Wacom Bamboo Pen & Touch Review

Prulleman 30 september 2009, laatste update op 30 september 2009, 7.283 views

Wacom Bamboo Pen & Touch

Pluspunten

• veel functionaliteit (goed anti-RSI doordat je veel kan wisselen in bediening)

Minpunten

• zoomen, draaien en scrollen zouden iets soepeler kunnen

Nadat ik het nieuws bericht op de frontpage had gelezen: http://tweakers.net/nieuw...t-multitouch-functie.html heb ik er gelijk 1 via mijn werk besteld.
Werk zelf vrij veel met een laptop en ben kan prima overweg met een touchpad. Ook wel een paar keer met een macbook en iphone zitten spelen en was behoorlijk onder de indruk van de multitouch gestures die je bij o.a. een macbook kan doen (scrollen, draaien, zoomen etc). Zelf gebruik ik graag allerhande sneltoetsen of andere trucjes om bepaalde handelingen sneller te doen (bv mouse gestures in FireFox)

Aantal collega's gebruiken verschillende varianten van wacom tablets, van de simpelste oude bamboo, tot wat luxere en grotere varianten. Sommige als muisvervanger, andere voor grafisch werk, andere voor beide. Zelf doe ik niet veel grafisch werk, maar af en toe wat photoshoppen en dreamweaver komt wel voorbij.
Verder heb ik zelf nooit de tijd genomen om aan een pennetje als muisvervanger te wennen, dus tot deze week had ik hier ook geen ervaring mee.

Voor de aanschaf van dit product verwachte ik hetvolgende:
- dat het een prettige aanvulling zou zijn op de muis (muis, touch en pennetje afwisselen)
- multitouch gestures tijdens o.a. browsen en photoshop
- prettiger photoshoppen met pennetje

Installatie
Omdat ik PS CS2 al heb draaien en de installatie via de admin op het werk is gebeurd weet ik niet precies wat er allemaal bij zit. Ik geloof dat de express versie van PS ook megeleverd wordt, maar die heb ik dus niet nodig.
Na het installeren van de driver liep mijn hele laptop vast na het inpluggen van de usb. na een reboot werkte alles echter prima. Op een ander systeem deed dit probleem zich niet voor.

Via een properties schermpje met 5 tabs kunnen alle instellingen geregeld worden mtb tot de bediening met pen, touch, multitouch etc
- Pen (zie plaatjes),
- Pop-up menu (custum menu aan een penknop met opties als keystroke, run)
- tablet (instellen voor links of rechtshandig ==> express knoppen rechts of links en hier kunnen de functies van de express knoppen worden ingesteld, bv alt tab, show desktop, clicks etc)
- touch speed (zie plaatjes)
- touch functions (zie plaatjes)

Gebruik
Als eerste moet ik zeggen dat het gebruik van een pennetje me erg meevalt, ik dacht dat de leercurve steiler was. Het is heel wat anders als "even bij een collega zonder muis iets doen". Daar werd ik namelijk helemaal gestoord van. Maar als je er rustig voor gaat zitten went het redelijk snel.

Touch voor de gewone muis dingen:
dit werkt vergelijkbaar met een touchpad van een laptop, maar dan groter. Je kan redelijk uitgebreid de snelheid en versnelling instellen. Merk hier wel dat ik nog vrij vaag naar de muis grijp omdat dit toch sneller is. Voor specifieke dingen waarin je ook veel multitouch gestures gebruikt is het wel prettig dat het in ieder geval kan.

Multi-touch gestures:
Heb het idee dat de meeste van deze functies bij een mac soepeler werken, maar dit is eerder een OS issue dan een hardware issue. scrollen gaat bv per regel en niet per halve regel. dit ziet er dus gelijk schokkerig uit in tegenstelling tot een mac. (smooth scrolling staat dan al wel aan in FF3).
Ook het scrollen door een snelle veeg te geven over het touchpad, waardoor er doorgescrolled wordt tot je je vingers weer op het touchpad legt is een goede aanvulling

horizontaal en verticaal scrollen in bv photoshop gaat redelijk. Meestal werkt het prima, en heb je echt een instant hand tool als je het touchpad met 2 vingers bediend. Soms wil ie echter niet scrolen en moet je eerst het venster goed aanklikken of van tool wisselen.. Dit verpest de experience een beetje.
Zoomen werkt prima in verschillende applicaties maar zou ook iets soepeler mogen, photoshop gaat met stapjes van 10%. Ook in FF3 em IE7 werkt zoomen prima.

Rechtsklikken kan met 1 van de express knoppen of door met 2 vingers te tappen. hier verder geen problemen

Draaien werkt niet in photoshop, wel in de windows xp foto viewer. voelt enigzins stroef aan, maar werkt wel.

back en forward gaat ook prima

Verder heb je nog "add touch to the left/right" als vervanger van links klikken of rechts klikken, deze opties voelen iets minder logisch aan en zullen misschien wat meer gewenning vergen.
/edit eigenlijk wel een handige functie kom ik nu achter.. :) maakt snel dingen achter elkaar aan klikken wat vlotter

Al met al een prettig product, komt in de buurt van een mac, maar helaas iets minder soepel (op een windows pc in ieder geval)

• Dell Latitude D630
  • Windows XP

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen & Touch?

Mooie review, heel interessant...

Had wel graag nog geweten welke versie je gekocht had...ik vermoed de small versie

..en met welke schermresolutie werk je dan ? lijkt mij nog interessant om te weten.

Mvg
van de Wacom Bamboo Pen & Touch is er maar 1 versie, niet te verwarren met de Bamboo Fun Pen & Touch, die zijn er wel in 2 maten: namelijk Small en Medium. De bamboo fun small is even groot als deze, maar heeft iets meer software e.d. De medium daarentegen is wel groter, maar dat zie je goed in de prijs.
Met windows xp getest, mm, is nooit echt multitouch geweest dach ik..
Nope. Daar heb je inderdaad Windows 7 voor nodig.
onzin... met de juiste driver en hardware heb je gewoon multitouch
inderdaad de small, maatje groter (M) is voor pen/touch alleen in de "fun" versie te krijgen. Deze is wat duurder, grijs en heeft wat meer software. (pricewatch: Wacom Bamboo Fun M Pen & Touch)
+/- 2x zo duur (zowel advies als laagste pricewatch prijs)

werk met een 1280x800 laptop en een 1600x1200 monitor ernaast.
Merk geen verschil in 4x3 16x10 verhoudingen. tablet is namelijk breedbeeld, terwijl ik meestal de pen area alleen op mijn grote 4x3 monitor zet
(beide schermen met pen kan ook, maar dan is het moet je dus met 5" 1600+1280 = 2880 pixels afleggen)
Idd, de fun M is gelijk al een pak duurder he...

...maar dus op de 1600x1200 resolutie kan je nog perfect via touch navigeren, ed...???

nice :)

thx voor de info...twordt alsmaar interessanter en verleidelijker om er eentje aan te schaffen
In de andere review word ook gesproken over een lagere resolutie dan een goed laptop touchpad. Dit zou goed kunnen aangezien met touch de pointer iets schokkiger lijkt te bewegen dan met pen. Precisie is voor "vingerwerk" echter ruim voldoende, als je de instelligen maar goed finetuned.