Tweakers zegt: 8,5

Logitech G933 Zwart Review

Foritain 12 september 2016, laatste update op 25 mei 2017, 3.682 views

Logitech G933 Zwart

Het prijskaartje was even slikken, maar inmiddels de G933 al weer even in gebruik en echt meer dan overtuigd van de prestaties die Logitech met dit model neer weet te zetten. In onze ervaring tot dusver zet de G933 een top prestatie neer.

Pluspunten

• Meer dan overtuigend geluid in games. Van strakke en diepe bass tot ruim voldoende detail hogerop, en weinig moeite om de twee te combineren zodat zelfs mid-actie (film of game) je geen details mist. Kortom: Indrukwekkend
  • Film prestaties met o.a. DTS modus echt geweldig; even goed de beste (actie) film headset die we hebben getest.
  • Geluidsbeeld (en andere features) zeer flexibel in te stellen met de uitstekende software
  • (Mits een zwaarder model geen issue is) zeer comfortabel om de oren vanwege grote en vooral ook diepe schelpen.
  • Draadloos en bedrade feature. Tevens een aantal extra kabels en mixer feature om hem vrijwel overal in te kunnen zetten.
  • Stevig ding, mooi afgewerkt, en tevens voorzien van leuke LED feature
  • Microfoon prestatie keurig.
  • Hij is prijzig, maar zet wat geluidskwaliteit toch echt duidelijk af van het ~100 euro middensegment. De extra investering hoor je in elk geval wel.

Minpunten

• Best zwaar, als je daar gevoelig voor bent niet ideaal.
  • Batterijduur so-so, zeker met LEDs aan gaat het erg hard. Regelmatig laden onvermijdelijk. (~12uur zonder LED ~50% volume, ~8uur met LED. 100% volume (=serieus hard) haalt er ca 10-15% vanaf)

Review: Logitech G933 Artemis Spectrum

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

Logitech is een merk waar je in de regel met elk budget wel terecht kan, en die tevens zowel gamers als niet-gamers probeert te voorzien van opvallende hardware. Dat bleek nogmaals uit de recente releases zoals de Prodigy productreeks (met o.a. een 60 euro headset), en de nieuwe mobiele muizen met superstille clicks, beide uiteraard genoemd omdat ook die op de review-agenda staan dus maak je geen zorgen als je vreest dat we alleen maar topmodellen willen reviewen; absoluut niet. Iets geleden lag de nadruk bij productreleases van Logitech eventjes op het high-end segment, met o.a. de G900 wireless gaming mouse (dik ding overigens, niet normaal), de nieuwe ‘Pro’ gaming muis, en de refresh van de mechanische toetsenborden. De G933 Artemis Spectrum, die overigens al weer enkele maanden op de markt is en bij ons vandaag aan de beurt is, valt met een prijskaartje van ca 179 euro toch ook wel onder die ‘high-end’ noemer.

Daarmee lopen de verwachtingen uiteraard hoog op, dus nu aan de Logitech G933 Artemis Spectrum op zich te bewijzen.

De specificaties en features van de Logitech website.

Wat features en mogelijkheden pakt Logitech met de G933 helemaal uit. We zien o.a. support voor Windows, PS4 en Xbox One, maar ook support voor analoge inputs in de vorm van de mix adapter wanneer je de headset draadloos aan wilt sluiten op bijvoorbeeld je Home Cinema apparatuur of andere analoge devices. Het is dus tevens een draadloze headset, maar één die evengoed bedraad gebruikt kan worden (let op: via USB. Bij analoge kabel aansluiting is USB power alsnog vereist).

We zien RGB verlichting, programmeerbare knoppen op de zijkant, virtueel 7.1 geluid (mits PC) met Dolby / DTS, tig 100 opties om het geluid aan te passen in de software (en die kennen we inmiddels wel als zijnde uitstekend uitgevoerd), en ook niet onhandig: afneembare / wasbare earcups; voor zij die welke headset dan ook voorbij de typische 2-jaar garantieperiode willen gebruiken een must.

Niet genoemd, maar wel relevant, is het gewicht van 374 gram. De G933 mag dus gerust een wat zwaardere headset worden genoemd.

