Specificaties GF GTX 1080 (1,683GHz), 8GB GDDR5X - Bekijk alle specificaties

Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB Review

Spank18 3 september 2016, laatste update op 6 september 2016, 1.854 views

Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB

Dijk van een kaart - Lees de review.

Pluspunten

• Robuuste backplate je kunt de kaart amper beschadigen met vastpakken
  • Design
  • Verlichting geheel instelbaar via firestorm
  • Prestaties (ik speel nog op een 1080P scherm en zoals je al verwacht alles op Ultra met minimaal 100fps)
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Laatste versie van Windows (1511) anders installeert die de Nvidia drivers niet!!!

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Nadat ik mijn R9 290X de deur uit had gedaan werd het tijd voor iets nieuws.
Ik was opzoek naar een kaart die voor mijn situatie geen compromissen sluit.
Ik wilde een kaart die alles op de hoogste instelling aankan zonder dat ik daarvoor frame rate in hoef te leveren.

Na het installeren van de kaart kwam ik tot de conclusie dat de Nvidia divers niet op mijn huidige Windows geinstalleerd konden worden. Ik moest een grote update binnenhalen wat geen probleem was. Ik schrok wel even omdat ik de bui al zag hangen. Nadat Windows bijgewerkt was kon ik de drivers netjes installeren.

Firestorm: een mooi stukje software wat goed in de gaten houdt hoe je kaart presteert en waar je het nodige kan tweaken qua overclocking en verlichting. Het enige wat ik nog mis is een optie om in game je CPU en GPU verbruik te controleren. Maar volgensmij kan dat ook met MSI afterburner.

Ik heb via de website van Zotac een warranty aanvraag ingedient. Ik heb ergens gelezen dat er 5 jaar garantie op de kaart zit maar dit is nog even afwachten tot ik bericht terug heb.

Zoals op de foto's zichtbaar is het een pracht van een kaart. Niet dat ik hier wat aan heb want ik heb een gesloten case.

Firestrike: http://www.3dmark.com/3dm/14603599?
Time Spy: http://www.3dmark.com/3dm/14603770?
(Update ik heb inmiddels mijn CPU en GPU overgeclocked. Mijn CPU draait op 4.3ghz, ram draait op 2666mhz. Mijn gpu heeft een overclock naar 2038mhz core clock, 200 mhz op de memory clock.)
Time spy resultaat: http://www.3dmark.com/3dm/14670497?
Firestrike resultaat: http://www.3dmark.com/3dm/14670823?

De kaart is erg koel in vergelijking met mijn oude R9 290X!
De kaart presteert boven mijn verwachting. 1 jaar geleden kon ik alleen maar dromen van een kaart die GTA V voluit kan draaien. Battlefield 1 spelen met deze kaart is een verwennerij voor het oog! Ik moet nog veel meer spellen testen maar ik verwacht goede resultaten!

Voor alle Adobe Pro Premiere gebruikers kan ik nog geen uitsluitsel geven aangezien ik het nog niet getest heb. Ik ben de laatste tijd bezig met 4K video's en dat gaat opzich prima met mijn processor alleen ben ik toch erg benieuwd wat voor voordelen deze kaart gaat opleveren op het gebied van renderen en video's converteren. (update: Nadat ik adobe pro premiere geinstalleerd heb en een standaard 4k video van 1 minuut exporteer duurde het voorheen 70 seconden met alleen mijn processor. Nu duurt het 30 seconden met cpu & videokaart. Aan de hand van Firestorm is goed te zien dat de videokaart volledig in gebruik wordt genomen bij het exporteren.)

(Ook met Xilisoft videoconverter wordt gebruik gemaakt van de videokaart)

Ik laat het even hierbij voor nu, wellicht binnenkort een update.

Heb jij ook een Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB?

Wat is dat voor "chip" achterop met power 2005?
Achterop de videokaart? Dat is een soort transistor die gebruikt wordt om de boost functie van de pascal gpu aan te sturen volgensmij. Er staat trouwens Power Boost
interessante cooler op de cpu, welke is dat?
Minpunten
Prijs (moet toch wat verzinnen)
Waarom zou je wat moeten verzinnen? Als je geen minpunten kunt ontdekken moet je ze niet gaan verzinnen, dat doet af aan de geloofwaardigheid (en bruikbaarheid) van je review.

[Reactie gewijzigd door ThePrutser op 5 september 2016 13:05]

Bedankt voor jouw reactie, Ik zal erop letten tijdens mijn toekomstige reviews. Aangezien dit mijn eerste review is wilde ik kijken hoe er gereageerd zou worden, om zo in de toekomst netter en duidelijker over te komen.
Waarom een gtx1080 op 1080p? Dat is voor een gtx1070 al met 2 vingers in de neus. Die 1070 schreeuwt al om 1440p. Leg je keuze eens uit?
Ik wilde meer rekenkernen voor het renderen/converten van 4K video's en daarnaast wil ik binnenkort overstappen op een hogere resolutie.
Mooie build hoor, heb voor veel dezelfde componenten gekozen en supertevreden van! 👍
mooie review top !
ik heb bijna de zelfde build heb enkel de amp extreme en geniet er superveel van ! en ik zelf draai wel onder 4k , en hier heeft hij ook totaal geen moeite mee in battlefield 1 :P ;) beest van een kaart totaal niet warm en stil !

even een puntje erg belangrijk voor de gtx 1080 gebruikers onder ons !
ik heb sinds een 1,5 week last van dat me fans op hol slaan van me videokaart !
na wat testen en research erachter gekomen wat te doen.

als je hier last van heb verwijderd al je software van je videokaart (geforce expierience, en msi afterburner of firestorm en zorg dat er geen profielen bewaard blijven !

vervolgens download je de nvidia software 375.95 en start je opnieuw op doe hierna de aangepaste installatie
hier vink je enkel physx extra aan de rest moet uit en kies voor een schone installatie !

hierna weer msi afterburner firestorm enzz.. installeren en opnieuw op starten

nu zou het probleem verholpen moeten zijn !

[Reactie gewijzigd door jeroen796 op 22 november 2016 12:50]

Ook een Amp 1080 owner hier! Hoe ervaar jij de temperaturen? Bij benchmarks bereikt het natuurlijk afschrikwekkende temperaturen maar bij gaming zit je altijd op een mooie temperatuur van ~70 (Extreme graphics games, GTA V bijvoorbeeld) ik speel wel op 3440x1440 (Ultra wide). IN Titanfall 2 een dikke stabiele 66 graden max met alles op ultra en weet ik wat allemaal hoogste settings zijn. Ik gebruik nog wel een oude i7 3770k @ 4.2ghz. Het zou fijn zijn om wat temperaturen op te geven als je daar tijd nog voor hebt.
Heeey,

Ik moet afterburner nog installeren zodat ik de temps ingame kan zien want ik hou het niet in de gaten. Ook heb ik tegenwoordig een 3840x2160 scherm. Battlefield 1 draait als een zonnetje op ultra. Nvidia optimal settings geeft iets lagere settings op bij GTA V maar daar valt nog wel in te tweaken. Star Citizen wat ik tegenwoordig ook speel draait opzich prima op ultra maar het spel heeft nog een 30fps limiet. Ook ben ik van processor upgegrade naar 6800K. Ik zal binnenkort eens kijken of ik wat tijd kan vrijmaken voor het bijhouden van temperaturen onder verschillende benchmarks en games.

gegroet