is er resonantie e.d. te merken?