Fractal Design Define R5 Titanium Review

distroyer117 12 september 2016, laatste update op 12 september 2016, 307 views

Fractal Design Define R5 Titanium

Een hele mooie en stille case die van binnen meer dan genoeg ruimte heeft voor iedere build. wel is de case in mijn mening net iets aan de dure kant (vooral omdat de plastic onderdelen allemaal erg fragiel zijn).

Pluspunten

• Groot
  • Erg stil, ook de bijgeleverde fans
  • Volledig modulair
  • Veel plaats voor cable management.
  • Goed nagedacht over cable management.
  • Simpele maar effectieve ingebouwde fan controller.
  • Stoffilters
  • veel bijgeleverde accessoire.

Minpunten

• Prijs, net iets te duur
  • Zijdeuren verbuigen makkelijk.
  • scharnier voor Zijdeuren voelt goedkoop aan.
  • koel prestaties (zie review).
  • Voorkant krast snel.
  • plastic onderdelen zijn erg fragiel.
  • Maar 2 fans
  • De restknop is moeilijk in te drukken, vooral als je dikke vingers hebt.

Voor mijn nieuwste PC build was ik opzoek naar een grote case die stil is, een mooi en onopvallend design heeft en vooral geen: window en onnodige leds heeft. na veel zoeken kwam ik uit op de Fractal Design Define R5, deze case leek aan al mijn eisen te voldoen.

Pros;

De case is groot, de binnenkant van de case is groot genoeg voor mijn gtx 1080 (320mm) zonder dat ik de drive cages hoef weg te halen, verder blijft er ruimte genoeg over voor airflow en cable management.
Stil, de case is heel erg stil, zelfs onder hoge werk load hoor je bijna niets aan de buitenkant door de geļsoleerde zij- en boven panelen.
De case is volledig modulair ,het deurtje aan de voorkant kan beide richtingen uit open draaien en alles kan eruit gehaald worden, bijde drive cages, de optical drive bay, de stoffilters, verschillende klepjes voor optionele fans.
Cable management, er is bij het ontwerpen van deze case veel nagedacht over cable management en als resultaat heeft de case fantastische cable management opties, bijvoorbeeld: tussen de backplate van het moederbord en het zijpaneel is ongeveer 3cm plaats wat ervoor zorgt dat zelfs de dikste kabels goed weggewerkt kunnen worden verder zijn er veel ringetjes om kabelbinders aan vast te maken en klittenband achter het moederbord.
Accessoire, bij de case zijn veel Accessoire geleverd zoals: kabelbinders, schroeven, rubberen dempers, enz.

Cons:

Zijdeuren, de zijdeuren verbuigen erg makkelijk, verder sluit het scharnier van de zijdeur niet goed af.
Koelvermogen, het koelvermogen van de case is niet fantastisch, onder hoge load word mijn moederbord relatief warm ( 75oC) dit heeft 2 redenen, ten eerste gebruik ik alleen de 2 bijgeleverde fans en ten tweede doordat alle zij- en boven panelen isolatie materiaal aan de binnenkant hebben kan er weinig hitte hier via kwijt. BELANGRIJK: alhoewel dit zeker een nadeel is voor builds die veel warmte produceren is het wel te verwachten bij een case met zoveel isolatie.
Plastic, de plastic onderdelen in de case voelen allemaal redelijk fragiel aan, het plastic voorpaneel bekrast snel.
Fans, bij de case worden 2 fans meegeleverd in mijn mening zou bij een case van deze prijsklasse 3 fans mee moeten worden geleverd.
Prijs: de prijs van deze case is op het moment dat ik hem gekocht heb ¤110,- in mijn mening is dit net iets te duur voor wat er geleverd word, door het gebrek aan een 3e fan en het lichte kwaliteitsgebrek van het plastic zou een prijs van ¤95,- tot ¤100,- een betere prijs zijn (op release van de case was dit ook het geval maar de prijs is verhoogd geworden).

Conclusie:

de Fractal Design Define R5 is een mooie, grote case die goed bij mijn eisen past. in mijn ogen doen de voordelen niet onder voor de nadelen en is deze case zijn geld ruim waard. ik beveel de case zeer aan, aan iedereen die opzoek is naar een grote en stille case voor hun build. iedereen die koel prestaties boven geluid verkiest zou ik aanraden om verder te zoeken.

Heb jij ook een Fractal Design Define R5 Titanium?