BQ Aquaris M5.5 3GB intern Zwart Review

fvth 14 september 2016, 301 views

BQ Aquaris M5.5 3GB intern Zwart

De M5.5. is prettig in gebruik en werkt vlot. Qua features en gebruik is het echt een toestel voor pragmatisten. De accu gaat goed mee en de foto's zijn prima. Waar je wel over kan vallen is het gladde oppervlakte en plaatsing van de aan/uit knop.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede accuduur
  • Helder en goed leesbaar scherm
  • Automatisch aanpassen helderheid
  • Dual sim
  • Uitbreidbare opslag (los van duo sim)

Minpunten

• Gladde oppervlakte
  • Plaatsing aan/uit knop
  • Ontbreken CDMA
  • Ontbreken 802.11a / 802.11ac
  • Ontbreken quick/dash charge
  • Ontbreken glonass

Eigenlijk was ik op zoek naar een goedkope Chinese smartphone; totdat ik bij deze Spaanse telefoon uitkwam. Wat mij namelijk begon op te vallen is dat veel Chinese smartphone goede specificaties hebben, maar wel matige of slechte reviews. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. De beperkte reviews die ik kon vinden waren goed. Aangezien er net om Amazon.de een aanbieding was, heb ik voor ¤ 226,- de gok genomen.

Specificaties

Hoofdpunten:
  • 5.5", 401 Pixels per inch
  • Qualcomm Snapdragon 615 Octa-Core 1,7Mhz
  • 64Bit
  • 3620 mAh accu (niet verwijderbaar)
  • Android 6.0.1
Meer informatie op een vergelijksite (zoals) en de officiële site:

Persoonlijke bevindingen

Netwerken
De telefoon heeft geen CDMA ondersteuning waardoor deze minder geschikt is in bijvoorbeeld te Verenigde Staten. Nu las ik ergens dat daar vanaf 2017 CDMA ook uitgefaseerd wordt, maar geen idee wat er waar van is. Wat in elk geval wel fijn is de ondersteuning voor band 20 (800Mhz), band 3 (1800 MHz), band 7 (2600 MHz). Omdat hier in Europa 4G effectief mee geïmplementeerd is. Je zou je nog verbazen hoeveel telefoons dit niet ondersteunen een daarmee wel 4G aanbieden. Alleen een stuk trager dan je zou willen.

Accu
De accu houdt het met redelijk intensief gebruik bij mij meer dan een dag uit. BQ levert geen oplader mee, maar alleen een snoer. Er is ook geen snellaad technologie aanwezig. Binnen 4,5 uur is de telefoon meestal opgeladen. Wat ik zelf prima vind aangezien de accu het lang doet.

Design en scherm
Qua design vind ik de M5.5. prima. Maar goed, dat is natuurlijk erg persoonlijk. Het had misschien nog wel wat strakker gekund. Ik denk alleen dat hier een concessie op gedaan is. Het scherm is met 5.5" echt groot en ook daar moet je van houden. In de praktijk past telefoon, omdat deze redelijk plat is, goed in een broekzak. Het scherm spiegelt maar leest erg goed af. Zo ook in de volle zon. Alleen zie je soms dat het raster van het scherm iets als deze uit staat. Wat ik wel echt minpunten vindt is dat je vrij makkelijk de aan/uit knop in het gebruik raakt. Daarnaast is het oppervlakte vrij glad. Als je hem zo gebruikt acht ik de kans erg goed dan de telefoon nog een keer uit je handen valt.

Camera
De camera maakt redelijk goede foto's. En in de prijsklasse stijgt hij er echt wel boven uit. De bijgeleverde camera app van BQ vind ik geen succes. Je kan niet snel instellingen veranderen en ook de fotokwaliteit is minder dan met een andere app. Dit heb ik op het oog getest (hetzelfde object in dezelfde omstandigheden fotograven en daarna op de foto inzoomen).

Prestaties
In het gebruik vind ik het toestel erg prettig. Het reageert vlot en applicaties draaien prima. De CPU is niet de snelste maar doet het als middenklasser prima. Ik heb voor de liefhebber AnTuTu en 3DMark score bij de afbeeldingen toegevoegd,

Reflectie

Als je het mij vraagt is de M5.5. een prima toestel. En één die voor gemaakt lijkt voor pragmatisten. Je kan je namelijk afvragen hoe erg het is dan CDMA mist, het design net wat mooier kan en enkele functionaliteiten (zie minpunten) ontbreken. Het stoort mij in elk geval niet. Het enige echte nadeel vind ik het gladde oppervlakte en de onhandige plek van aan/uit knop. Het scherm is met 5.5" groter dan ik had verwacht. Mocht ik acuut weer een telefoon kopen dan zou ik deze nog steeds overwegen. Samen met de BQ X5 Plus die betere camera heeft en wel 5" is.

Heb jij ook een BQ Aquaris M5.5 3GB intern Zwart?