Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

FUGOO Style XL Review

Evanescent 12 september 2016, 241 views

FUGOO Style XL

Erg fijne bluetoothspeaker met vette bass, maar wat minder luide mid- en highrange. Een equalizer om deze frequenties te boosten is dus wel te adviseren.

Pluspunten

• Vette, volle bass
  • Mooi design
  • Waterdicht (IP67)
  • Spraakinstructies voor de status

Minpunten

• Mindere mid/high-range
  • Zwaar (1.8kg)
  • Behuizing voelt niet sterk aan
  • Volume van statusgeluiden niet aan te passen

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik was op zoek naar een audiosysteem voor in de badkamer en kwam na lang zoeken en twijfelen bij deze speaker uit. Hij moest waterdicht zijn en goed, vol geluid hebben. De Fugoo Style XL voldoet aan deze eisen en als extra bonus heeft hij nog eens twee schroefgaten met statief-schroefdraad aan de onderkant. Nu hang hij dus boven de douchedeur aan twee haakjes uit het plafond! :D Op deze manier heb ik dus direct een afstandsbediening voor de music player op mijn telefoon.

Geluid
Het geluid is altijd erg persoonlijk. Het is maar net waar je naar zoekt. Ik zocht in dit geval dus naar goede badkamerkwaliteit. Het geluid is vol, mits je de mid en trebble via de equalizer op de telefoon een beetje boost. Deze vallen namelijk wat weg bij de bass van dit ding.
De Fugoo Style XL heeft een 'outdoor mode', welke je kunt activeren door de play-knop enkele seconden ingedrukt te houden. Deze modus boost het geluid wat in volume.

Ik denk wel dat je een aardige ruimte met deze speaker kunt vullen. Ook aan het strand zullen de mede-strandgangers je niet dankbaar zijn ;) Echter door het volle geluid, hoeft hij niet op vol volume om toch lekker aanwezig te zijn.

Behuizing
Door zijn gewicht van 1,8kg en zijn taps aflopende design is het wat lastig om hem op te pakken zonder flink te knijpen. Hierbij deukt de (beige) buitenkap aardig in, wat een beetje eng aanvoelt. Ik ben dan bang hem kapot te knijpen. De kap gaat er ook nog eens heel zwaar vanaf, waardoor je erg hard op de zijkant moet drukken, wat nog enger aanvoelt dan hem oppakken. Maar zonder kap is hij echt niet mooi of praktisch, dus die laat ik er maar op!

De speaker is trouwens alleen waterdicht als je de afdekkap van de poorten voor het opladen dicht laat. De 3,5mm audio-ingang is altijd open. Deze zal dus wel watervast zijn.

Bediening en gemak
De bediening is erg prettig. De knoppen op de buitenkap zijn lekker groot en werken erg direct! De feedback van het indrukken is best aardig, waardoor je niet twijfelt of je de knop ingedrukt hebt.

De speaker heeft zijn eigen volumeregeling. Hij bedient, zo te zien, geen volume van de telefoon. Wel zijn de volume-stappen tamelijk groot te noemen, waardoor hij soms van 'net niet hard genoeg' naar 'te hard' springt. Dit is dan alleen te corrigeren door het volume op de telefoon aan te passen. Deze is gevoeliger. Beetje onhandig!

Spraak en opstartgeluid
De Fugoo Style XL heeft bij het aan- en uitzetten een muziekje en spraak "Speaker is on" en daarna in beduidend slechtere kwaliteit: "Connected". Bij het afsluiten zegt hij "Powering off". Ook een lege batterij en het pairen via Bluetooth heeft een spraakinstructie.
Op zich werkt dat wel fijn, het scheelt weer lichtsignalen 'decoden', maar het volume van deze geluidseffecten is niet in te stellen, waardoor het apparaat in een stille ruimte nogal aanwezig is.

Voor mij werkt deze speaker fantastisch. Het gemis aan mid en trebble heb ik opgelost met de equalizer en dat ik hem aan zijn eigen schroefgaten op kan hangen, is een erg fijne bijkomstigheid.

Ik zou hem zeker aanraden!

Heb jij ook een FUGOO Style XL?