Specificaties Rad. RX 480 (1,288GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB Review

Faab de nde 8 september 2016, 511 views

XFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB

Goede kaart voor 1080P gaming, waardeloos als je ook wilt Streamen via Steam.

Pluspunten

• Krachtige 1080p kaart
  • Net, strak design

Minpunten

• Slechte Steam in home Streaming ondersteuning
  • Is wat luidruchtig onder load

Drivers en compatibiliteit Score: 2
De RX480 had ik al onderdeel van een nieuwe game PC gekocht. Had, omdat deze alweer retour is gestuurd.
Dat is niet omdat de kaart niet goed is. In tegendeel, ik had juist gekozen voor deze kaart omdat in veel reviews deze goed uit de test komt. Met extra toekomstige DX12 en Vulkan ondersteuning in games zou dat een zeer goede future proof aankoop zijn geweest.

Voor mij was het simpeler. De Game PC staat in de TV kast en wordt 100% gebruikt om via Steam In Home Streaming naar mijn 5 jaar oude laptop te streamen.
Geweldig idee, maar ik had onvoldoende onderzoek gedaan.

AMD kaarten zijn namelijk waardeloos als het aankomt op streaming.
Een spel als Deus Ex; Mankind Divided draait makkelijk 60fps op de High instellingen, en zelfs Very High is mogelijk.
Maar om dat op de laptop te krijgen moet de video stream gecodeerd worden. De Hardware Encoding op de kaart werkt, maar de stream is dan wat grof met verschillende soorten artefacten (textures lopen raar, zwart is blokkerig grijs en zelfs een complete groene was over het scherm).

Verschillende instellingen heb ik geprobeerd, zoals Software encoding op de Host CPU, hardware encoding op de CPU maar die trokken een zware wissel op de i5 6500.Dat loste de beeldkwaliteit wel op, maar verhoogde de CPU load en input lag dusdanig dat het niet meer speelbaar was.
Aan Client side ook geprobeerd met en zonder hardware encoding, maar dat maakte het niet beter.

Na onderzoek online bleek dit een vaker terugkerend problem te zijn met AMD kaarten.

ter vervanging heb ik dan ook een 1060GTX gehaald, en deze werkte direct perfect met Hardware Encoding aan. Alsof ik op de PC zelf speel.
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G

Conclusie: AMD kaart is zeker goed voor 1080p gaming, maar de streaming kwaliteiten zijn waardeloos. En dat was voor mij de dealbreaker.

Heb jij ook een XFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB?