Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook Flip UX360CA-C4017T Review

tweakercoach 16 september 2016, laatste update op 22 september 2016, 1.238 views

Asus ZenBook Flip UX360CA-C4017T

Dit gaat over grijze (paarsachtige) zenbook ux360ca (4gb, 128gb ssd, m3-6y30). Het is een compact, dun, stil systeem. Glanzend touch scherm is vetgevoelig. Eerste indruk is goed, met twijfel of ik niet liever een surface had gekocht. Dit vanwege compacter, lichter, active pen, mooier scherm. Ga systeem steeds meer waarderen.

Pluspunten

• Compact, dun, licht, stil
  • Mooie behuizing
  • Compacte oplader
  • Gebruikstijd 10 uur
  • Snel genoeg voor basis werkzaamheden
  • Voldoende aansluitingen
  • Eenvoudig omvormen van laptop naar (zware tablet)
  • Redelijk tot goed toetsenbord

Minpunten

• Scherm: vetgevoelig
  • mini hdmi (had liever gewone poort)
  • Als tablet iets te zwaar
  • geen active pen (gebruik daarom een jot pro 2)
  • geen sleeve/verloopstekkers etc
  • niet uitbreidbaar
  • geen verwisselbare accu

De keuze

Ik heb zeker al een jaar de wens om een 2-1 laptop te komen. Eerst heb ik gekeken naar systemen tot 400 euro. Maar ik vond de 11 inch schermen te klein voor een laptop. Daarbij hebben de goedkopere systemen meestal beperkte hardware: minder dan m3/i3 processor, minder dan 4gb ram, een hdd of geen echte ssd, geen full hd.

Uiteindelijk dus de prijsklasse verhoogd en voor meer kwaliteit gegaan. De yoga's vielen af na het lezen van diverse reviews. De ACER SPIN 5 was nog niet aangekondigd. HP heeft diverse zilverkleurige systemen, die vind ik lelijk en goedkoop aandoen. Twijfel over de HP X2 gehad, maar vond standaard en toetsenbord niet handig en stabiel. Uiteindelijk bleven er twee systemen over: de surface 4 pro (was bij paradigit een mooie aanbieding incl. toetsenbord) en de ux360ca (bij alternate met gratis office 365 home). Beide systemen compact en licht.

De keuze is viel uiteindelijk op de ASUS ux360ca vanwege:
1. de prijs (250 euro verschil met de toen geldige surface aanbieding, waarbij meegeteld het gratis twv 80 euro voor het office 365 home pakket dat ik toch nodig had voor verlenging, en de aanschaf van een goede stylus jot pro 2)
2. als laptop op schoot werkt een vast scherm echt handiger dan de surface met standaard en gammeler toetsenbord.

Eerste indruk

De laptop werd door Alternate een dag te laat bezorgd. Goed verpakt. Uit de verpakking komt uiteindelijk een laptop, een oplader, een snoerbinder en de gebruikelijke boekjes. Dat is het. Waarom bij de duurdere uitvoeringen wel een sleeve en extra kabeltjes worden meegeleverd en bij deze niet vind ik vreemd. Minpuntje voor Asus.

In de handleiding staat nadrukkelijk dat het systeem eerst drie uur aan de oplader moet, echter als het scherm openstaat en je sluit de voeding aan... start die zichzelf op. Dus maar direct begonnen met installatie.

Windows 10 is snel opgestart. Mijn Microsoft account ingesteld, OneDrive, office 365 ge´nstalleerd. Dit gaat allemaal vlot. Heeft natuurlijk te maken met de ssd. Daarna een paar overbodige voor ge´nstalleerde apps verwijderd. Ook McAfee eraf, persoonlijk vind ik dat Windows voldoende zelf beveiligd. Let op: verwijder niet ASUS FlipLock. Dit programma lijkt slechts een nutteloze animatie, maar regelt wel de juiste werking van je laptop/tablet stand. Gelukkig kan je met ASUS install het programma zo weer installeren.

Tot slot natuurlijk mijn favoriete apps en programma's installeren. En last but not least de nieuwste versie van windows 10. Uiteindelijk heeft de ssd (118GB) 51,4 GB in gebruik (waarvan 18.6GB windows.old). Voor mij is deze schijf dus ruim voldoende.