En daar gaan we weer: Keurige verpakking, binnenwerk ook netjes uitgevoerd, en wat meegeleverde kabels ook geen klagen. Naast de headset zelf krijgen we een 3.5mm analoge kabel met in-line control, een RCA (tulp) naar 3.5mm kabel, een USB kabel voor het opladen of de data bij bedraad gebruik en de mix adapter voor analoge (draadloze) verbindingen. Ik was een beetje in de war met de melding van ‘custom tags left/right’ die meegeleverd zouden zijn, maar dat zijn dus simpelweg de zijpanelen die reeds op de headset zitten; ietwat ver gezocht als ‘feature’.

De G933 Artemis Spectrum zelf is, bij gebrek aan betere woorden, een dijk van een headset. Met 374 gram zeker geen lichtgewicht, maar wat afwerking betreft een prachtig ding om te zien. Het is wel een grotendeels plastic constructie, wat gezien het huidige gewicht misschien ook maar beter is, maar hij maakt zeker geen mindere fysieke indruk dan welke andere headset we voorbij hebben zien komen (o.a. de Corsair VOID Wireless, ROCCAT Kava series, Kingston HyperX Cloud modellen). Hoewel ‘plastic’ soms een negatieve bijsmaak kan hebben is dat hier, gezien de dikte en afwerking, niet het geval. ‘Dik’ gaat ook op voor de oorschelp constructie, die gewoonweg opvallend groot is. Een model welke je oppakt en direct ‘u’ tegen zegt.

We beginnen het rondje bovenop, met een grote G bovenop je hoofd, en aan de binnenzijde een stoffen padden. De schelpen zijn op alle manieren draai- en kantelbaar, met grijs-glossy afgewerkte buitenkant; de headset oogt grotendeels zwart, maar met flink licht erop zie je aardig wat meer details. Dat gaat ook op voor de verstelling van de afmetingen, waarbij we zowel detail als een net stukje afwerking zien aan de binnenzijde.

En zo komen we bij de schelp zelf: stof, wederom keurig uitgevoerd, en afneembaar/wasbaar voor de meest intensieve gamers. De cups zijn zowel fors (ook grote oren vallen er geheel binnen) als diep, waardoor je oren dus op hun gebruikelijke plekje blijven zitten en niet worden platgedrukt.

De buitenkant van de cups ziet er verder gewoon keurig uit. Op de rechter schelp zien we niets gebeuren, met enkel de (eenvoudig te verwisselen) batterij onder de klep. De linker schelp gebeurt alle actie, want we zien daar de USB en analoge aansluiting, de uitklapbare (en evt verder uitschuifbare) microfoon, en een aantal knoppen om naar eigen wens in te stellen (naast uiteraard de volume schakelaar en de aan-/uitschakelaar). In die cover zit de USB dongle ook in geval van opbergen of transport.

Wat verlichting verdient de G933 wederom complimenten wat betreft de afwerking. Zowel het G-Logo als de LED-strip achterop (overigens los van elkaar in te stellen) zien er keurig uit: vrij egaal, lekker helder, soepele acties. Uiteraard RGB om hem goed te laten passen bij welke setup dan ook. Mijn enige opmerking, vermoedelijk een bewuste keuze om ‘de gamer’ niet af te leiden of omdat niemand daar normaal naar kijkt, is het feit dat je van voren feitelijk geen verlichting ziet; de LED strips zit enkel aan de achterzijde.

Gifje:

Gifje:

Dat Logitech hun software uitstekend voor elkaar heeft mag ik inmiddels toch wel ‘algemeen bekend’ noemen, en ook hier is dat weer overtuigend aan de orde. Vlot, intuïtief, en vooral vol met mogelijkheden om het geluid naar wens aan te passen of andere informatie te bekijken. Wat het aanpassen betreft begin je met het geluidsprofiel ‘flat’, wat ook daadwerkelijk een vrij opvallend neutrale weergave levert. Veel opties om het geluid naar wens aan te passen is prettig, veel opties binnen een soepel werkend softwarepakket is nog prettiger, zeker als je nadat je je profielen voor muziek en gaming hebt afgesteld hier soepel tussen kan wisselen met een druk op de oorschelp.

