Trust GXT 322 Review

rbr320 12 september 2016, laatste update op 23 september 2016, 116 views

Trust GXT 322

Prima gaming headset voor een lage prijs. Stevig en met een prima geluidsweergave. Ook de microfoon is prima.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Lange, stevige kabel

Minpunten

• Volumeregeling en microfoon dempknop vallen niet meteen op

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik was sceptisch toen ik deze headset tegen kwam vanwege slechte ervaringen uit het verre verleden met Trust producten. De bestaande reviews hebben mij echter doen besluiten om hem toch te proberen. Na 2 weken heb ik de review nog wat aangepast omdat de problemen die ik had met de microfoon niet aan de headset zelf bleken te liggen, dus dat verdiende een correctie.

Uiterlijk en bouw

Het eerst wat me op viel toen ik de headset uit de verpakking haalde was de bouwkwaliteit. Deze is ronduit goed te noemen voor een headset van minder dan 30 euro. Hij is steviger dan mijn vorige headset die bijna 2 keer zo duur was. Of je hem mooi vindt is natuurlijk persoonlijk, mijn vriendin vind hem wat groot en lomp maar ik ben van gaming headsets eigenlijk niet anders gewend. De kleuren vind ik prima, het rood en zilver combineert goed met het strakke zwart. De gevlochten kabel voelt stevig aan en is lekker lang, de volle 2 meter.

Kenmerken

De volumeknop en de "mute microphone" knop zitten op de linker oorschelp. Ik had deze bij het uitpakken niet direct opgemerkt, mijn vriendin wees me er op. Ze zijn niet onhandig op die locatie, maar ik had ze er niet verwacht en was in eerste instantie teleurgesteld dat ze er niet op leken te zitten, want meestal zit zoiets op de kabel. Edit: bij nader inzien in de positie op de oorschelp zo gek nog niet, want dit scheelt gewicht op de kabel.

Er wordt een verloopstekker meegeleverd om van de 2 losse jackplugs een enkele jackplug te maken die in je tablet of telefoon zou moeten passen. Ik heb deze nog niet getest en ga hem waarschijnlijk ook niet gebruiken, maar ik vind het een leuke aanvulling. Edit: dit verloopstekkertje functioneert prima met mijn OnePlus One telefoon.

Geluid

Ik ben geen audiofiel maar het geluid van deze headset is helder en prettig om naar te luisteren. De basweergave is voldoende, niet fantastisch maar ik heb liever iets te weinig bas dan teveel. Goedkope audioproducten hebben vaak de neiging om matig geluid te maskeren met overdreven veel bas, dat is hier gelukkig niet het geval.

Microfoon

De microfoon is waarschijnlijk het zwakste punt van deze headset. Er lijkt aardig wat audiolek te zijn van de oorschelpen naar de microfoon. Ik maak gebruik van Mumble om tijdens het gamen met vrienden te communiceren. Ik heb de input van mijn geluidskaart erg laag moeten zetten om geen echo te generen. Ik ben evengoed wel verstaanbaar, dus dat is geen probleem.
Edit: na wat onderzoek blijkt de microfoon van de headset prima, het was de geluidskaart in mijn computer die het probleem veroorzaakte. Nu ik een andere geluidskaart gebruik functioneert de microfoon uitstekend en zonder echo.

Al met al een redelijke headset die de verwachting die zijn prijs schept overstijgt. Als je iets meer te besteden hebt kan je ongetwijfeld iets krijgen van betere kwaliteit, maar als budget gaming headset functioneert deze uitstekend.

Heb jij ook een Trust GXT 322?