In deze eerste dagen valt me op, dat het lijkt dat ik wat hoofdpijn krijg van het scherm. Of dit een flikkering is of de vettigheid weet ik nog niet. Heb de lichtsterkte wat teruggezet. Ook gebruik gemaakt van de app Eye Care Switcher, deze filtert het blauwe licht van het scherm weg. Dit lijkt het beeld wat rustiger te maken. Verder heb ik de gespeeld met de grootte van tekst, apps en andere items (Instelling van Windows 10 voor het beeldscherm). 100% is voor mij niet te gebruiken, alles is veel te klein. Een tijd op 150% ingesteld, maar dan mis je toch teveel. Dus nu op 125%. Dit lijkt voor mij het beste. Wat me opvalt, is dat vooral foto's niet mooi helder en scherp zijn. Voor de letters heb ik windows cleartype ingesteld. Dat scheelt echt. De kalibratie was goed ingesteld.

Het schakelen van laptop naar tablet gaat prima. Scherm draait altijd in de juiste richting mee. In de tablet stand komt helaas niet altijd een toetsenbord tevoorschijn, maar moet je deze aanklikken in de taakbalk. Ben er nog niet achter, of dit met een instelling te verbeteren is. Wat wel opvalt, is dat het systeem als tablet wel zwaar is. Verder mis ik bepaalde toetsen op het schermtoetsenbord, zoals de FN-toetsen en bepaalde toetscombinaties die graag gebruik. Hopelijk ga ik daar ook nog oplossingen voor vinden. Iemand een idee, bijv. Ctrl-Esc, PrtScrn, F5?

Typen gaat prima. Een duidelijke toetsaanslag. Goede afstand tussen de toetsen. Bij sommige reviews lees je het meeveren van het toetsenbord in het midden, ik merk het niet. Wel zijn de home/end pgup/pgdn niet direct toegankelijk, maar via de FN combinatie met een pijltjestoets. Geen probleem voor mij. Het toetsenbord is niet verlicht. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, dus mis het niet. Maar er zijn laptops in dezelfde prijsklasse die het wel hebben.

Het touchpad werkt prettig. Het is glad en in vergelijking met mijn zoons HP 250 G5 een verademing. Het kent alle windows 10 gestures. Zeker de moeite waar om deze aan te leren. Dit geld natuurlijk ook voor de gestures voor het aanraakscherm, helaas zijn deze niet gelijk als voor het touchpad. Maar dat ligt aan Microsoft. De laptop reageert prima.

Aanraakscherm

De ux360 koop je onder meer voor het touchscherm icm de tabletstand. Ik was gecharmeerd van de surface pro 4 met de Active stylus. Deze pen heeft een aantal voordelen. Zo kan je echt schrijven. Hand rustend op het scherm en heel precies schrijven en tekenen. Op de millimeter. Dat lukt je niet met een gewone passieve stylus. Op een gewoon scherm als bij de ux360 wordt je hand ook gezien als stylus en geeft dus bij tekenen ook puntjes. Dus je hand mag het scherm niet aanraken. Verder heeft een gewone stylus een dikke rubberen punt, waarmee je redelijk kunt aanwijzen en tekenen, maar fijn schrijven lukt niet. Ik heb daarom het beste alternatief aangeschaft de jot pro stylus. Deze heeft een fijne punt met een doorzichtig aanraakvlak. Het schrijven is beter dan een stylus, maar haalt niet de kwaliteit van de surface. Een ander voordeel van een Active stylus/pen is dat het systeem de pen herkent, en niet hoeft te switchen tussen toetsenbord en pen invoer. Ook kan je de pen gebruiken, terwijl je met je vingers gestures maakt om het scherm te bedienen. Dit is een groot voordeel.

Mijn conclusie is, wil je echt veel het aanraakscherm gebruiken voor handschrift en tekenwerk, koop een apparaat met een Active pen. De nieuwe Acer Swift en spin laptop hebben dit ook, als het had geweten vooraf had misschien nog even gewacht met de aanschaf. Is het aanraakscherm meer voor allerdaags gebruik, tabletstand,alternatief voor een muis of een beetje aanwijzen of een paar krabbels dan werkt het aanraakscherm prima.

