Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) Review

HugoTilburg 10 september 2016, laatste update op 24 mei 2017, 6.614 views

Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Perfecte switch welke zich thuis voelt in huis, maar ook op kantoor of klein bedrijfje.

Pluspunten

• POE
  • stil
  • alleskunner
  • IEEE 802.3af (PoE), IEEE 802.3at (PoE+)
  • uplink SFP

Minpunten

• geen

Features Score: 5
Als je een semi professioneel netwerk wil aan leggen en je wil er daarna geen omkijken meer naar hebben is dit de switch welke het mogelijk maakt

De POE mogelijkheid stuur hier de 2 X Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
aan dus de los bijgeleverde ethernet power adapters heb ik ook niet meer nodig.

Zo ook voorziet deze switch de UNIFI cloud key van spanning dus ook daarvan heb ik de USB power adapter opgeruimd.

Voor de verdere rest ben ik nog aan het kijken wat je er nog allemaal meer mee kan doen, maar zoals ik het gezien het zijn de mogelijkheden legio.

Ook de UNIFI cloudkey waarmee je je netwerk kan besturen/beheren, en je netwerkapparatuur kan besturen en beheren werkt geweldig goed en ik vind de webinterface helemaal geweldig waarmee dit allemaal mogelijk is.

werkelijk hele goede spullen en als je er niet uit komt kan je gebruik maken van de chat functie in de webinterface en je wordt DIRECT goed geholpen, ook kan je mailen, en ook dan heb je vrijwel direct een juist antwoord waarmee je geholpen bent.

Prima service en mooie spullen!

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)?

Ik ben van plan identiek dezelfde setup te gaan gebruiken in onze nieuw huis (verhuizen in maart).

Werkt alles ondertussen nog goed? :)
Hey Jan, het werkt nog steeds uitstekend en ik ben er bijzonder over te spreken, werkt nog steeds geweldig goed, en lekker snel.

Iets duurder in de aanschaf, maar je hebt verder geen gezeik meer in je netwerk.
Ook de nieuwe FW die iedere keer weer uit komt is gewoon goed.

krijg je geen spijt van!!!

suc6 ermee en ik hoor het wel van je als je ook deze HW hebt en hoe dit bevalt.

groeten,
Hugo.
Ook ik ga verhuizen begin volgend jaar. Ik zat te kijken naar de AP van ubiquiti daar hoort natuurlijk een poe switch bij. Mijn vraag is waarom je ook de router er bij hebt? Werkt het niet goed met bijvoorbeeld de Fritzbox 7490 die je bij xs4all krijgt?
Groeten,
Mike
Hoi Mike, waarom ik voor deze switch heb gekozen is omdat ik niet allen een AP van Ubiquiti hoef aan te sluiten, maar nog meer netwerk apparatuur.

Als je alleen 1 AP van Ubiquiti wil aansluiten zit hier altijd een POE-injector bij en heb je geen POE switch nodig, maar als je er toch 1tje zou kopen zou ik een POE switch aanschaffen, dan kan je alle POE-injectors achterwegen laten.

Wat en hoe in combinatie met een Fritzbox 7490.... Sorry kan hier je niet mee helpen, ik heb hier geen ervaring mee.
Maar ik neem aan dat dat ook wel zou moeten werken.

Groeten,
Hugo.
even zo een vraag, moet ik die SFP sloten perse gebruiken voor uplink internet?
Ofwel kan ik mijn KPN router gewoon in 1 van die 16 RJ45 poorten stoppen om alle andere apparaten van internet te voorzien welke zijn aangesloten op de RJ45 poorten?

Ik ben erg benieuwd naar hoe u het heeft aangesloten, ik wil dit gaan gebruiken i.c.m. 2 ubiquiti PRO accespoints.
Daarnaast heb ik nog 12 LAN kabels die ik moet voorzien van internet/netwerk.
Hoi Mark,

Die 2 SFP sloten heb ik in mijn config ook niet gebruikt, je kan het gewoon af met een alleen LAN config je hoeft niet persee te werken met fiber.
2 X een PRO... helemaal goed heb ik hier ook.