In de software treffen we ook de batterij-informatie aan. Iets wat bij gebruik van de G900 hier een positieve indruk achter laat wat betreft nauwkeurigheid, en wat bij de G933 weer het geval lijkt. In dat opzicht dus een positieve note voor Logitech dat ze een accurate indicatie geven van gebruik (ook op de productpagina) om teleurstellingen te voorkomen, maar anderzijds moeten we toch stellen dat de batterijduur niet echt denderend is. 12 uur op een net volume is op zich redelijk, maar met verlichting aan zakt dat naar 8 uur, en met het volume op standje ‘knallen maar’ gaat daar nog een uurtje vanaf. De kabel zal je dus per definitie in de buurt moeten houden. Wat dat betreft wist de Corsair VOID het dus wat beter te doen. Anderzijds hebben we de G933 nu een tijdje in gebruik en moeten we stellen dat laad-momentjes vinden niet echt een probleem is terwijl je het gros van de tijd toch profiteert van de draadloze vrijheid. Dat laatste is een verademing voor zij die af en toe over hun kabels rijden met de stoel, ahem.

Nu we de VOID er toch bij hebben gehaald laten we zaken dan direct in perspectief zetten, en vooral wat het belangrijkste aspect van een headset betreft: de geluidskwaliteit. We hebben aardig wat headsets bekeken de laatste jaren, en vaak gesteld dat je voor minder dan 100 euro toch een uitstekende headset kan kopen (wat overigens nog altijd geheel waar is), echter de geluidsweergave is toch het onderdeel waarop deze Logitech G933 zich opeens afzet van dat middensegment. Ook de Sennheiser PC360 moet zijn meerdere erkennen in deze G933, en die was wel van dezelfde prijscategorie. Het kunnen van deze G933 is iets wat je met de vrij vlakke standaard geluidscurve en het afspelen van rustige muziek niet direct merkt, als dat je primaire doeleinde is dan lees je denk ik de verkeerde review, maar zodra je aan het gamen gaat is de G933 duidelijk een stap omhoog van de Corsair VOID Wireless of de bijna go-to sub 100 euro headset de Kingston HyperX Cloud II. Even los van het feit dat je hem naar wens af kan stellen merk je vanaf dag één dat er een berg power in die headset zit waar je u tegen zegt. Wil je een bass die je headset op je hoofd doet trillen? No problem, en dat zonder dat stemmen of andere tonen verloren raken. En dan hebben we het niet over een vieze dreun bass, maar een strakke, krachtige uitvoering die klinkt zoals je zou willen. Wil je liever een lichter geluidsbeeld met 100% focus op voetstappen? Ook geen punt. Zeker op krachtigere volumes en op drukke game-momenten hebben headsets nog wel eens wat moeite om alles goed over te brengen zonder dat de helft verloren gaat in een ‘muddy puddle’ (Kindje in de Peppa Pig leeftijd he, krijg je dat), maar de drivers van de G933 tonen hier echt hun capaciteiten die wij nog niet eerder in game-headsets zagen (al is de G933 dus wel de duurste van die lijst). Wellicht nog indrukwekkender is de combinatie G933 met films en DTS audio (en de G933 in DTS modus uiteraard), waarbij je een geluidsbeleving voorgeschoteld krijgt die ik nog niet eerder in een headset heb ervaren. Wat het juiste of de technisch correcte term is weet ik niet, maar het kinkt verdomd goed. Ik zou bijna zeggen een echte DTS film ervaring zoals je wilt in je thuis bios. Het enige wat daarvoor net ontbreekt is een echt accurate surround weergave, maar on-ear surround blijft per definitie een puntje. Wat stemgeluid en actie betreft is het echter een beest.