Gebruik

Bij de eerste indruk heb ik al iets gedeeld over het gebruik van de laptop. Nu daarover iets meer. De behuizing oogt mooi. De randen rondom het toetsenbord zijn tegen scherp aan. Dit had iets gladder gemogen. De combi van laptop en tablet gebruik ik al veel. Op schoot is de tablet heerlijk, zeker als je tegelijk tv kijkt. Liggend is de tentstand ideaal. Twee handen voor typen en toch stevig staand. Dacht ik eerst nog liever een surface te hebben, ben ik nu de stevigheid en extra voordelen van een 360 stand gaan inzien. Ook het iets grotere scherm dan een surface zie ik als een pluspunt. Ik merk dat ik dit apparaat makkelijker even zo pak dan een 15,6 inch laptop. De nieuwe ontwikkeling van een 14 inch scherm in een 13 inch behuizing juich ik toe.

Het apparaat voelt stevig. Geen plastic. Het gewicht is gering, maar 1300 gram is toch net niet licht om vast te houden. Zeker niet zo eenvoudig als bijvoorbeeld een gewone tablet. De paar millimeter dunner en de paar ons lichter dan bijv. een HP 13.3 icnh 360 maakt de ux360 net iets beter bruikbaar als tablet. Misschien wel een van de beste op dit moment.

Als laptop voldoet het systeem prima. Maar ben je een groter scherm gewend, moet je wel even wennen. Ik gebruik de FHD niet volkomen. Het is me te klein. Maar het typen en de schermverhouding heeft een bekend gevoel, anders dan tablet met een extra toetsenbord. Ik ben er blij mee.

Het systeem heeft ook een gewone USB aansluiting. Dat is wel zo handig. Ook kan er een sd kaart in, die zit ook nog in mijn fototoestel. Zijn van die kleine dingen, die bij gebruik soms zo belangrijk zijn. Mijn beamer heeft een adapter nodig ivm micro hdmi. Helaas. Voor de nieuwe USB-C aansluiting heb ik nog geen apparaat, maar fijn dat die aanwezig is. Verder is er een audio/mic aansluiting. Volume is met een knop te regelen. De power knop. Is vrij klein en je moet even wennen om deze te gebruiken. Tot slot is de oplader aangesloten op een aparte stekker en kan je via USB andere apparaten opladen. Aan de zijkant is een klein led wat aangeeft of er wordt opgeladen en een andere led of het systeem aanstaat of in slaap stand is.

Batterij

Allereerst: het systeem is voor een gewone gebruiker gesloten. De accu is dus niet zelf te vervangen. Mijn laptops doen meestal vijf jaar met de accu, dus dat zal dan voor deze laptop waarschijnlijk de levensduur worden. De batterij is met 54Wh best groot in vergelijking met veel andere systemen.

Opladen van leeg tot 99% duurt ongeveer 2 uur. Prima voor mij. Ik kan vervolgens acht uur met het apparaat werken. De helderheid is hierbij afwisselend tussen 50% en 100% ingesteld. Batterijbesparingstand verhoogd de gebruiksduur, maar je hebt geen automatische update van berichten meer. Ik zal de komende tijd wel uitvinden welke processen gestopt kunnen worden, om zo een nog betere batterijduur te krijgen. Maar acht uur vind ik voor nu prima. Mocht iemand tips hebben, laat het weten!

Specificaties

Al googelend kan je diverse reviews van deze laptop vinden, die ingaan op de componenten. Daarbij veel technische gegevens. Ik zal dat niet doen. Ik probeer het eenvoudig en nuttig te houden voor de doorsnee gebruiker, om tot een goede afweging te komen of de UX360CA iets voor hen is.

De keuze voor een m3-6y30 processor was voor mij vanwege koeling zonder actieve fan en voor het basis werk blijkt de processor ruim voldoende, terwijl er voor kortere tijd meer power geleverd kan worden. De processor heeft minder watt nodig , waardoor je langer op een batterijlading doet. Ik heb met CPU boss diverse processors vergeleken, die mij hebben geholpen om tot deze keuze te komen. De nieuwe 7e generatie intel processoren zullen een beperkte performance verbetering bieden.

Helaas zijn bij vrijwel alle systemen de meerprijs voor 8GB RAM/256GB SSD onredelijk hoog. Maar ik heb achteraf aan 128GB SSD voldoende. Meeste opslag is toch in de cloud via office 365.

De 128 SSD is volgens anders reviews een middenmoter. Ik kan het niet beoordelen.

