Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP 15-ay060nd Review

mkn252 14 september 2016, laatste update op 15 september 2016, 548 views

HP 15-ay060nd

Twee weken geleden gekocht. Ik denk dat deze notebook een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt. Wat je niet moet verwachten is een topdesign en oneindige accuduur. Wat je wel kunt verwachten is een relatief lichte laptop die voor de prijs goed is uitgerust.

Pluspunten

• HD-scherm (mat)
  • Relatief licht
  • Goede prijs/kwaliteit
  • DVD-station
  • Grote opslagruimte

Minpunten

• bouwkwaliteit (veel plastic, deels buigbaar)
  • geen ssd
  • geheugen niet uit te breiden
  • geen touchscreen, matige kijkhoeken

Criteria
Sinds ik verhuisd ben, breng ik meer tijd door in de trein. Ik wilde daarom een notebook aanschaffen om beter uitgerust te zijn om in de trein te kunnen werken. Belangrijke criteria voor mij waren:
- redelijk actuele, complete hardware
- geen budget-processor (te veel matige ervaringen met Celerons en goedkope AMD's)
- HD-scherm van 15" (past in mijn tas, maar is niet zo klein dat het onprettig werkt)
- beperkt gewicht (max. +/- 2 kg)
- als het geheugen niet uitbreidbaar is minimaal 8 GB geheugen

Richtprijs en afvallers
Met deze criteria kom je al snel uit bij notebooks die +/- 600 euro kosten en veelal ofwel een i5-processor of een A10-processor hebben. Hoewel ik sympathie heb voor de underdog op de markt en dus daarom eigenlijk liever een AMD zou willen kopen, heb ik in het verleden daarmee dermate teleurstellende ervaringen opgedaan dat ik geen risico's wilde lopen. De A10's vielen daarom af.
Een andere vraag is: een traditionele hdd of een moderne ssd. Het ene biedt meer opslag, het andere is lichter en sneller. Omdat mijn doel is +/- 5 jaar met deze laptop te doen, heb ik voor een goedkoper model met hdd gekozen (en een dvd-station als niet-vereiste bonus). Achterliggende gedachte: na 2,5 jaar vervang ik de hdd door een ssd, zodat ik halverwege de levensduur een zinvolle midlife-update kan realiseren. Nu geniet ik van veel opslagruimte. De harde schijf is niet makkelijk via een klepje te bereiken, dus ik verwacht dat ik bij vervangen de hele laptop moet open schroeven.

Eerste indruk
Bij deze laptop moet je verwachtingen hebben die passen bij de criteria. Als je een laptop wilt die licht is, niet te duur is, maar wat betreft hardware niet tot de budget-opties behoort, kun je volgens mij niet rekenen op een solide aluminium behuizing, een fantastisch design, een grote ssd en een accu die oneindig lang meegaat. Als je daar, zoals ik, niet zoveel waarde aan hecht, heb je met deze laptop een apparaat dat wel een paar jaar mee moet kunnen gaan (mits de bouwkwaliteit dat aan kan, kunststof van het scherm is bijvoorbeeld buigbaar). Waar je wel rekening mee zult moeten houden is dat je veel HP-rommel krijgt meegeleverd met je Windows-installatie. DAt betekent dus eerst schoon installeren vanaf een installatie-DVD of software verwijderen.

Linux
Omdat ik sinds 14 jaar Linux verkies boven Windows, heb ik geprobeerd Linux te installeren. Vooraf had ik niet gecontroleerd of er problemen zouden kunnen zijn. Dat is een van de redenen om deze review te schrijven, zodat ik wellicht anderen kan helpen met een nogal storend hardware-probleem (WiFi, zie hieronder).

Ik ben een SuSE-fan. Ik heb Tumbleweed van 11 september 2016 geinstalleerd via de installatie-DVD. Zoals van Linux anno 2016 te verwachten is, werken de volgende onderdelen in principe goed:
- toetsenbord inclusief bijzondere functietoetsen als geluid, beeldschermsterkte
- muis inclusief multitouch-gebaren
- beeldscherm
- speakers
In OpenSuSE 42.1 had ik rare problemen met de X-server in Plasma nadat het beelscherm standby was gegaan. Dat doet zich niet voor in de meest recente Tumbleweed (in november komt een nieuwe stabiele uitgave van OpenSuSE uit: 42.2). Ubuntu 16.04 geprobeerd, maar daar werd ik toch niet echt gelukkig van.

Voorafgaand aan het installeren heb ik Secure Boot in het BIOS (bereikbaar via F11) uitgeschakeld. Vergeet na installeren voor het laden van de bootmanager niet de opties in het bootmenu aan te passen (zodat de openSuSE bootloader boven aan de lijst van bootloaders staat in het BIOS; BIOS/UEFI-instellingen te bereiken via F11 tijdens opstarten). Je zult anders vanzelf in Windows terecht komen. Als dat gebeurt, kun je gewoon rebooten en alsnog via F11 de instellingen wijzigen.

Wat in OpenSuSE niet goed out-of-the-box werkt is WiFi in combinatie met NetworkManager. Dat heeft mij haast tot wanhoop gedreven, totdat ik vaststelde dat je daarvoor de driver opnieuw moet compileren en wat handmatig in de configuratie moet aanpassen. Dat is in een paar minuten geregeld. Het probleem deed zich bij mij niet voor als ik mijn telefoon als hotspot gebruikte, dus ik kon wel mijn databundel gebruiken om de benodigde onderdelen te downloaden. Goede informatie over een oplossing vind je hier: (discussie vanaf 16 januari 2016): https://github.com/lwfinger/rtlwifi_new/issues/34

Het printen met mijn Samsung SCX-3405W levert goede resultaten op via WiFi en USB. Ik heb daarvoor de officiele Samsung-driver (tarball van de website) geinstalleerd en daarna de printer toegevoegd via CUPS (bij mij is de CUPS-interface in de browser te bereiken via localhost:631). Scannen heb ik tot nu alleen werkend gekregen via USB (installatie met dezelfde Samsung software, configuratieprogramma Yast kan eventueel ook behulpzaam zijn).

Beeldscherm delen over HDMI lukt mij niet via het toetsenbord, ik moet daarvoor de instellingen in Plasma wijzigen. Het werkt dan wel goed.

Nog niet getest
In OpenSuSE Tumbleweed heb ik de volgende onderdelen nog niet getest:
- geluidsingang/uitgang
- externe harde schijf via USB
- SD-kaartlezer
- bluetooth (wel geprobeerd, moet ik nog even op puzzelen)
- webcam

Mijn eerste indruk is dat deze laptop geen absolute topper is. Dat hoeft ook niet, want daar is de prijs niet naar. Als je rekening houdt met de prijs, krijg je naar mijn mening wel behoorlijke waar voor je geld. Van deze laptop kun je een mooi werkend dual-boot Linux/Windows systeem maken. Als je daarvoor gebruik wilt maken van OpenSUSE zul je vermoedelijk wel een nieuwe driver voor de netwerkkaart moeten downloaden, compileren en een klein beetje configureren, omdat de WiFi anders niet goed functioneert. Dat klinkt moeilijker dan het is.

Heb jij ook een HP 15-ay060nd?