Specificaties Full HD met 12x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Handycam HDR-CX520VE Zwart Review

absrnd 26 september 2009, laatste update op 26 september 2009, 2.115 views

Sony Handycam HDR-CX520VE Zwart

Pluspunten

• super super scherp beeld.
  • klein formaat.
  • gezichtsherkenning.
  • automatisch foto's nemen van lachende personen.
  • 12MP foto's
  • nightshot
  • 64GB geheugen
  • 5.1 geluid
  • aansluiting voor extern microfoon of flitser.
  • duidelijk en scherp geluid (5.1 niet getest)
  • batterijduur
  • geheugenslot om verder uit te breiden.
  • zonder problemen herkend door iMac met Snowleopard

Minpunten

• software niet voor Mac (alleen product registratie)
  • menu overzichtelijkheid
  • geen bijgeleverde mini HDMI kabel
  • prijs
  • prijs geheugen kaarten van Sony
  • helft van verpakking is de handleiding in alle talen

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Sinds twee weken deze CX520 camera in bezit, dit is exact hetzelfde als de CX505, maar dan heeft deze 64GB ipv 32GB geheugen.

eerste indruk is wow, wat een beeld, super scherp, direct aangesloten op de HD tv en PS3, ik was compleet overdonderd door de beeldkwaliteit, aangezien ik als laatste een Hi8 vid cam had :)

de camera direct op een PS3 aan te sluiten en wordt goed herkend, de bestanden zijn ook op te slaan in het PS3 geheugen zonder data verlies als MTS file.
en de thumbnails geven een duidelijke preview van de opname. via de TV is gewoon het zelfde menu als op de camera zichtbaar en deze kan met de meegeleverde afstandsbediening bediend worden.

de camera ligt lekker in de hand en is klein genoeg om in je jas zak te stoppen, na het openen van het scherm duurt het minder dan 3 sec om te kunnen opnemen.
het menu is nog steeds niet echt overzichtelijk, maar is al een stuk beter dan van andere camera's die ik gezien en getest hebt.
na wat rondneuzen wordt het al snel duidelijk, en is het een kwestie van alles een keer uitproberen om het onder de knie te krijgen.
er zijn vele mogelijkheden om handmatig in te stellen, daar heb ik nog niet veel mee geŽxperimenteerd.

wel is jammer dat slow motion en andere standen wel wat gerommel in het menu vergt om aan te zetten en niet effe snel gedaan kan worden, maar misschien is daar een sneller oplossing voor.

in het menu kan je ook zelf aangeven wat je toe wilt wijzen aan het scroll wiel dat naast de accu achter zit, handmatig zoom, belichting e.d.

geluid is ook duidelijk en scherp, en stond weer verbaasd wat zo'n microfoon op pikt van in de verte, ik heb niet echt een 5.1 geluidstest gedaan, en ik ben benieuwd wat dat voor mogelijkheden met zich meebrengt.

foto's van deze camera zijn ook zeer mooi, en met 12MP en breedbeeld foto's tot 9MP, ook een van de grootste formaat, wel is het nemen van foto's tijdens het filmen beperkt tot 8MP, wat ook groot genoeg is.

als je tijdens het filmen gezichtsherkenning aan hebt staan kan deze automatisch een foto maken zodra er een lachend gezicht in beeld is, ook kan je op het scherm op een persoon tikken om deze qua scherpte te blijven volgen, als hoofdpersoon van de bruiloft bijvoorbeeld.

aangesloten op een iMac met snowleopard wordt deze zonder problemen herkend en zijn de bestanden gemakkelijk over te kopiŽren, maar om in iMovie te kunnen gebruiken moeten ze direct van de camera geÔmporteerd worden, jammer is wel dat het opslaan als een standaard beeld formaat altijd beeld verlies optreedt, maar dat is een software probleem, en niet van de camera.

de software die bijgeleverd is is alleen voor Windows en niet voor Mac, wel is er een Mac registratie progje aanwezig, foei Sony !

• Playstation 3
  • Samsung full HD tv

Heb jij ook een Sony Handycam HDR-CX520VE Zwart?

Welke resoluties kan je instellen? Ook gewoon SD 4x3? En hoe is 't met de ruis bij weinig licht? Worden deze cameraatjes met hun nieuwe technologie ook wat dat betreft beter? Of is de Sony Vx2000/Pd150 van jaren geleden nog steeds ongevenaard?

Kan je trouwens ook het geluid handmatig 'vastzetten' i.p.v zo'n auto gain? Er was wel een mic ingang las ik.

En de beeldkwaliteit (even afgezien van het aantal pixels) hoe is die?

[Reactie gewijzigd door Undertaker2 op 26 september 2009 17:58]

Tja, sommige dingen werken gewoon niet op Mac. Dat had je kunnen verwachten, want ťcht lang niet alles word er voor gemaakt. Gelukkig is er nog boot camp, want sommige bedrijven vinden de markt te klein om er wat voor te doen.
Je kunt de videobestanden op de mac ook native afspelen met VLC player.
Deinterlace op 'weggooien' zetten en klaar.
hoe is de kwaliteit van de interne microfoon van deze camera?

ik heb hiervoor heel even een Canon HF200 gehad en de interne microfoon was vreselijk. veel te veel ruimtelijk geluid. maar de persoon die je filmde was daardoor slecht te verstaan. tegenwoordig moeten camera's uitgerust zijn met een surround microfoon, maar ik vind dit een nadeel.

nog eerder heb ik een Sony TRV33e gehad, daar zat een geweldige microfoon in, ik heb besloten om daarom weer naar een sony camcorder te gaan kijken maar ben dus erg benieuwd of die interne microfoon nog steeds zo goed is.