Een beest is het ook fysiek gezien, iets waar je niet omheen kan. De G933 is simpelweg een zwaarder model. Ze hebben hun best gedaan om de drukpunten aardig te verdelen tussen rond je oren en de bovenkant van je hoofd waardoor er geen specifieke pijnpunten ontstaan, maar het is flink contrast met de audio-focussed super feather weight MDR-1R die er hier naast ligt en als je weet dat je gevoelig bent voor zwaardere headsets dan is dat wel iets om rekening mee te houden. Wel zeer te spreken zijn wij hier over het feit dat de oorschelpen dusdanig diep zijn dat je oren niet worden platgedrukt, maar in de natuurlijke stand blijven staan. Dit lijkt ook bij de game- en film ervaring toch ook wat voordeel te geven; als je net als wij geen issues hebt met een wat zwaarder model dan bieden die grote schelpen, gecombineerd met de extreme verstelbaarheid en flexibiliteit, wellicht juist weer een voordeel wat comfort betreft. Het materiaal van de pads ademt ook goed waardoor zweten niet echt een issue is, maar waardoor de omgeving ook niet geheel wordt gedempt. Iets waar je zelf een keuze in moet maken, maar Logitech lijkt de boel hier goed in balans te hebben. Wat je soms met iets meer ademende materialen merkt is dat het geluid wat lichter over komt, maar wat dat betreft kom je hier echt niets te kort. In hoeverre het gerelateerd is durf ik niet te zeggen, echter blijft hier de indruk achter dat de G933 earcups bewust zo groot en zwaar zijn om het geluid te produceren wat er in zit, want de drivers zijn serieus in staat de hele set in beweging te brengen en daar is geen gesloten (faux) leder voor nodig om dat te assisteren.

Vooraf zat ik een klein beetje met de prijs van de Logitech G933 in mijn maag. 179 euro is niet niks voor een game headset, en we hebben veel headsets ervaren die toch lekker geluid wisten te produceren en voor tweecijferige bedragen te vinden waren. Logitech is echter all-out gegaan wat betreft features, maar ook wat het geluid betreft is het een beest; een combinatie die enkele dagen later een overtuigend positieve stempel op de hele ervaring wist te zetten, zelfs met de prijs nog vers in het achterhoofd. Wat features betreft zien we een ruime compatibiliteit met een nette collectie aansluitmaterialen, een uitstekend software pakket met tig features om de headset en het geluid naar wens aan te passen, en uiteraard de optie om hem zowel bedraad als draadloos te gebruiken. Wat geluid betreft kunnen we het kort houden: de dikste game prestaties in onze recente geschiedenis. Film prestaties liggen wellicht nog een stapje hoger dan dat, zeker met de DTS modus, muziekprestaties zijn eveneens heel dik in orde maar eerlijkheid gebied ons te stellen dat –puur en enkel- voor muziek je nog altijd beter een audiofiele headset kan kopen. Zodra je ook maar een beetje wilt gamen is het lastig om te negeren hoe veel opties Logitech hiervoor beschikbaar stelt die je bij een meer recht-toe audio headset zal moeten missen, en laten we ook niet vergeten dat de muziek weergave ook gewoon echt dik in orde is.

Kleine kanttekeningen hier en daar verdienen een vermelding in de conclusie en zijn een overweging waard, maar doen uiteindelijk voor ons niet genoeg aan de ervaring af om deze headset een topscore te geven. Zo is de headset wat aan de zware kant, iets wat je moet overwegen als je daar gevoelig voor bent, en de batterijduur is toch ook een puntje; 12 uur zonder verlichting, 8 uur met. Kudos dat de opgegeven waardes overeenkomen met de praktijk, maar regelmatig laden moet je een gewoonte van maken. Desondanks staat de meerwaarde van een degelijke draadloze verbinding (wat hier het geval is) niet ter discussie (zeg ik ook terwijl ik naar een afgeschreven Sennheiser PC360 kijk ivm schade aan de kabel= mic defect). Positief uiteraard dat de micro-usb kabel in geval van problemen eenvoudig vervangen is, en ook de batterij is eenvoudig te vervangen in geval van slijtage. Houdbaarheid lijkt sowieso een focuspuntje, met ook de earpads zelf afneembaar en wasbaar; wel zo hygiënisch. Spare parts lijken verder zeer redelijk geprijsd met 5 euro voor nieuwe pads, of 10 voor een nieuwe batterij, wat een steuntje in de rug lijkt voor de flinke investering die de G933 vereist. Sowieso natuurlijk positief dat deze zaken al los te koop zijn. De microfoon krijgt een neutraal-positieve vermelding, met een nette, prettige stemopname maar ‘noise suppression’ is weinig imposant kan niet op tegen kleine kinderen.

