Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0 Review

Diamondo25 13 september 2016, laatste update op 13 september 2016, 881 views

Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0

Klein kaartje met een Low Profile bracket. Simpele installatie, maar dan werkt ie nog niet. Je moet namelijk de drivers vinden (zie volledige review voor URLs)

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Installatie onduidelijk
  • Bijgeleverde CD waardeloos (en is zo'n mini-cd)

Drivers en ondersteuning Score: 1
Installatie kaart
Gezien z'n formaat is het installeren van de kaart geen probleem. Je prikt 'm in je mobo en daarna geef je het wat extra stroom door middel van een SATA power kabel.

Daarna komt het installeren van de drivers. Oh boy.

Windows heeft bij de installatie van deze PCIe slot niet echt geholpen; de drivers waren volgens windows niet in Windows Update te vinden, en daardoor moest ik zelf op zoek gaan naar de drivers.
Installatie CD
De bijgeleverde CD is waardeloos, aangezien hier +/- 30 drivers op staan en 91 plaatjes van producten zodat je die door middel van README.htm kunt uitzoeken welke driver je nodig hebt.

[img=620]DVXdBSnP[/img]
Typfouten en onduidelijkheden.

[img]8X1lXtbQ[/img]
Zoek maar uit

Na het opstarten van autorun.exe, krijg je een mooi dialoog en een liedje, mocht je van WAV/MIDI classics houden is dit dé CD die je gewoon moet hebben. Het speelt namelijk dit nummer af: https://tpenguinltg.wordp...idi-files/#p1459-flourish .
Wanneer men met de muis over knoppen heen gaat, worden er ook geluidjes afgespeelt. Ik begin me erg af te vragen wie dit menu heeft gemaakt en wat z'n doel er mee was...
Even ter informatie, de installatiemenu is gemaakt dmv Linasoft AutoPlay Menu Builder.

[img]uJmIrGdQ[/img]

Aan de linker kant staan snelkoppelingen naar de mappen met foto's voor de gekozen categorie. Hiermee kan je uitzoeken hoe het product wordt genoemd in de documentatie van de CD.
Nergens valt de exacte foto te vinden (en ook merken zijn weggelaten(?)), en is hierdoor dus niet heel erg behulpzaam.

Maar, geen nood, er is ook nog een mooie HTML bestand met informatie over welke producten welke drivers nodig hebben. Hiermee kan je gokken welke je kunt installeren (want niet elke driver heeft de INF bestanden gewoon in de map staan, hierdoor werkt de 'Zoek op CD voor drivers' optie niet van Windows).

[img]q0TuDZzF[/img]
Jup, erg duidelijk allemaal
Hierboven staat README.htm afgebeeld, maar na enig zoeken en klikken is er ook een 2e document gevonden met installatiepaden en dergelijke, met iets meer producten. De producten die zijn toegevoegd zitten niet op de CD, dus waarschijnlijk EOL.
[img]Zpnx4frz[/img]
Hmmm, deze is nieuw.... of toch te oud?
Maar, de 'Driver Location Map' knop verwijst naar de oude lijst....

[img]rEozcYiM[/img]
Ja, SN.htm is toch een jaar ouder dan README.htm

Zoals verwacht is het document door Chinezen gemaakt (tenminste, de charset van de document is gb2312, en de fonts hebben Chinese namen).

Bij toeval heb ik de goede drivers voor mijn moederbord (Sapphire Pure Black x58) geïnstalleerd door middel van deze CD, dus het heeft mij wel iets geholpen.

Na een tijdje klikken heb ik toch maar de simpelere route gedaan: kijken in Apparaatbeheer wat de Hardware-id is van de kaart, en dat googlen. Hiermee kwam ik een stuk verder, aangezien deze kaart (blijkbaar) van VIA is, en deze standaard XHCI drivers heeft (die in principe Plug and Play zijn met Intel XHCI). Hieronder staan de drivers die nodig zijn.
De echte drivers
Hierbij de drivers die je nodig hebt om de hardware te kunnen gebruiken:

Windows 7 en nieuwer: http://www.via-labs.com/a...XHCI_Driver_V4.70C_AP.zip

Windows Vista en ouder: http://www.via-labs.com/a...XHCI_Driver_V4.40D_AP.zip
- Hardware installatie is simpel
- Software installatie is onduidelijk

Het heeft voor mij wel 2 problemen opgelost:
1. Oud moederbord (x58) had geen USB3 on-board (wel achterop) en heb ik hiermee dus toch mn behuizing van USB3 poorten kunnen voorzien.
2. De moederbord USB3 drivers heb ik bij toeval geinstalleerd door middel van de CD die bijgeleverd is. Geluk bij een ongeluk.

Heb jij ook een Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0?

Vraag & Aanbod

Uitvoerig beschreven hoe je het kan oplossen! :) Is de snelheid ook naar wens, uiteindelijk doe je het daarvoor...?
Ik heb geen externe HDDs, dus ik kan niet echt de snelheid testen.
Hierbij wel een test met een Maxell USB stick ( pricewatch: Maxell Venture USB 16GB Zwart ):
Snelheden over USB2: http://usbflashspeed.com/164765
Snelheden over USB3 (onboard): http://usbflashspeed.com/164769

Tjah, dit zegt natuurlijk niet zo veel, maar het scheelt wel een beetje...?

[Reactie gewijzigd door Diamondo25 op 13 september 2016 23:55]