Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Internet Space 1TB Review

ewgast 8 april 2010, laatste update op 9 april 2010, 4.723 views

LaCie Internet Space 1TB

Pluspunten

• makkelijk in te stellen via de bijgeleverde software.
  • gemakkelijk aan te sluiten, voeding, netwerkkabel.
  • eventuele extra usb schijf op aan te sluiten, die via dezelfde verbinding is te bereiken.

Minpunten

• hij gebruikt 13 tot 15 Watt aan stroom.
  • wanneer je de hardeschijf uit wilt zetten moet je erg lang wachten totdat hij zichzelf heeft afgesloten.
  • hij maakt geluid, en blijft coninu draaien
  • het aanknopje zit aan de achterkant verstopt, en is moeilijk in te drukken.
  • langzame dataoverdracht

Features Score: 3
Prima betaalbare netwerk schijf.
Hij zou sneller zijn dan de lacie netwerk schijf, namelijk 11mb/s.
Maar in de praktijk haal ik maximaal 2mb/s upload en maar 2,5mb/s download

Ik heb een dit getest met een film bestand van 1,36gb. zie de plaatjes voor de grafieken.

Gemakkelijk te configureren met de bijgeleverde software.
En kan meteen aan het kopieren.
Er wordt ook backup software bijgeleverd, dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Ik heb wel even gemeten hoeveel stroom hij gebruikt, uit het stopcontact wordt eigenlijk continu 13 tot 15Watt gehaald. Bij veel dataoverdracht loopt het op tot 17Watt.
Ik mis een functie om energie te besparen of om de schijf in stanby te kunnen zetten.

Zeker een aanrader als je een simpel backup systeem zoekt of een gemakkelijke netwerkschijf.

blijft continu draaien, is zonde van de hdd en van je energie rekening.
vind toch dat de dataoverdrachtsnelheid te langzaam is.

je kan hem niet even meenemen en alsnog via usb aansluiten, je zult hem altijd via het netwerk aanmoeten sluiten, vervolgens via internet benaderen of de software installeren.

Heb jij ook een LaCie Internet Space 1TB?

Ik heb nog wel wat aanvullingen voor de liefhebber. Het apparaat heeft een 1 Gbit interface maar meer dan 5 MB/s heb ik nog niet gehaald. Bij mij gaat de schijf enig moment wel in rust en dan duurt het even voordat ie weer reageert. Als de schijf actief is kun je het goed horen.

Wat ik minder vind is dat hij met een zekere regelmaat naar "huis belt" waarop vervolgens een connectiepoging gedaan wordt door Axenta. Wat overigens door mijn firewall wordt geblokkeerd. Ook het feit dat je via het internet moet inloggen om de webinterface te benaderen vind ik maar zo zo. Gewoon de share via het netwerk benaderen is overigens geen probleem. Al met al een leuk apparaat maar met een te langzame processor en zonder de beloofde 1 Gbit snelheid.
Bedankt voor je reactie. ik ben wel benieuwd hoe je die 5mb/s hebt kunnen halen. dat is toch het dubbele van wat ik heb gehaald tot nu toe, dus als je kan uitleggen hoe je dat voormekaar hebt gekregen zou ik heel fijn vinden.
Die snelheid heb ik gehaald met een 3com 1Gb netwerkswitch en een pc met 64-bits Ubuntu 9.10. Het bestand was een image van een virtuele machine en 20 Gb groot.

Onderschat trouwens ook niet het gebruik van goede netwerkkabels, ik gebruik kant en klare CAT 6 kabels na eerdere slechte ervaringen met zelf geperste stekkers.

[Reactie gewijzigd door synoniem op 9 april 2010 13:44]

Ik heb een LaCie externe harde schijf liggen.
Ik zou graag een andere willen kopen. Zou je misschien jouw review uitgebreider kunnen maken?
Er zijn genoeg benchmarks die je kan gebruiken om jouw review uitgebreider te kunnen maken..
Hier sta ik achter...
Ik heb er ook een en vind hem wat tegenvallen. Vooral dat hij nogal wat geluid maakt is irritant (heb hem maar in de meterkast gezet, in de woonkamer was hij te goed hoorbaar) en dat hij helemaal geen spin-down of power-down doet vind ik erg slecht (doet me ook vrezen voor de levensduur van de schijf aangezien hij 24x7 draait).
Ik heb deze schijf pas nog overgekocht van een mede tweaker.

Eerst aangesloten aan een Switch die ik in de kast waar ook mijn HTPC en Xbox360 aan hangen.Jammer genoeg kreeg de schijf geen IP.
Nadat ik hem rechtstreeks aan de router hing ,kon ik hem pas benaderen.

Het eerste wat me opviel was dat de schijf continue aan de draaien was en daardoor erg warm werd en aardig wat geluid produceerde.

Dit is ook de reden geweest om deze Lacie snel van de hand te doen.

Mijn hoofdreden om een externe netwerk HDD te nemen was dat ik geen extra schijf in mn server kan stoppen (Dell GX280)
Denk dat ik toch iets anders moet verzinnen om meer HDD ruimte te krijgen.
Kan je eens specifieren wat langezame overdracht is. Gezien het usb 2 is moet je niet klagen als het maar aan 25 MB/s gaat, das zowat de standaard. Als je boven de 30raakt ben je al flink bezig en dat ligt meestal niet aan je hdd maar aan de usb controller.
deze schijf werkt niet via usb2 maar via je netwerk / internet.

maximale snelheid die ik heb gehaald is 2 MB/s
Wel erg magertjes...

Waar heb je m gekocht?
Waarom deze?
Paar fototjes?

[Reactie gewijzigd door Caris op 6 oktober 2009 10:47]

wel heel erg magere review, schrijf aub pas een review als je echt weet wat je hebt...
foto graag?
ik snap je reactie niet.
Als iemand een review schrijf en deze persoon vind het voldoende om deze dingen op te schrijven dan mag dat toch?

Ik zou er zelf ook niet zo veel tijd aan willen besteden. Ik heb wel meer dingen te doen dan een hele avond te schrijven en fotos te maken over een nieuwe computer.
En als je dat wel wilt dan moet je dat natuurlijk ZEKER doen.

Kortom, leg een ander niet op wat er in een review moet staan. Je kunt wel ergens om vragen natuurlijk!!!!
Hallo,

Ik heb een gigabit router van sitecom, mijn vraag is nu of deze netwerkschijf geschikt is voor deze router, of is deze netwerkschijf te traag. Dit zou zonde zijn van snelheid van de router.

alvast bedankt