Specificaties 3.5" behuizing met USB3.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

Fantec DB-AluSky U3e Zwart Review

Bukkem 13 september 2016, 216 views

Fantec DB-AluSky U3e Zwart

Kansloos apparaat, mijn advies: vermijden!

Pluspunten

• Understated uiterlijk
  • Grotendeels metalen behuizing
  • Meegeleverde USB-3.0- en eSata-kabels

Minpunten

• Levensduur: na 3 x gebruiken overleden
  • Tweede exemplaar was direct al Dead On Arrival!
  • Kortom: onbetrouwbaar, slechte kwaliteit, vertrouw je schijf NIET aan dit apparaat toe!

Mobiliteit Score: 1
Deze behuizing heb ik drie keer gebruikt, toen was hij al kapot.
Eerst dacht ik nog dat het wellicht de AC-adapter was, die bleef namelijk koud, dus die deed niks.
Ok, dus een nieuwe AC-adapter gekocht, helaas, de Fantec bleef dood.
Na het indrukken van het aan- en uitknopje startte de schijf gewoon niet op.
Er verscheen ook in Windows geen melding dat de schijf gevonden was.

Ondertussen natuurlijk wel gecheckt of het niet stomtoevallig aan de schijf lag.
De harde schijf dus in de pc gebouwd, en voila, als een zonnetje.
Test twee: een andere harde schijf waarvan ik wist dat hij werkte ingebouwd in de Fantec.
Je raadt het al; ook met déze schijf gaf de Fantec geen enkele sjoege.

Issue gemeld bij de verkoper, en apparaat RMA gezonden.
Ik kreeg snel een nieuwe opgestuurd, helaas de vreugde was van korte duur.
DIT exemplaar namelijk, bleek metéén al niks te doen, D.O.A.!

Ook dít issue gemeld en ook deze Fantec retour gezonden, met nieuw RMA-nummer.
Inmiddels had ik een alternatief gezocht op Tweakers.net, en in een mailtje vermeld dat ik in Fantec totaal geen vertrouwen meer had.

Als alternatief had ik gekozen voor een Sharkoon Quickport XT USB 3.0 SATA cradle, en voorgesteld om die op te sturen, i.p.v. een derde Fantec.
Dit is netjes gedaan en deze Sharkoon heb ik enkele dagen geleden ontvangen.
De eerste ervaringen zijn alvast prima, maar ik heb nog geen review geplaatst omdat ik dit apparaat nog maar één keer gebruikt heb.

E.e.a. is door Afuture netjes en vlot afgehandeld. Zoals het hoort.
Vlot op mails gereageerd, vlotte verzending, en de retour-verzendkosten worden gecrediteerd.
Dit laatste heb ik nog niet gecheckt maar ik ga er voorzichtig vanuit dat ook dit goed is afgehandeld.

Eén positief punt van deze hele ervaring: door de manier van afhandelen durf ik met gerust hart weer te bestellen bij Afuture.
Alleen nooit meer een product van Fantec!

Bij 'Mobiliteit' heb ik ook 'Waardeloos' neergezet want het ding is slechts binnenshuis te gebruiken: er moet namelijk een powerbrick in het stopcontact.
Niet erg voor MIJ (anders had ik wel een 2,5 inch gekozen), maar de mobiliteit is er dus niet.

Link Sharkoon Quickport:
pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 Zwart

Heb jij ook een Fantec DB-AluSky U3e Zwart?

Ik heb een dik jaar geleden dezelfde behuizing in huis gehaald.
Ik gebruik ze sporadisch (een paar maal per jaar), voorlopig zonder problemen.

De kwaliteit van het materiaal viel me zelf ook wat tegen. Ik heb een andere behuizing (Icy Dock) die kwalitatief toch heel wat beter is afgewerkt.