Zie hier mijn config

linkje

Als je nog vragen hebt of wat meer wil weten hoor ik het wel, en veel suc6 met je netwerk....
krijg je geen spijt van.
Hey Hugo, heel erg bedankt voor je reactie, ik ben er nu helemaal over uit :)
Als alles goed is zou de switch de poort waarop de KPN router (of de USG als je die ertussen zou plaatsen) moeten herkennen en zou die automatisch gemarkeerd moeten worden als zijnde "uplink".
Jazeker dat doet ie wel, hij doet hem niet als yuplink markeren hoor, je kan aan iedere poort een label hangen in de config, en zo kan je dan die specifieke poort markeren als uplink.

Hoop dat het duidelijk is voor je, anders hoor ik het graag.

grtz Hugo.
Ik kan een port labelen, maar niet specifiek taggen als uplink. Vreemd...
Alles werkte meteen zoals ik hoopte (dacht meld dit nog even).
Moest alleen even de switch opnemen in de controller en alles werkte.
In het begin maakte de koeling herrie maar na een paar minuten is die stil en heb hem sindsdien ook nooit meer gehoord.
Ik moet wel toegeven, wat een verademing deze hardware. O-)

Weten jullie of er nu wel of geen controller software op deze switch draait?
Ik had ergens gelezen, van wel maar dat is volgens mij een fout, of ik mis iets..

Er stond het volgende op deze website http://www.icttipsandtric...wifi-apparatuur-synology/
"Manier 1, de in-huis oplossing met een hardwarematige Unifi controller :
De Unifi PoE switch welke je integreert in je netwerk bevat reeds de Controller software."
Kijk fijn te lezen dat het je ook bevalt en precies doet wat je ervan verwacht.

De controller SW kan je via een PC doen (24/7 aan laten staan)
Of je kan een Ubiquiti Cloud Key aanschaffen, daar staat en draait de controller SW op.
Dus draait niet op de switch zelf, je kan met de controller SW welke je op een laptop even installeert wel je hele netwerk instellen zoals je wil en dat werkt ook, maar als je die laptop dan uit zet dan heb je geen controle meer, maar de settings welke je hebt ingesteld blijven op de switch aanwezig net zo lang tot je deze wederom met de controller SW aan past.
Alleskunner? :)
Dat had ik dus ook gehoopt, maar simpele switch port security op basis van MAC adres is dus niet mogelijk blijkbaar :'(
Horaasje,

Eeehh ja nu je het zegt, zoiets ben ik nog niet tegen gekomen.
Wel kan je MAC adres filtering gebruiken op je draadloos netwerk, daar ben ik het wel tegen gekomen, maar weet niet of dit voor je afdoende is.
Hey Hugo,

Ik wil namelijk nog een outdoor AP, enkele camera's en een videofoon (aan de deur) plaatsen, allen PoE+.
Maar aangezien deze buiten staan zou ik de poorten op de switch waarop ik deze toestelletjes aansluit graag willen beveiligen, dat is in mijn ogen toch een standaard optie/feature maar blijkbaar niet.

Het alternatief wat ze aanbieden is dat je een USG aankoopt en daarop de RADIUS service enabled en een RADIUS profiel aanmaakt, je kan dan op de switch poort 802.1x (EAPOL) inschakelen en het aangemaakte profiel selecteren.
Aan het profiel kan je users toevoegen met als gebruikersnaam de MAC adressen van de toestelletjes.

Er staat al een feature request open van 2 jaar geleden voor deze basis functionaliteit bij de community.ubnt.com maar tot nog toe is het nog niet geïmplementeerd :|

Fingers crossed, maar ik vrees ervoor!

[Reactie gewijzigd door horaasje op 6 november 2018 16:07]

Horaasje,

Als ik het goed lees, dan wil je met een outdoor AP het een en ander verbinden, maar outdoor AP is toch draadloos netwerk???

