Apple iPod Nano V5 16GB Blauw Review

tricky dick 26 september 2009, laatste update op 26 september 2009, 2.004 views

Apple iPod Nano V5 16GB Blauw

Pluspunten

• stevig gebouwd
  • visueel genot van je audio
  • tal van 'extra's' (altijd leuk onderweg)
  • betere combinatie van eigenschappen & mogelijkheden is er niet
  • prijs/kwaliteit: ok

Minpunten

• je kan niet aan batterij
  • onbeschermd schermpje (terwijl er nog nauwelijks hoesjes te vinden zijn)
  • horizontale coverflow is moeilijk te hanteren
  • film maar geen foto
  • ijzeren logica van apple (en/ of itunes)

Geluidskwaliteit Score: 4
Eerste iPod in 27 levensjaren, en aanvankelijk niet echt onder de indruk - behoorlijk goed ontwikkeld, maar vooral bijzonder goed gehypet.

Ik verwachtte een mirakelspeler en kreeg eigenlijk een nou ja, degelijk playertje, dankzij de hype helaas een beetje een teleurstelling. Helaas, want het spul wrkt wel, eenmaal alles netjes geconfigureerd luister je muziek in stijl, met plaatje op het scherm, met de genius-optie (shuffle met brains was misschien een iets bescheidener benaming) etcet. En over de andere mogelijkheden (op zich) ook niets dan lof; radio met heldere ontvangst; behoorlijke video-opname; stemopname; filmpjes; spelletjes; podometer ... ik mag niet klagen.

En toch doe ik het toch, alles kan beter Steve! Even in stream-of-consciousness de pijnpunten opsommen:
  • komt in een juweel van een doosje, er zit zelf een op maat gemaakt stickertje op om de boel dicht te houden. op het scherm van de ipod zelf echter hangt er gn beschermend stickertje. kan beter.
  • vooraan strak design, achteraan een amalgaam van tekst (nou ja, had ik er misschien geen inscriptie op moeten zetten). maar toch. kan beter. vooral nu er een camera op staat!
  • ach ja, de camerapositie, need i say more
  • de menustructuur. bijzonder on-Apple eigenlijk, lijst woorden. kan beter, of alleszins stijlvoller. de optie om menu-items te verbergen is dan wel fijn. maar een optie om 'm altijd in coverflow of zo te laten beginnen, was ook welkom geweest.
  • over coverflow gesproken: verschijnt dus in 'horizontale' positie - een zaak van micrograden, zo blijkt uit ervaring. en lustig bladeren door de covers is geen reden om weer op play-modus te schakelen zodra je de ipod een beetje anders begint te houden. kan beter.
  • voice-over: fijn, maar blijkbaar alleen te horen wanneer je op de middenknop drukt. een optie die de voice-over permanent activeert, ware beter - handig bij het sporten
  • navigatie bij spelletjes draait soms mee met de orientatie; op fast forward drukken gooit me plots terug naar het menu. op overige plaatsen draait de orientatie niet mee. in optie toe te voegen. (en nog beter: icoontjes ontwerpen die gekanteld lijken op het volgende icoontje ongekanteld.)
  • camera uitgecheckt. leuk met die photobooth-effectjes en al. maar ie staat toch echt wel onhandig. en ie kan echt geen foto's nemen? echt niet? wordt het beeld niet een beetje te agressief smooth gemaakt en zou dat misschien de reden zijn er geen 'foto'stills uit te halen? in 'terminator' filmmodus kunnen alvast wel 'foto's' genomen worden ... sleutelen aan de software verdorie!
  • itunes. valt eigenlijk beter mee dan gevreesd; is nog behoorlijk configureerbaar (en heeft zelf goede opties). maar aan de basis blijft het mappen kopiren-importeren en dan de onnodige wijzigingen er weer uithalen, alvorens je het naar de ipod kan brengen. windows is braggel, maar de verkenner blijft onovertroffen wat dat betreft. teugels beeetje lossen steve.
  • "Apple's ijzeren logica", ook meteen de reden van deze lijst; het iPod-concept is bijzonder intelligent (hail to Apple), maar het is alles of niets, een beetje afwijken van wat Apple het gemiddelde profiel acht is er niet bij. je kan alleen maar wat klagen in een review :)
Maar laat ik positief eindigen, want ik ben er best wel tevreden over, ondanks bovenstaande waslijst. De iPod is zijn populariteit wel waard: een betere combinatie bestaat niet op de markt. Misschien dat versie 8 me geheel pleaset, wie weet...

Heb jij ook een Apple iPod Nano V5 16GB Blauw?

Ik kan wel foto's bekijken met mijn iPod Nano 5G hoor, staat gewoon in het iPod menutje
ik denk dat ie bedoelt fotos maken...