Hoewel grotendeels kunststof weet de G933 fysiek ook een zeer positieve indruk achter te laten. Afwerking is echt top, materiaaldikte is keurig, flexibiliteit genoeg zonder dat iets kwetsbaar over komt; het gevoel dat hij wel tegen een stootje kan, en de stoffen pads voelen goed. Hij mag dan wel wat zwaarder zijn, maar zodra dat geen issue voor je is dan brengt de G933 juist weer veel comfort mee met grote en diepe pads die geenszins op je oren vallen of ook intern je oren maar een beetje plat drukken; erg prettig. Daarbij blijft toch vooral dat indrukwekkende geluid op onze trommelvliezen staan, want zodra alle secundaire zaken op prima niveau zitten komt het daar uiteindelijk toch op aan. Helder geluid, voldoende detail voor alle muziekvormen, veel verschillende EQ features, en indien gewenst: een zeer indrukwekkende en vooral strakke bass. Ik zal nog altijd niet stellen dat het nodig is om meer dan 100 euro uit te geven voor een ‘goed’ geluid, maar voor zij die graag meer willen en niet op de meerprijs hoeven te letten laat Logitech met de G933 zien dat je nog echt wel een stapje of twee dikker geluid in huis kan halen. Wat ons betreft een overtuigende 9.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, boze brieven, of aanbiedingen voor voetmassages zijn ook welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G933 Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Alweer een top review! _O_
Een dikke +3 natuurlijk.

De prijs vind ik meevallen. Als je kijkt naar goede headphones zit je bij 150-200 in de medium klasse. Het kan altijd nog duurder. :P
Dank je wel :D

De term 'middenklasse' staat nogal eens ter discussie inderdaad, zie reacties onder elke Tweakers review waar iets van een klasse-term wordt gebruikt. :D Persoonlijk zou ik denken dat je zo rond de 70-100 euro dusdanig veel goede spullen vind dat je dat best de middenklasse mag noemen. Zeker wat gaming headsets betreft ga je met 200 euro echt wel naar de bovenkant van de markt, daarboven zijn het echt een paar uitzonderingen voor de fanatiekste liefhebber.

Vanuit de audiohoek uiteraard een ander verhaal, een chique muziek headset van 150-200 euro zou je inderdaad prima mid-range kunnen noemen.

Maar goed, alles is relatief natuurlijk, ik blijf er ook bij dat een chic setje randapparatuur (180e headset, 160e kb, 80e muis, ik noem maar wat) zo'n gekke investering niet is voor iets waar ik dagelijks aan zit, ondanks dat menig persoon mij voor gek verklaart. Dat is het nadeel van pc/gaming apparatuur, dat een groot publiek een relatief lage drempel aanhoudt voor wat 'duur' is. Maar goed, als iemand liever een meervoud van mijn dagelijkse randapparatuur uitgeeft aan dikke velgen, een design bijzet tafeltje, of hetzelfde uitgeeft aan een smartwatch, dan moeten ze dat zelf weten natuurlijk ;)
Absoluut, helemaal mee eens. Het is erg persoonlijk. Zelf heb ik HD558 van Sennheiser; fijne headphone en voor mij een prima prijs-kwaliteitsverhouding. :Y
Ook leuk spul :D Ander beestje natuurlijk. Heeft die wel een afneembare kabel inmiddels? Ik vind het nog altijd jammer dat ik de PC360 heb moeten afschrijven omdat de reparatie van de kabel flink centen kost bij ze. Was wel altijd erg gelukkig met de geluids- en opnamekwaliteit. In die tijd was het ook zo dat menig gaming headset matig opnames maakte, wat dat betreft is er genoeg veranderd en is er meer dan genoeg 'goede' keuze op de markt.
Amen broeder. Amen.
En zelfs met dit warme weer wederom een topreview! Chapeu, Foritain :)

't Is dat ik geen headset nodig heb, multiplayer doe ik toch niet dus mic overbodig en voor audio heb ik verder m'n Sennheiser HD598 al :P

