Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Epson EcoTank ET-2550 Review

Zanthr 14 september 2016, laatste update op 14 september 2016, 319 views

Epson EcoTank ET-2550

De printer is wat duurder in aanschaf maar betaalt zich terug door een lager verbruik. De mogelijkheden van scannen, draadloos printen, ook via internet, en inkt kunnen bijvullen zijn voor mij persoonlijk grote voordelen. Met de beperkingen in acht nemend is het apparaat dus zeker een aanrader voor de printliefhebbers.

Pluspunten

• Lage kosten voor inkt (goedkoper en gaat langer mee)
  • Wifi verbinding werkt prima
  • Google Cloud print
  • Print lekker snel

Minpunten

• Relatief duur in aanschat
  • Geen duplex mogelijkheid
  • Onhandig kleurenscherm
  • Geen Windows app

Inktverbruik Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Het meest opvallende aspect aan het Epson EcoTank systeem is dat er niet wordt gewerkt met losse cartridges maar met losse inkt-tanks die bijgevuld kunnen worden. Dat deze tank meer milliliters bevat dan een cartridge en daardoor langer mee gaat (Epson zegt: Twee jaar) is het grootste voordeel. Een nadeel is dat deze inkt-tanks meer ruimte innemen (uitstulping aan de zijkant) en wat gevoeliger zijn voor schade door morsen bij transport.

Mijn vorige printer was een Epson Stylus D68 die al 12 jaar oud is. Tot op heden heeft hij prima gefunctioneerd. Door cartridges aan te schaffen die niet officieel van Epson zijn, waren de kosten nooit echt een probleem. De ET-2550 kan ook scannen, daarmee kopiŰren, en heeft wifi. Ook is hij in staat sneller te printen dan de oude D68.

Het vullen van de inkt-tanks gebeurt door flesjes met inkt. Je opent het flesje door een stukje plastic af te breken. Later kun je de fles hier ook weer mee sluiten en weggooien zonder dat er inkt lekt. Een klein nadeel is dat bij het er op klikken van de sluiting soms wat inkt in het rond spuit. De handleiding adviseert dan ook om handschoenen aan te trekken.

De eerste keer dat de printer gevuld is, controleert de printer zichzelf. Dit duurt een half uur en kan niet onderbroken worden. Geen probleem overigens.

Het instellen van de printer is op zich eenvoudig. Er is een kleurenscherm op de printer aanwezig en knoppen om de boel in te stellen. Als ik kritisch ben, is het menu erg onhandig ingericht. Dat de rode knop zoiets als ‘Stop’ betekent, is helder. Dat de groene knop ongeveer ‘OK’, is ook helder. Er is echter nog een OK knop in het midden van de pijlknoppen. Het menu maakt nogal inconsistent gebruik van het bevestigen van een keuze. Bij het instellen van de WPA wifi-code zorgde dit voor veel ergernis: In plaats van te wisselen tussen letters, hoofdletters en cijfers, drukte ik met regelmaat op de knop die de hele code bevestigde maar die was dan nog niet compleet. En dan begin je weer opnieuw met het nogal tergende traject van invoeren.
Ook is het menu niet bijzonder doordacht van structuur en weinig intu´tief.

Na het instellen was het overigens allemaal veel eenvoudiger. Via de browser kon ik andere zaken instellen. Het meest gebruik ik Google Cloud Printer, waarmee ik vanuit de Chrome browser de printer kan kiezen. Dit kan ook buitenshuis. De print rolt er daarna prima uit. Omdat we met Windows telefoons werken kan dit helaas niet met een app. Die is er alleen voor Android en iOS. Dat blijft altijd erg jammer.

Een andere optie om te printen is door de print-taak naar een door de gebruiker in te stellen Epson mail-adres te sturen. Mijn voorkeur heeft het om dit toch via Cloud Printer te doen omdat je dan meer controle hebt over de manier waarop wordt geprint.
Scannen is helaas nog niet gelukt: De printer geeft aan dat de printer dan met USB moet worden aangesloten. De kabel hiervoor is niet meegeleverd. Dit is een grote ergernis: Bezuinigen op zo’n goedkoop en best cruciaal onderdeeltje.

Omdat dit de goedkoopste EcoTank printer is, beschikt hij helaas niet over duplex mogelijkheid. Als je echt zoveel print dat het zinvol is om een EcoTank printer te kopen, is dat toch wel enorm zonde. Je bespaart dan wel op inkt, maar weer niet op papier. Dubbelzijdig printen is dan echt de volgende stap in goedkoper printen. De duurdere versie (de 4550) heeft dit wel.

Kleurenprints komen goed uit de printer. Later zal ik dit nog testen met foto-papier. Foto’s uit een laserprinter zijn een stuk scherper. Dat is iets waar je je bewust van bent als je voor een inkt-printer gaat.

Foritain heeft een veel betere review, dus lees die beslist ook nog voor aanschaf!

Heb jij ook een Epson EcoTank ET-2550?