Specificaties met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG GW520 Zwart Review

Draoel 26 september 2009, 747 views

LG GW520 Zwart

Pluspunten

• Degelijk stevig toetsenbord met goede indeling
  • Goede duidelijke menu structuur
  • Erg goede prijs kwaliteit verhouding
  • Tethering werkt eenvoudig, de software helpt zelfs

Minpunten

• FPS van videobeelden is onregelmatig en laag.
  • Browsen is niet gebruiksvriendelijk

Ik heb de LG GW520 nu één week in bezit en over het algemeen bevalt hij erg goed.

In het ontvangen pakketje zat:
- De telefoon
- De batterij
- Een usb kabel
- Een usb power adapter
- De handleiding

Batterij
De eerste dagen heb ik de telefoon intensief gebruikt; d.w.z filmpjes gemaakt, foto's gemaakt, veel geïnternet etc. Dit hield de telefoon elke keer precies 24 uur vol.
Hierna heb ik 3G uitgeschakeld en energie besparen op 'altijd aan' gezet. Wel heb ik nog regelmatig gebeld en geïnternet maar nu hield de telefoon het iets meer dan 3 dagen vol.

Snelheid
Als je scrolt door een menu of iets opent dan zal je altijd een kleine vertraging waarnemen. Maar omdat deze vertraging altijd hetzelfde is (0,5 sec) zal je je er nauwelijks aan storen behalve als je een iPhone gewend bent.

Besturingssysteem
Het systeem is gemaakt door LG zelf maar ik vind het heerlijk. Het is opgebouwd uit 4 menu's en één hoofdscherm. Het werkt redelijk snel en overzichtelijk. Bij het intoetsen van 4 cijfers laat hij overzichtelijk zien welke telefoonnummers het zouden kunnen zijn. Over het algemeen geldt dat je door de logische menu's snel bent waar je wilt zijn en dat de telefoon je aanvult als dat handig is.

Browser
De snelheid van het internet bevalt goed, hoewel dit natuurlijk ook van de provider afhangt, zowel GPRS als 3G bevallen mij goed. Sites zoals mobiel.9292ov.nl laden ook redelijk snel zonder 3G ingeschakeld. De browser maakt alleen gebruik van het touchscreen, dat je de pijltjes van het toetsenbord niet kan gebruiken vind ik een groot nadeel. Scrollen door een pagina gaat goed. Als een pagina volledig geladen is dan zoomt de browser zo ver mogelijk in zodat alles goed op het scherm staat en niet te klein is. Als je zelf wil scrollen dan moet dat via het menu van de browser. Tegenvaller was het selecteren van een keuze in een selectbox, deze keuzes zijn zo moeilijk te selecteren dat ik er vaak 3x over doe om de goede te selecteren. Dit geld ook voor links die onder elkaar staan.
Browsen gaat dus wel snel, tekst lezen is geen probleem, YouTube werkt, maar selextboxes en links werken vaak erg vervelend.

Toetsenbord
Het grootste voordeel van deze telefoon is natuurlijk het toetsenbord. Deze voelt goed aan en de toetsen zijn goed en logisch geplaatst. Een sms typen doe ik nu veel vaker dan vroeger omdat het erg prettig werkt. Je kan een sms typen om het scherm als het toetsenbord ingeklapt is maar dan staat het scherm geheel vol het het 'onscreen toetsenbord'. Met één hand in de auto of op de fiets een sms tikken op het uitgeschoven toetsenbord is ook niet mogelijk omdat dan de telefoon bijna uit je hand valt.

Geluidskwaliteit
De telefoon heeft een speaker achterop die goed geluid geeft als de telefoon op zijn scherm ligt. Als een nummer afgespeeld wordt gaat de telefoon automatisch verder met alle andere nummers die aanwezig zijn op de telefoon EN op de microSD kaart. De kwaliteit van telefoon gesprekken vind ik echter minder. Het klinkt alsof e persoon aan de andere kant in een lege ruimte staat wat bij sommige gesprekken een slecht verstaanbare gesprekspartner oplevert. De microfoon werkt wel goed.

Toetsenblokkering
Op dit punt scoort de LG weer erg goed, ik heb nog niet een keer mee gemaakt dat de telefoon van toetsenblokkering af ging in mijn zak. Aan de zijkant van de telefoon zit een knopje om de toetsenblokkering te activeren. Deze knop druk ik altijd even in voordat ik hem in mijn zak stop. De block gaat er ook automatisch op na een aantal seconden, hoe snel precies is zelf in te stellen.

Filmen en foto's
Filmpjes maken gaat erg gemakkelijk en ziet er goed uit als je aan het filmen bent maar achteraf blijkt dat de filmpjes erg schokkerig zijn omdat de telefoon niet genoeg beelden per seconden opneemt. De geluidskwaliteit van filmpjes is net voldoende. Filmpjes worden opgeslagen als 3gp bestandjes en het is mij nog niet gelukt om deze bij YouTube te uploaden, deze blijft maar bezig met uploaden.
Ik heb twee voorbeeld foto's online gezet: http://www.flickr.com/photos/42932464@N06/
Klik daar eens op de foto en dan op het knopje 'All sizes' om de foto volledig te bekijken.

Pc-verbinding & tethering
Als de telefoon via de usb kabel verbonden wordt met de pc dan geeft de telefoon de volgende opties: Massaopslag, PC suite, Muziekopslag. Bij alle opties geld dat de telefoon zelf de drivers installeerd waardaar alles in één keer werkt. Als PC Suite gekozen wordt dan komt op de computer de vraag of PC Suite gedownload mag worden, dit gaat allemaal automatisch maar hiervoor is dus wel internet nodig. Met PC suite kan je de telefoon enigszins eenvoudig instellen als modem. Zo kan je bijvoorbeeld in de trein op je laptop internetten.

Het touchscreen en de menus werken goed. Bellen en sms gaat heerlijk snel, je een contact persoon zo gevonden als je een stuk van zijn naam in typt. De browser werkt redelijk naar behoren en tethering werkt top. Foto's maken en muziek luisteren werken ook erg goed maar zijn voor mij meer leuke extra's. Filmen is wat minder maar dat mis ik helemaal niet.

Heb jij ook een LG GW520 Zwart?

Lijkt me een mooie telefoon