Wat het virtuele surroundgeluid betreft: ik zelf heb een SoundBlaster ZxR geluidskaart en bij gaming zet ik meestal de Dolby Digital Live of DTS Connect functie aan, het geluid gaat dan als een 5.1 signaal optisch naar mijn JVC SU-DH1 die er dmv Dolby Headphone dan ook virtueel surround van maakt. Niet dat je het kunt testen, maar ben benieuwd wat voor verschil in surroundervaring er zou zijn :P
Ik ga zo ook even lekker naar buiten hoor ;)

Virt surround is en blijft altijd een lastig puntje. Sowieso ben je erg afhankelijk van de bron, en bij verschillende bronnen zien je vervolgens wisselende prestaties bij headsets; denk je net dat één model de implementatie beter heeft, is het in een andere game andersom. Zou dat overigens wel kunnen testen, maar dan met een andere soundcard -> analoog naar de G933. Beetje moeite en denk ik niet echt waarvoor mensen deze zullen gebruiken? :D Eigenlijk wel een keer een leuk onderwerp voor een los stukje tikken, enkel op (virtual) surround richten en vergelijken, al zal dat best even tijd kosten.

Maar goed, dat gaat dus eigenlijk altijd wel op. Echter met DTS modus en een filmpje kijken met dit ding? man man man :D
Ik moet zeggen dat films kijken via de JVC SU-DH1 ook een erg fijne belevenis is. Mijn Dune HD TV-303D mediaplayer zit ook optisch verbonden met de SU-DH1 (optische switch) en dus kan ik zo ook genieten van virtueel surround. En dat werkt dus idd best goed :)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 12 september 2016 13:36]

Ik zou eigenlijk nog een keer zo'n 598 erbij moeten hebben als extra referentie. PC360 ziet er inmiddels niet meer uit :D

En een dune nog. Uitstervend ras :D Overigens best wat centjes voor alleen een adapter, en dat terwijl er hier en daar toch wat gezegd werd van de prijs van deze G933 :D Is dat nou echt een aanrader in jou boek? Wat muziek betreft geloof ik heilig in een goede DAC, maar dat ding richt zich toch puur op surround upmix?
Die SU-DH1 is destijds geïmporteerd, hier nergens verkrijgbaar. Totaal 80 euro met verzending, valt wel mee.

De SU-DH1 kan twee dingen: een surround-effect op stereo-signalen toepassen (gebruik ik niet) en natuurlijk de primaire toepassing, een binnenkomend optisch Dolby Digital of DTS signaal pakken en dan via Dolby Headphone virtueel surround er van maken voor een koptelefoon. En da's feitelijk ook gewoon wat de Logitech headset doet. :)
Dat is exact wat veel USB headsets doen natuurlijk, in meer of mindere uitvoering dan wel. 80 euro is wel een stuk onder de adviesprijs van die SU-DH1, maar lijkt mij alsnog een flinke meerprijs voor een feature die toch niet altijd tot zijn recht komt? Of is de meerwaarde in jouw geval echt wel overtuigend? Dan denk ik vooral aan de meerwaarde die een 80 euro duurdere headset zou kunnen bieden bijv.
Je hebt het toch niet over die $270+ prijzen die je op Amazon ziet? Dat ding heeft nooit zoveel gekost toen 'ie nog verkrijgbaar was. Dit zijn gewoon verkopers die nog oude voorraad hebben liggen en omdat dat ding toch best gewild is vragen ze er gewoon de hoofdprijs voor. :P

De meerwaarde is er echt wel. Heb er al honderden films mee gekeken en vind het geluid via de SU-DH1 veel beter dan gewoon normaal stereo. Het voegt echt ruimtelijkheid toe.
Ik reken een beetje zoals ik met DACs doe. Een 30 euro headset met een 30 euro DAC < een 60 euro headset (even heel slecht, heel kort door de bocht). Een 170 euro headset met 30 euro DAC > 200 euro headset, etc.

Een 180 euro headset met 80 euro surround upmixer vs een 260 euro headset = ?

