Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router Review

gregor160300Testpanel 3 september 2016, laatste update op 3 september 2016, 2.833 views

Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router (Testpanel)

Dit is een prima router die zeer snel en vooral erg stabiel is, ook is er genoeg in te stellen naar voorkeur, maar niet alles is perfect. Lees de uitgebreide review voor meer informatie.

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Weinig glanzend plastic
  • Goed werkende app
  • Lampjes uit te zetten
  • 3 jaar garantie en ondersteuning
  • Zal jaren meegaan

Minpunten

• Niet op te hangen
  • Trage menu's
  • Stroomverbruik
  • Geen DD-WRT of OpenWRT

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Algemene beoordeling
Om maar te beginnen met het zwakste punt van deze router: het ontwerp. De router is enorm, lelijk en zwaar, hoewel dit voor veel mensen niet uitmaakt had het ontwerp functioneel ook beter gekund. Zo mist er de mogelijkheid om de router op te hangen en ook is het niet mogelijk de antennes los te maken. Wat wel weer goed is aan het ontwerp is het ontbreken van hoogglans (m.u.v. het scherm), door het gebruik van hoogglans achterwege te laten valt de router al iets minder op en zal de router er langer “mooi” uitzien. De router doet het gelukkig ook goed wat prestaties betreft (m.u.v. USB) , dus deze router heeft meer functie dan uiterlijk wat ik zelf wel kan waarderen. Wel vind ik het daarnaast nog jammer dat er maar 1 USB 3.0+1 USB 2.0 en niet 2 USB 3.0 poorten zijn en dat deze ook nog eens erg traag werken. Ook dat het scherm geen informatie weergeeft maar alleen een logo is een gemiste kans, bijvoorbeeld het aantal verbonden apparaten had hier mooi kunnen worden weergegeven.
Featureset
De router is voorzien van alle functies die een router in 2016 moet hebben, maar laat voor mijn gevoel wat software instellingen achterwege die op een router met van deze prijs wel beschikbaar zouden moeten zijn en voor een echte Tweaker misschien zelfs onmisbaar. De router beschikt over allerlei nieuwe features die nu nog niet echt handig zijn maar deze router wel toekomstgericht maken zoals: MU-MIMO en naadloos roamen, deze twee features zijn nog niet breed ondersteund op apparaten en MU-MIMO is zelfs nog zo nieuw dat ik dit niet kon testen met voor mij beschikbare apparaten. Naadloos roamen is een ander verhaal, dit is een functie die in sommige apparaten wel en andere weer niet zit. Tijdens mijn test met de EA9500 i.c.m. de RE7000 bleek dat dit naadloos roamen wel goed werkt alleen waren hier weer andere problemen die aan de RE7000 lagen (meer hierover binnenkort in mijn RE7000 review). Iets waar je wel nu al profijt van hebt is de 8-LAN poorten (en 1 WAN poort), dit bespaart je weer de aanschaf van diverse hubs en switches. Ook doen de USB poorten het goed op de router, schijven werden meteen herkend en waren gelijk toegankelijk, zelfs als ze in EXT4 zijn geformatteerd (er word alleen met FAT, NTFS en HFS+ ondersteuning geadverteerd), wel is het jammer dat de lees en schrijf prestaties beperkt zijn zelfs over USB 3.0. Dan is er nog de “makkelijke” installatie over, ik vond deze installatie inderdaad zeer simpel, maar deze was helaas wel standaard in het Engels en niet in het Nederlands (hoewel dit wel beschikbaar is), ook is het jammer dat de app een account vereist. Deze vereiste is wel logisch omdat je overal waar je over internet beschikt kan verbinden met de router (via de servers en website van Linksys), instellingen kan aanpassen, kan kijken wie er online is op jouw netwerk en je op de hoogte word gehouden als de router geen internet heeft.
Beheerbaarheid
De router beschikt over de benodigde beheerbaarheid in 2016, maar niet over het Tweaker beheersbaarheid niveau, zo mis ik o.a. geavanceerdere wifi controle met betrekking tot o.a. signaal sterkte (wel aanwezig maar verborgen en uitgeschakeld), ook mis ik download en is er ook (nog) geen OpenWRT of DD-WRT beschikbaar. De Linksys Smart Wifi app werkt ook erg goed en is een stuk sneller en gebruiksvriendelijker dan de website die je op je PC te zien krijgt, wel zijn er t.o.v. de website een paar functies geschrapt maar dit vond ik niet hinderlijk. Wel jammer vond ik dat ik het menu niet kon openen door te swipen. Ook mooi in de app is de melding dat je router niet meer verbonden is met internet, wel jammer dat deze ook word weergegeven als je uit dezelfde app de router opnieuw laat opstarten.