Dan kan je dat daar instellen dat je macadressen kan filteren welke wel en welke niet mogen verbinden met je draadloos netwerk.
Deze mogelijkheid zit er wel in.
Hey HugoTilburg,

Neen ik zou de op de switchpoort willen kunnen instellen dat op die poort enkel dat specifiek mac-adres aangesloten mag worden (van die outdoor AP, of camera.)

Op die manier kan niemand random daar iets op inpluggen en wordt de poort geblocked.

Heb via putty eens gekeken in de switch en daar zie ik wel de mogelijkheid. Een van dees eens proberen.

Grtjs,
Horaasje
Heb je de mac security nog werkend gekregen?
Dag Chucky,

neen heb nog niet de mogelijkheid (lees: goesting) gehad om het uit te zoeken :-)

Ik ben wel geabonneerd op een thread op het Ubiquiti forum mbt. deze ontbrekende feature.
Krijg hier toch bijna dagelijks een mail van dat nog mensen hierop antwoorden met klachten en vraag naar wanneer dit zou geïmplementeerd worden.

Vooralsnog geen antwoord en/of oplossing van hun zijde.

Mvg,
Horaasje
Hallo Allen,

Ik krijg binnenkort glasvezel en wil dan direct mijn netwerk naar 10G aanpassen. Deze switch past dan ook in mijn plaatje maar ben nog op zoek naar een goede router. Als ik een abbo van 500/500 neem en in de toekomst mss hoger kan een USG dat wel aan. Ik gebruik een server en wil die dan inzetten om extern te benaderen en evt. filmpje te bekijken. Dit terwijl ik mss wel aan het downloaden ben op volle snelheid en ook nog thuis een dikke UHD blu ray aan het kijken ben. Ik vind de software kant er echt gelikt uitzien maar ben dus sterk aan het twijfelen of dit mij met de unify kant wel zal lukken of dat ik eerder naar de EDGE kant moet gaan kijken.
Iemand hier ideeën over?
Stippel,

Kijk even p de site en vergelijk de specs...

Let op dat je op de gewone USG geen fiber kan aansluiten en dat lukt met een pro wel.

Grtz
Hallo Hugo,

Dank voor je snelle reactie!

Dat had ik alwel gedaan maar er toch nog even niet bij stil gestaan dat je een fiber-aansluiting bij de pro rechtstreeks aan kan sluiten.
De rest van de gegevens blijven onduidelijk voor mij. Ik heb diverse sites gelezen en termen opgezocht maar wat ik mis is dat er iemand zegt: ja hoor 1000/1000 werkt beide kanten op prima.
Jij hebt niet de pro toch? Welke snelheden gebruik cq heb jij?
Stippel,

Hier ziggo 400/40 en dat gaat prima met de USG (niet pro)

En ja denk wel dat 1000/1000 mogelijk moet zijn. En zeker de pro moet dat kunnen en die fiber rechtstreeks kunnen aansluiten lijkt me handig in jou situatie..

Grtz
Dankjewel voor je antwoord Hugo.
Ik heb contact gehad met een medewerker van Routershop. Die schreef het volgende.

Beide types kunnen niet de gewenste snelheid halen. De USG Pro is wel een stuk sneller in de WAN-LAN throughpt. Deze komt zo rond de 788 mbps uit. Gaat u meerdere firewallregels of geavanceerde functies gebruiken, dan gaat deze snelheid uiteraard omlaag.

Nog iets meer in verdiepen al denk ik voorlopig geen 1000/1000 te willen hebben.
aahhh helder, alleen jammer dat dit niet zo beschreven staat in de specs.

Misschien dan uitwijken naar een router zoals PFsense ook een prof router.

Maar wel jammer dat je met 1000/1000 niet kunt kiezen voor Unifi USG of USG pro.
En nog een stap hoger van Unifi is meteen wel erg duur.
Je zou eventueel ook een EdgeRouter - 4 of 6P - kunnen overwegen.
Klopt maar heb gekozen voor de unify reeks Ondertussen een USG 3 aangeschaft voor een leuk prijsje en over een tijdje komt de USG Pro, een US‑16‑XG en een AP ac-pro. Vermaak mij prima hier ;)