Dat was een beetje mijn overweging waarbij ik twijfelde aan de meerwaarde vs dat geld investeren in een dikker model. :D

Edit: Maar die meerwaarde zit dan enkel bij films neem ik aan, voor muziek toch niet of ook?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 12 september 2016 18:57]

Keurige review, zoals altijd :+

Ik had het wel leuk gevonden als je iets meer aandacht aan de microfoon had besteed. M.i. is die toch wel redelijk belangrijk voor een gaming headset. Zelf ben ik op zoek naar een microfoon, en mijn headset (Razer Kraken Pro) is inmiddels ook al een jaar aan vervanging toe. Ik wil echter wel een goede microfoon hebben als ik een headset koop, vandaar de vraag. Weet je een beetje waar ik hem mee kan vergelijken?

Bedankt!
Dank je :)

Kraken Pro heb ik ooit eens op mn hoofd gehad meen ik, maar ik zou echt geen vergelijking meer kunnen maken. Wat mics betreft komt de Logitech G933 gewoon prima over, waarbij ik dan wel weer droogkloot genoeg ben om te stellen dat ik het voor game gebruik echt niet zo spannend vind als het geluid iets anders gekleurd is. Zolang er maar geen rot ruis in zit, of zolang je niet klinkt alsof je in een onderzeeboot zit, etc.

Ik zit er nog altijd een beetje mee om opnames te maken van de microfoon, want ik vrees dat een 1:1 vergelijking met andere headsets dan al snel scheef loopt. Wat ik wel zou kunnen doen is gewoon binnenkort een stuk of 10 headsets van de plank trekken en dan aan de lopende band hetzelfde zinnetje herhalen, dus los van de review-routine.

Aan de andere kant moet ik ook niet zeuren, want een opname maken is echt nul moeite (behalve een rustig moment vinden dan, want ik zit in een druk stukje stad en met de kindjes erbij enzo zijn stille momenten zeldzaam (tricky mbt koeler reviews overigens). Weet alleen niet hoe ik dat zou moeten implementeren in een review, hoe denk jij daarover? Gewoon een mp3'tje beschikbaar maken voor DL (al verlies je daar ook wel iets kwaliteit). Youtube filmpje invoegen? Iets anders?
Bedankt voor de snelle reactie,

Ik zou gewoon een YouTube filmpje maken, en daarin inderdaad een (paar) zinnetje(s) opzeggen en dat dan met een aantal headsets achter elkaar. Simpele mooie foto die je van die headset hebt erin en klaar is kees. Zo zou ik het in ieder geval doen.

De Razer moet ik bijvoorbeeld op 20 dB boost zetten wil iemand anders me een beetje horen, de ruis die daarmee gepaard gaat is dan echter niet te harden. Met andere woorden, onbruikbaar. Ik weet niet of je iets van een Blue Yeti hebt (of een andere losse microfoon), dat zou natuurlijk ook goed als vergelijkingsmateriaal voldoen.
Omdat wij ook maar eens mee moeten overwegen we per mid-oct meer met video/youtube te doen. Toevallig zat ik daarvoor te kijken naar een betere opname mic. Ik zag o.a. de Yeti, maar ook de Snowball, en een Samson van 60 euro o.i.d. met goede reviews. Advies wat dat betreft is zeer welkom :D

En wat je zegt mbt een video met 10 headsets en enkel een plaatje is geen slecht idee. Al zou ik het voor reviews wel gescheiden willen houden van andere modellen. Met één headset wordt het zo'n kort filmpje :D
Haha ja zelf heb ik helaas geen dergelijke microfoons, dus ik zou je helaas ook niet assisteren wat de beste mic is is de 50-100 euro pricerange. De Blue Snowball is inderdaad ook een populair model.
Prijsrange is nog niet eens zo relevant. Maar ik wil voorkomen dat ik te ver in de diminishing returns zit. En ik ga dan enkel voice-overs doen voor videoreviews o.i.d, dus totdat dat 'serieuzer' wordt probeer ik het een beetje bescheiden te houden :D
Voor de PS4 is ie helaas maar stereo toch?
Ik heb geen PS4, maar in de specificaties staat dat voor 7.1 / DTS de software is vereist, oftewel #pcmasterrace :D
Hm. Toevallig vandaag zelfs in de aanbieding bij bol.com voor 169.