Hieronder een lijstje met aanwezige functies (op de PC).
- Netwerktoewijzing: overzicht van apparaten (met info over MAC en IP adres en het besturingssysteem), DHCP IP adres reserveren en apparaten hernoemen, ook vind je hier de mogelijkheid voor ouderlijk toezicht.
- Gasttoegang: aan/uit van gastnetwerk, wachtwoord wijzigen (dit wachtwoord word ingevuld op een webpagina net als bij cafés en restaurants, het netwerk is dus open, omdat dit over http en niet https gebeurt kan iemand makkelijk het wachtwoord onderscheppen) en ook hier zijn alle banden beschikbaar (2.4GHz en 2x 5GHz)
- Ouderlijk toezicht: blokkeer websites (ook https) en blokkeer de internet toegang altijd/nooit of op specifieke tijden met de mogelijkheid voor verschillende tijden op verschillende dagen
- Prioriteit voor media: hier krijg je de mogelijkheid om apparaten een hogere prioriteit en dus snelheid te geven, gewoon altijd of als specifieke programma’s draaien
- Snelheidstest: hier kan je je internet snelheid testen, dit werkt netjes maar is in mijn ogen een beetje overbodig, het had mooier geweest als je de inkomende snelheid op de router kon testen.
- Externe opslag: configuratie van de USB poorten, status met handige info over hoe te verbinden en je kan een mediaserver en/of FTP server instellen, ook kan je mappen beveiligen
- Connectiviteit: dit menu voelt voor mij als een gootsteen waar alle niet goed indeelbare functies belandden, zo vind je hier je netwerknaam(en) en wachtwoord(en), de tijd instellingen, instellingen voor DHCP, DNS en leasetijd. Ook zijn er instellingen voor VLAN het aan en uit zetten van de lampjes en instellingen voor beheer toegang.
- Problemen oplossen: hier kan je log bestanden aanzetten en vinden, verder kan je pingen en traceroutes uitvoeren en de router opnieuw opstarten en nogmaals zien welke apparaten op welke manier verbonden zijn.
- Draadloos: hier vind je nogmaals de mogelijkheid om je WIFI instellingen te beheren alleen nu geavanceerder, ook vind je hier MAC-filtering en WPS instellingen.
- Beveiliging: hier vind je de firewall instellingen (SPI, VPN en internetfilters), ook is er de mogelijkheid een DMZ (Demilitarised zone) op te zetten en instellingen voor DDNS en port forwarding.

Ook fijn om te weten is dat al deze instellingen optioneel zijn en de router eigenlijk plug en play werkt. En omdat een “foto” meer zegt dan 1000 woorden zijn hier wat screenshots te vinden van de menu’s: https://drive.google.com/...NyZTQ&usp=sharinghttps://
Ondersteuning
Op http://www.linksys.com/nl...t?rnId=01t34000003qSnmAAE is veel informatie te vinden over hoe bepaalde instellingen, Garantie en de Licentieovereenkomst, ook kan je hier de nieuwste software downloaden (de router houd zichzelf al up-to-date), helaas was de gebruikershandleiding moeilijk te vinden omdat de duidelijke link naar de gebruikershandleiding niet werkte, gelukkig vond ik onderaan de pagina nog een link en die werkte wel. Ook is er een telefoon lijn die je kan bellen (wel betaald helaas), kan je live chatten met medewerkers en kan je e-mails sturen met vragen (helaas alleen in het Engels). Dan zijn er nog introductie video’s die je een rondleiding geven door heel de gebruikers interface en dan heb je het wat ondersteuning betreft wel gezien op de website.
Wifi-bereik
Het wifi bereik van deze router is superieur aan alle andere routers die ik tot nu toe ben tegen gekomen, zonder versterker o.i.d. voorzag deze router heel mijn huis van beneden tot op zolder van een goed wifi signaal en ook was het bereik buitenshuis zeer goed, wel is de hoeveelheid obstakels van belang, hoe meer steen, beton of metaal er tussen jou en de router zit, hoe slechter het signaal. Dit is ook te zien in de tekening die ik heb gemaakt.

