Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 200 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-2300 Review

TiPiE 3 januari 2010, 3.633 views

Logitech Z-2300

Pluspunten

• Bas-weergave
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Bouwkwaliteit volumeknop

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik kwam de Mediamarkt binnen met het vinden van een stel 2.1-speakers als doel. Ik liep de luidspreker afdeling in, en het viel me op dat de muziek die er draaide erg lekker klonk. Ik vroeg de verkoper welke luidsprekers er aanstonden, en hij verwees me naar de Z-2300. Na enkele minuten testen en vergelijken met andere boxen in deze prijsklasse besloot ik dat het toch echt de Z-2300 moest worden.

Nu, ongeveer een jaar later, gebruik ik deze boxen nog steeds. Tijd voor een review dus.

Situatie waarin de boxen worden gebruikt
De boxen worden gebruikt in mijn slaapkamer. Hierin staat een hoogslaper, waaronder een bureau staat. De boxen staan op twee kastjes naast het bureau, op ongeveer 2 meter afstand van elkaar. Ik zit er precies tussenin. Van oor tot box dus 1 meter. De subwoofer staat onder de tafel met daarachter een muur.
De boxen zijn aangesloten op de interne geluidskaart van een Apple Mac mini van begin 2009. De interne geluidskaart van een Mac is zeker niet slecht te noemen, vergeleken met andere interne geluidskaarten.
De muziek die ik op de set luister is grotendeels in MP3-formaat, maar altijd in 192kbps of hoger. De muziek is afgespeeld in iTunes, met daarin alle software-matige audio-verbeteringen uitgeschakeld.
Om even een beeld te geven van welke muziek ik op deze set heb geluisterd: van Mozart tot Rammstein, van Cascada tot Phil Collins, van Acda en De Munnik tot Children of Bodom.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze boxen is, zoals hierboven als is aangegeven, voldoende. Niet beter dan verwacht, maar ook niet slechter dan verwacht. De subwoofer is van goede bouwkwaliteit, de speakers voelen daarentegen redelijk plastikig aan. De kabels zijn erg kort, ik heb ze moeten verlengen om de boxen wat verder uit elkaar te krijgen.
Het enige waarin ik licht teleurgesteld ben is de volumeknop. Deze begon al na 2 weken te kraken. Tegenwoordig doet hij dat steeds vaker. Even de boxen uitzetten en de knop een paar keer op hoge snelheid omhoog en omlaag draaien lost het probleem weer op.

Geluidskwaliteit
Zeer goed. Voor een set in deze prijsklasse is dit de beste geluidskwaliteit die ik tot nu toe heb gehoord. De diepe tonen komen er zeer overtuigend uit, de hoge tonen zijn helder. Wanneer je de bas-knop naar 0 draait komt er redelijk neutraal geluid uit. Bij mij staat de bas bijna altijd op 0, behalve wanneer ik harde dance-muziek luister.
Het klankbeeld is als warm met een diepe, volle bas te omschrijven. Mensen die niet van een krachtige bas houden kunnen beter een andere set kopen of per equalizer in hun geluidskaartdriver de bas terug schroeven.
Nog één ding: hij kan écht heel hard. Als ik de boxen soms heel hard draai en er valt een stilte in een nummer hoor ik de verwarming nog nagalmen in die stilte.

Ontwerp
Ontwerp interesseert mij principieel niet bij audioapparatuur. Het gaat me om het geluid dat eruit komt. Als ik er dan toch een mening over moet geven is dat dat de set er toch niet slecht uitziet.
Waarschuwing: de subwoofer is best groot voor consumentenset(je). Heb je weinig plek onder je tafel of in de hoek raad ik je aan om iets anders te zoeken.

Ik raad deze boxen aan iedereen aan die een set boxen in deze prijsklasse zoekt. De bouwkwaliteit zou iets beter kunnen, maar verder is het een erg fijn setje.

Heb jij ook een Logitech Z-2300?

Al contactspray geprobeerd?

Gebruik ik ook regelmatig in zulke gevallen. Eerst de unit openmaken en zo dicht mogelijk bij de potmeter zien te komen en die insprayen en een paar keer helemaal ronddraaien, maar ook in verschillende posities houden zodat het alle kanten op vloeit..

M'n Creative 7.1 set regelt ook via een draaiknop, maar dan digitaal. Ik had dus geen last van gekraak maar wel van een volume dat soms ineens zachter/harder ging.

Zo heb ik ook m'n wekkerradio en m'n andere (ook Creative) speakerset gefixt. Als je de knop een hele tijd niet gebruikt hebt (maanden) dan kan het spul weggezakt zijn. Dan moet je gewoon proberen op de kop te houden en flink draaien, of anders gewoon opnieuw behandelen.
Ik heb deze set ook en gebruik en nu bijna een maand en moet zeggen dat ik ook zeer tevreden ben.

wat jij zegt over de volumeknop daar heb ik absoluut geen last van, misschien wat snel om te zeggen maar waarschijnlijk heb je gewoon 'pech'
Ik heb deze set ook en ben er vol lof over echt een heerlijke sound uit de boxen en een supermooie diepe bass.

Dat het hard kan is ook zeker niet overdreven,met de systeem volume en wmp volume op 50% en op de controller de bass 25% en volume 75% al vol verbazing naar mn koffiekopje staan kijken omdat die over mijn bureuablad stond te rammelen...maar het geluid nog steeds strak _/-\o_

Mooie heldere review waarbij ik zelf de prijs/kwaliteit zelf nog als pluspunt bij zou zetten,vind het zeker 1 van de betere 2.1 setjes op de markt.
Ik ben ook tevereden over m'n Z2300 setje, maar ik kan onderschrijven dat de volumeknop het zwakke punt is. Soms moet je de knop een paar keer open en dicht draaien om de kanalen weer allebei even hard te laten klinken. Maar het geluid is top!
Ik heb ook ene Z 2300, nu ongeveer een jaar,
zelfs in een dubbele garage met een verjaardag voldoet deze set goed genoeg om een flink feestje op te warmen.
Al is de bas eigenlijk zoals beschreven wel altijd aanwezig (ook op 0%).
De set is ook THX gecertificeerd wat zeker even genoemd mag worden.
Een maat van mij had dat ook met de volume knop, na de unit te hebben open gemaakt (rubbertjes van de voetjes af en voila daar zijn de schroefjes) bleek dat de draaiknop niet helemaal goed op het pcb zat, en vervolgens 1 soldeerpuntje op de stroomaansluiting en hij deed het weer perfect. (TIP)

goed om te horen dat iedereen er eigenlijk wel tevreden over is. wat mij betreft mochten inderdaad de draadjes naar de boxen iets langer (misschien toevoegen als negatief punt?)

verder 'simpele' review maar wat moet je zeggen over iets wat gewoon echt goed is ;)
Hij is goed, maar de bas is TE.

Ik heb m ook gehad. Ben geswitcht naar een Teufel Motiv 2 (flink duurder) maar ook een veel beter gebalanceerder geluid.

Teufel heeft een qua prijs vergelijkbare set: de Concept C 100 voor euro 109
Ik denk dat deze de Z 2300, wat betreft muzikaliteit de baas is.
Ik heb hier het zelfde setje staan al (uhhh) 3 jaar en nog steeds geen last van gekraak van de volumeknop (ships en kruimels (geen water) hebben er opgelegen). Perfect hier dus.

Enuh wat betreft de bas. Staat bij mij altijd volop. Als de bas laag staat mist er wat mij betreft wat in het geluid. En ik ben een groot liefhebber van bas (trillennnn).