Het scherm is een Full HD IPS glanzend scherm. De spiegeling (dat je jezelf ziet of andere voorwerpen) valt mij reuze mee. Sommige reviewers willen liever een mat scherm, maar die zijn veel TN en hebben weer andere nadelen. Een extra coating zou misschien beter zijn. Het scherm zou wat mij betreft voor buiten gebruik iets helderder mogen en meer kleur contrast mogen hebben. Het verschil met een 2K scherm van de surface pro 4 is enorm. Ook de Samsung 2-1 heeft een mooier scherm. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld HP systemen in deze prijsklasse ben ik tevreden. Mijn advies, ga naar de mediamarkt om de verschillen goed te bekijken. Dat zegt de meeste gebruikers meer, dan de cijfers uit testresultaten.

De WIDI adapter van intel werkt onder de nieuwste windows versie niet. Dit moet ik nog uitzoeken.

Het WIFI bereik is minder dan mijn Lumia 640. Vreemd dat een kleine telefoon beter werkt dan een grote laptop. Je leest het echter bij meer laptop reviews, dus deze laptop is geen uitzondering. Verder geen uitval gehad.

Bluetooth 4.1 nog niet uitgeprobeerd.

Systeem heeft geen actieve GPS, toch vindt Windows mijn locatie tot op het huisnummer. Zal eens in de auto gaan rijden, om te zien of je ermee een route kunt rijden. Wel zijn er bewegingssensoren. Ook een spel waarbij je de tablet moet bewegen werkt goed.

De webcam heeft een matige kwaliteit. Het grootste probleem is dat het een HD kwaliteit heeft, en je kijkt op een Full HD scherm. Hierdoor en korrelig beeld, niet echt scherp. Verder weinig helderheid en kleur, zeker bij weinig licht. Valt mij tegen. Zie een overdag binnenopname en een overdag buitenopname. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BLjcBs9ePa4IDu.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BLjcB1GU5Mwf3t.jpeg
Vervolgens een binnenopname in de avond met verlichting. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BLkzVDneZ1quKb.jpeg
De microfoon daarentegen is prima te noemen. De combi is voor skype voldoende. Let op: Windows Hello werkt niet met deze webcam. Wil je deze nieuwe Windows features wel gebruiken, moet je dus ander systeem aanschaffen. Ik verwacht dat over een jaar er veel meer systemen zijn, die dat en een active pen ondersteunen.

De speakers zitten onder het toetsenbord. Het geluid is voor mijn ongeoefende oren goed, volume voldoende. Door de plaatsing blijven de speakers ook hoorbaar in de tabletstand.

De UX360CA heeft geen extra camera aan de achterkant van het scherm. Ik maak prima foto's met mijn Lumia 640 en via office 365 staan die ook mijn laptop, dus voor mij geen probleem. Maar voor wie wel foto's direct wil maken, bijvoorbeeld van een presentatie of flipboard tijdens een vergadering werkt dit systeem niet.

Het RAM geheugen is DDR3L, dus niet zo snel als de DDR4, maar draait wel op een lagere spanning wat de gebruikstijd ten goede komt.

Tot slot is het fijn om te weten dat ASUS 2 jaar pickup en return garantie standaard heeft. En het eerste jaar krijg je bij een storing zelfs je geld terug!

Meegeleverde software

- Asus live update, houdt je systeem uptodate
- Asus install, kan je gebruiken om eventuele verwijderde software van Asus weer te installeren
- eManuel, een beknopte handleiding van het systeem en basis Windows informatie
- Splendit Utility, eenvoudige manier op de kleur/helderheid van het scherm in te stellen https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BLAtDvcpijloxT.png
- Eye Care Switcher, filtert blauw licht. Dit is trouwens een van de opties van de Splendit utility app. Beetje overbodig?
- Asus fliplock, lijkt alleen een presentatie van hoe flip werkt, maar is tevens noodzakelijk voor het goed werken van de flip. Niet verwijderen dus.
- Asus on-screen display, geen idee wat deze app doet. googelen brengt je bij een game site van Asus. In het algemeen zijn de Asus apps niet duidelijk waar ze voor gebruikt worden.
- Asus win flash, flash programma voor bios update
- Verder was er nog een app voor opladen via de USB-C poort
- Verder ook een programma met Asus cadeautjes. Allerlei apps zoals McAfee, pdf en games. Dit soort zaken verwijder ik direct van het systeem en zal ik dus ook niets over schrijven.

Heb jij ook een Asus ZenBook Flip UX360CA-C4017T?