Specificaties 17,3" (1600x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K70IO-TY014C Review

matel 28 mei 2011, laatste update op 12 april 2017, 2.645 views

Asus K70IO-TY014C

Laptop die door de jaren heen betrouwbaar is gebleken en fijn is in gebruik.

Pluspunten

• Stil
  • Degelijk/solide indruk
  • Voelt snel aan in gebruik
  • Geschikt voor games
  • Het geluid is prima voor een laptop
  • Prijs/kwaliteit/prestatie verhouding

Minpunten

• Toetsenbord indeling is wennen, maar voelt wel solide aan
  • Accu duur misschien iets aan de korte kant
  • Scherm is glossy en heeft dus de gebruikelijke negatieve punten
  • De behuizing glimt en is gevoelig voor vette vingers

Update 12-04-2017
Ik zag dat ik deze review niet meer had bijgewerkt. De oplossing voor het probleem was erg simpel. Er bleek een stekkertje op het moederbord iets los gelaten te hebben. Kwestie van aandrukken en nu werkt het alweer jaren probleemloos.

Update 28-05-2011
Oorzaak gevonden van het knipperende scherm: de kabel laat los op een gegeven moment. Door boven de F7-F11 toetsen hard te drukken, verhelp je het probleem, tijdelijk.

Update 12-02-2011
De laptop heeft sinds een aantal maanden steeds vaker dat de backlight begint te knipperen. Bij volle helderheid van het scherm is de klacht over, maar dat is alsof je onder een zonnebank ligt.

Originele review

Het is niet mijn bedoeling een hele uitgebreide review te schrijven, maar wel om net wat meer informatie te geven dan alleen een simpele beoordeling.

Keuze
Ik heb ongeveer twee weken rondgekeken en afgewogen wat de beste laptop voor mij zou zijn. Al vrij snel was ik erachter dat ik geen echt hoge eisen stel en dus met een budget van maximaal 800 euro uit de voeten kon. Verder was belangrijk:
- stil
- snel genoeg voor games als flatout 2
- groot scherm
- resolutie minimaal 1600x900
- acceptabel geluid
- bouwkwaliteit en garantie

Features
De laptop is redelijk compleet qua features. Eigenlijk "mis" ik alleen een slot voor een PC-kaart en Bluetooth. Blu-ray was leuk geweest, maar zeker geen pré. De resolutie icm. het 17.3" LED scherm is voor mij een goede combinatie. Ik lees vaak vanaf wat grotere afstand van het scherm en zo blijven ook kleine letters goed leesbaar. De ingebouwde webcam levert een goed plaatje op bij voldoende licht. Asus levert ook redelijk wat software/tooltjes mee, die gelukkig niet het opstarten van de laptop erg vertragen. Sommige tools zijn erg handig, zoals Asus Multiframe. Zo kun je zeer snel de open schermen positioneren. Er zijn ook een paar programma's waarvan ik het nut nog niet ontdekt heb.

Prestaties
De prestaties vallen me absoluut niet tegen. De laptop voelt, mede door de snelle harde schijf, in Windows snel aan. Flatout 2 gaat vloeiend op 1600x900, maar is dan ook niet zo'n zware game. De 3Dmark06 score is 5148: http://www.freeimagehosting.net/uploads/6a43e8ff27.jpg. Dat is direct na het opstarten met power schema High performance. Het geluid is prima in orde en kan ook redelijk hard. Wel is er soms wat resonantie te horen.

Bouwkwaliteit
De laptop voelt degelijk en solide aan. De bouwkwaliteit is zeker goed, maar het scherm geeft iets mee als je de laptop onder je arm meeneemt. Waar je rekening mee moet houden is dat je altijd vette vingers zult zien op de laptop. Alles is er gevoelig voor, behalve het toetsenbord.

Ergonomie
De ergonomie is voldoende. Ik moet toch wel wennen aan het toetsenbord. De toetsen lijken groter te zijn dan bij 'standaard' laptops. Ook de indeling is een beetje wennen. Alle toetsen liggen vast aan elkaar, dat leverde in het begin de nodige missers op, maar gaat nu wel goed :) Het touchpad zit voor mijn gevoel op de goede plek. Het touchpad is trouwens ook wennen, heel anders dan van mijn vorige HP laptop. Het is een Elan Smartpad (multitoch), maar is niet drukgevoelig. Hierdoor komt het soms voor dat de touchpad een klik registreert onder het muizen. Het scherm geeft een goed beeld, mooie kleuren, maar doordat het glossy is, soms wel last van hinderlijke schitteringen. Een punt waar ik wel tegenaan loop is de plaatsing van de powerconnector. Deze had beter gewoon aan de achterkant kunnen zitten met een rechte stekker. Nu moet je erop letten dat de stekker goed zit wanneer je de laptop neerzet. Ook is het bijgeleverde snoer aan de korte kant. De positionering van de 4 USB aansluitingen is wel goed (2 aan elke kant). Warme lucht aan- en afvoer zit alleen aan de achterkant, dus je kunt de laptop prima op schoot houden.

Warmte/geluidsproductie
Dat is me positief opgevallen. Mijn HP laptop sloeg altijd bij het aanzetten vol aan. Ook daarna slaat hij bij belasting soms redelijk storend aan. De Asus is wat dat betreft veel stiller. Onder normaal gebruik hoor je hem niet. Ook bij het kijken van een full-HD film blijft hij stil en koel. Tijdens 3Dmark06 is hij duidelijk te horen in een stille kamer, maar zeker niet hinderlijk.

Accu
Dat een laptop van deze grootte niet erg mobiel is zal niemand verbazen, dus daar ga ik het niet over hebben. Ik heb de laptop slechts één keer op accu getest. Na 2,5 uur is de accu zo goed als leeg (wifi, lage helderheid, internetten). Dat kan misschien nog beter worden. Voor mij persoonlijk is het voldoende, maar mijn HP ging makkelijk 4 uur mee onder dezelfde omstandigheden.

Heb jij ook een Asus K70IO-TY014C?

Nette review, complimenten. Het geeft een juiste indruk van de laptop. Mooi tafelkleedje ook ;)
Bedankt voor de review. Heb hem zojuist zelf ook besteld :)
Ik snap die reflecterende schermen niet hoor. Dat is toch waardeloos..