Paars/roze = router
Groen = zeker weten goed signaal, kan webpagina’s laden, WhatsAppen
Groen gestippeld = theoretisch signaal bereik

Ook op mijn school was het signaal zeer goed en heb ik niemand van de 12 leerlingen die met mij mee hielpen om te testen horen klagen over bereik of snelheid, sterker zelfs iedereen was er duidelijk van onder de indruk i.v.m. het normale wifi netwerk op onze school.
Prestaties
De wifi-prestaties van deze router waren zeer goed, met een 50mbps verbinding van Ziggo kon ik deze vol halen als ik op zo’n 3 meter van de router was, op school met een hogere snelheid is gebleken dat de router veel apparaten tegelijk ondersteunt, hoe veel precies hangt af van de bandbreedte die je van je provider afneemt, want al de bandbreedte word gelijk verdeeld. (Mijn regel hiervoor is bandbreedte per apparaat daalt met 50% bij een verdubbeling van het aantal actieve apparaten.)
Ook bleek dat het 5GHz netwerk 1,5 tot 2 keer zo snel was op dezelfde afstand als het 2,4 GHz netwerk (het bereik was wel minder op 5GHz maar dat is normaal). Helaas was ik niet erg tevreden met de prestaties van de router software, het stroomverbruik en de snelheden van de verbonden harde schijven over USB. De router software had toch na bijna elke keer dat ik op toepassen klikte een minuut tot 2 minuten nodig om weer bij het volgende scherm te komen, om nog maar van het stroomverbruik te zwijgen, zie de tabel hieronder:

RouterVerbruik in 48 uurKosten per jaar (20ct/kWh)
Linksys EA95000,84 kWh¤ 30,66
TP-Link TL-WR1043ND0,18 kWh¤ 6,57

Bij dit stroomverbruik heb ik niet de beste meter gebruikt die beschikbaar is, maar wel 2 keer dezelfde dus de afwijking zou in beide gevallen even groot moeten zijn, ook ga ik ervanuit dat de router altijd aanstaat. Het enorme stroomverbruik is ook wel te verklaren door een sterker signaal, maar vooral door de enorme hoeveelheid warmte die de Linksys produceert.
En dan de lees en schrijfprestaties via USB 3.0, het gaat hier om een harde schijf die 5400rpm draait (getest en dit was geen bottleneck). De maximale schrijfsnelheid die ik heb gehaald is: 22MB/s (=166mbps) bekabeld en 2,2MB/s (=16,6mbps) over wifi, dit viel mij erg tegen vooral omdat de leessnelheden om de een of andere reden nog veel lager waren. Dit was erg bijzonder want muziek of video streamend spelen vanaf de router ging zeer goed, maar als je probeerde de muziek of video te downloaden vanaf de router was dit spontaan zeer sloom.
Betrouwbaarheid & Stabiliteit
Op dit punt ben ik heel erg tevreden met de router, want in mijn testperiode is het signaal van de router nooit weggevallen bij welk apparaat dan ook, ik heb geen klachten gehad van mijn familie leden (m.u.v. mijn stiefzusje maar haar telefoon besloot telkens met een ander netwerk te gaan verbinden). Ik heb de stabiliteit getest door het downloaden van de CyanogenMod source code die gebaseerd is op AOSP, dit ging goed en de router downloadde alles zonder problemen, ook heb ik nog eens een test uitgevoerd met een leuk script dat ik hier https://ma.ttias.be/infinite-file-downloader/ vond en ook nu was ik weer blij met het resultaat, het enige probleem in stabiliteit dat ik tegenkwam was het feit dat ik nu merkte dat de problemen die ik op mijn laptop met wifi had niet aan de routers hiervoor lagen maar aan de wifi kaart die al erg oud is.
Voor thuis gebruik is dit een prima router die zeer stabiel is en ook nog eens razendsnel, die nog een flink aantal jaren meekan. Ook denk ik dat de router met dit prijspunt (¤400+) niet perse voor consumenten is gemaakt maar ook voor kleine bedrijven, restaurants, cafés en scholen. Wel zou ik aanraden deze router alleen te kopen als je al over een snelle internet verbinding beschikt (voor 50mbps is dit eigenlijk zonde).

En dan hieronder nog wat unboxing en uiterlijk foto's:
De doos die mij door Tweakers werd gestuurd.

De inhoud van de doos, klaar om te reviewen :)

De router en versterker nog netjes in hun doos

De verpakking houd de router goed veilig

Wat je krijgt als je de router koopt

Het monster ;)

De router in vergelijk met mijn 15,6" Acer laptop

De router in de woonkamer

De router met op de achtergond een 65" TV, nog steeds is de router enorm en opvallend

Heb jij ook een Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router?

Uitgebreid verhaal, ik zal normaal niet zover doorlezen als gemiddelde gebruiker. Wel handige weetjes wanneer je even vast hangt. Alleen wat bedoel je met
jaren meegaan?
Daar bedoel ik mee dat de router over veel functies beschikt die hem toekomst gericht maken en de prestaties zullen dus in de komende jaren nog ruim voldoende zijn, het gaat hier niet om dat de router niet kapot kan gaan in een aantal jaar, maar dit valt natuurlijk niet te testen in 2 weken review tijd.