.. met 'gratis pizza'.. wut?
Hoe zit het met een headset als deze met die elektronische constante pieptoon waar headsets vaak last van hebben? De term ontgaat me even, maar ik heb een bedrade headset van 140 euro of iets dergelijks, en daar komt een constante zoemtoon uit. Niet heel hard, bij geluid totaal niet hoorbaar, maar als het stil is hoor je hem best wel goed. De toon wisselt ook als reactie op bijvoorbeeld schijfactiviteit of afhankelijk van wat er op het scherm staat. Heeft iets met elektrische feedback te maken dacht ik. Zowel op audio uit als spdif uit, hoewel het bij audio uit iets harder is. Ik heb 3 headsets geprobeerd op 4 verschillende computers, ze hebben het allemaal. Is dat bij draadloze headsets ook aanwezig? Of is geen geluid echt stil?
Zelfs op 100% volume komt absoluut geen geluid uit de speakers. Geen piep, geen bromtoon, geen ruis, niks. De bron kan daar natuurlijk een rol in spelen (sterker nog, dit zal vaak het geval zijn, zeker bij niet-digitale input, maar het kan ook prima door USB poorten o.i.d. komen) dus ik kan nooit met zekerheid zeggen dat een headset op -jouw- systeem geen ruis kan hebben, maar de set uit zichzelf absoluut niet.
Super review zoals altijd! :)

Wat ik helaas niet kan terug vinden in de review of de comments is of er lag in de headset zit? Ik ben nmlk op zoek naar een headset die zowel voor het gamen achter het bureau, als voor het kijken van films/series op de bank geschikt is. Heb laats een setje draadloze (BT) philips oordopjes gekocht, en daar zit helaas behoorlijke lag in als ik 'm aansluit op m'n PC en n film op de bank wil kijken.
Nul merkbare/hoorbare lag :D In theorie zit overal natuurlijk wat lag in (ook naar je scherm etc), maar ik kan geen verschil waarnemen tussen deze of welke bedrade headset dan ook.
Dat noem ik nou een snelle reactie _/-\o_ Thanks!

Natuurlijk zit er overal wat lag in, maar dan heb je over milliseconden. Die philips BT dopjes van me daar zit echt n seconde ofzo lag in. Niet te doen met films/series. Voor muziek prima natuurlijk maar daar heb ik échte speakers voor :+
Hey Foritain,

Mooie review weer. Zelf ben ik op zoek naar een headset voor zowel PS4, als PC. Mijn G35 is recent overleden en nu zoek ik iets dat voor beide geschikt is. Je hebt er al aardig wat gereviewd, en ben zelf gecharmeerd van de Hyperx cloud II. Is dit in de categorie tot ¤ 100,00 de beste keus denk je?
Hoi :D

In de klasse tot 100 euro is een HX Cloud II gerust gezegd een uitblinker. Er is natuurlijk beter, maar dan mag je al snel meer betalen. Er zijn concurrenten, er zijn modellen die sommige dingen beter en sommige dingen wat minder doen, maar het is een headset waar al met al weinig over te klagen valt.
Hi foritain, Ik was benieuwd hoe de G933 nu nog bevalt? Ben zelf opzoek naar nieuwe headset en mijn oog viel toch wel op de G933. Maar blijf toch beetje twijfelen tussen de Sennheiser Gaming One en Sennheiser GSP350 en dan de Logitech G933.. Enig idee wat goede keuze zou zijn?

Grtz
Weet je zeker of je Logitech wel je centen wilt toevertrouwen als het gaat om headsets?

;)
Vooralsnog een uiterst gelukkige dame die hem dagelijks gebruikt. Inmiddels ook een leuke concurrent ernaast waarvan binnenkort een review volgt, maar die tast de positie van de G933 als dikke game headset niet aan.

De Sennheiser Game One is wat materiaalgebruik en stevigheid wat luxer, maar weer niet draadloos (wat best lekker is). Beide zijn iig geen misselijke headsets, en afhankelijk van je prioriteiten interessant.

Ervaring met de eerdere modellen zoals hierboven verwezen heb ik niet.