Specificaties 37,5" • 3840x1600 • 75Hz • AS-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 38UC99-W Wit Review

crashoverride 8 september 2016, 1.666 views

LG 38UC99-W Wit

Geweldig scherm om mee te video editen, meerdere browser sessies of andere multi task werkzaamheden. Voor gamen vind ik 'm persoonlijk een tandje te groot op het bureau.

Pluspunten

• Zeer stevige voet ondanks het formaat
  • Veel aansluit mogelijkheden
  • Goed geluid

Minpunten

• Bediening van het menu had iets beter gekunt
  • Kabelmanagement

Ik heb deze monitor mogen testen voor 10 dagen.
Bewust geen specs opgezocht van de monitor, geen research gedaan etc.
Om zo een echte hands-on "blanco" test te doen...

Aansluiten & installeren
De voet laat zich makkelijk vastschroeven aan de staander, mede door de schroeven welke een "d-ring" hebben, zodat je deze aandraaien zonder een schroevendraaier.

Op het eerst oog lijkt de voet niet bijster stevig voor zo'n groot scherm, echter schijn bedriegt, zodra het scherm op de staander geklikt is, staat hij als een huis.

Aansluiten is een fluitje van een cent, echter wel even goed kiezen wat je allemaal wilt aansluiten, opties genoeg!
Zelf heb ik alleen gebruik gemaakt van de HDMI poort en BlueTooth.

Helaas is het enkele klemmetje voor kabel management iet wat aan de kleine magere kant als je meerdere HDMI + eventuele USB's gebruikt.
Niet een vreselijk probleem, maar een tweede klemmetje was niet verkeerd geweest.

Eerste indruk
Het scherm is.... Groot, erg groot.
Echter ondanks de hoge resolutie is het beeld van dichtbij ook mooi scherp en kleur echt.

Werken met 2 browser sessies of 2 applicaties naast elkaar gaat dan ook prima:

Ook video bewerken is heerlijk vanwege de resolutie, waardoor het lekker overzichtelijk werken is:

Een min puntje is de bediening van het menu'tje voor de instellingen.
Deze bedien je met een knopje aan de onderkant van het scherm, welke net iets te gevoelig is, waardoor je soms net iets te snel weer een stap voor of achteruit gaat in het menu.

Geluid
Het geluid van de ingebouwde speakers is prima te noemen.
Een leuke extra'tje is dat je middels BlueTooth ook bijv. je telefoon kunt verbinden en dan muziek etc. kunt afspelen via het scherm.

Het geluid is goed, zowel hoge als lage tonen komen er prima uit.
Lekker vol en dynamisch, maar wel met een beperkt volume.
Hoewel je het volume aardig kunt opkrikken, bij te hoge volumes klapt het geluid dicht en klinkt het geluid vlak / flets.

Gamen / film kijken
Film kijken op een gebogen scherm is even wennen, door de vorm moet je wel echt recht voor het scherm zitten wil je het goed kunnen zien.
Kleuren en contrast zijn bijzonder scherp en helder.

Gamen op max resolutie is wel een hele ervaring:

Het is wel even wennen, want je moet echt van links naar rechts kijken.
(Had het scherm op een tafel staan welke ongeveer de zelfde diepte heeft als een normaal bureau)

Ook een FPS game geprobeerd, echter snel weer afgesloten, dat was niet te volgen door de grootte van beeld en hoe dicht ik op het scherm zat en werd me even iets "te".

Voor het werken in Excel / browsen / mail / etc. vind ik het een bijzonder fijn scherm.
Video editen is helemaal een genot op zo'n resolutie.

Voor het gamen en film kijken is het prettig om wat verder van het scherm af te zitten,
anders zit je echt van links naar rechts te kijken.

Heb jij ook een LG 38UC99-W Wit?

Mooie review. Zelf zit ik juist naar dit beeldscherm te kijken voor comfortabele workflow met software en voor games.
Mag ik vragen op welke FOV en welke FPS je speelde? En de 75Hz die tussen de specificaties staat wordt ook behaald op volledige resolutie zonder freesync? (aangezien ik dat niet ga gebruiken)
Ik denk zelf namelijk dat ondanks het grote formaat (ik speel nu op 32¨ FHD) dat het juist goed te doen is voor tactische en dus ´trage´ shooters en vliegsims. Alsnog is het een persoonlijke voorkeur uiteraard
Ik heb Overwatch geprobeerd met de standaard FOV...
Dit was een beetje... te veel van het goede vond ik, mede vanwege de snelle bewegingen is het erg heftig zeg maar.

Ik heb niet specifiek "gericht" op de 75Hz, ik heb in WoW in ieder geval geen refresh rate issues gehad.
Voor "langzame" games zoals FSX (Deze had ik moeten proberen schoot me net te binnen), is het prachtig.
Bedankt voor je reactie! Met Overwatch kan ik hrt me zeer goed voorstellen. Daarnaast kan je altijd gewoon windowed spelen voor de arena-achtige FPS games uiteraard.

Deze staat op het boodschappenlijstje. :)
Overwatch op een 21:9 scherm spelen heeft geen zin. Hij cropt je verticale FOV, dus uiteindelijk zie je op een ultrawide minder dan op een 16:9 scherm. Eigenlijk kun je overwatch dus beter geforceerd in 16:9 draaien op dit scherm. (En dan bijvoorbeeld nog iets ernaast, alsof je 2 schermen hebt)
Hoe ver zit je van je scherm dan? Ik wil het scherm altijd zo ver mogelijk naar achter hebben staan (kan niet met een 27" 19201080 scherm helaas) in de hoek met de ronding van het bureau en zit dan nog 30cm bij het bureau vandaan. Ik ben dan ook meer een casual gamer en streamer/youtuber.