MSI DKA790GX Review

mouse86 25 september 2009, laatste update op 25 september 2009, 966 views

MSI DKA790GX

Pluspunten

• Goed design, in mijn ogen hetzelfde als de marketing naam "Durable design"
  • Veel I/O's zoals vga/hdmi/dvi, veel usb, optical audio, etc.
  • Tot nog toe zeer stabiel (staat 24h aan), inmiddels 2 weken.
  • RAID5 werkt goed voor een onboard feature, de meegeleverde configuratie software hiervoor is uitmuntend (via web te benaderen)
  • Geschikt voor Windows 7

Minpunten

• SATA poort 5 is niet verstandig gepositioneerd. Waardoor er bij de meeste kasten 1 hard disk bay niet te gebruiken is (ook niet met een haakse sata kabel). -De andere (1~4) sata poorten zitten goed.
  • Er wordt slechts één sata kabel meegeleverd
  • Email melding via meegeleverde raidXpert moet via een onbeveiligde -zonder wachtwoord- mailserver

Layout Score: 4
Inleiding:

Voor thuis had ik een stille server pc nodig. Omdat hij dag en nacht aanstaat wilde ik graag een betrouwbaar bord hebben. Gezien de server -vmserver- draait, ben ik op zoek geweest naar een moederbord waarbij ik geen problemen kon vinden in combinatie met vmserver. Deze heb ik dan ook niet gevonden voor dit moederbord.

Op de website van MSI vond ik enkele termen die ik prettig vond om te weten voor een server:

• Longer lifespan than electrolytic capacitors
• Endurable to operation under higher frequency & temperature
• Avoid exploding capacitors to cause mainboards failure
• A choke is an inductor responsible for storing power and regulates the current.
• All shielded choke could reduce core power loss, lower EMI interference.
• Store energy longer at higher frequency, achieving higher efficiency.

Met name dat er goede caps en inductors worden gebruikt vond ik prettig.

Ook wilde ik een redelijke onboard videokaart hebben zodat dit ik geen externe hoef aan te sluiten (wat weer energie bespaard).

Eerste indruk

Het bord ziet er heel netjes afgewerkt uit (zie o.a.plaatjes van fabrikant). Het bord heeft lekker veel I/O's van USB/vga/hdmi/dvi maar ook onboard nog eens extra USB connectors om te koppelen aan de computer kast. Zo kan er ook aan de voorkant van de computer de usb poorten gebruikt worden die geïntegreerd zijn met de computer kast.

Installatie

Ik was in twijfel om als OS "Windows server R2 2008" te installeren of "Windows 7". Uiteindelijk is het Windows 7 geworden daar de R2 variant ten tijde van installatie nog niet beschikbaar voor mij was. Het gaat hier om legale versies. De installatie van Windows 7 verliep vlekkeloos. Na de installatie heb ik geen één driver hoeven te installeren, alles werd direct herkent. Ook mijn printer (canon pixma) werd automatisch geïnstalleerd via de Windows update. Iets wat ik als zeer prettig ervaar (hoewel dit los staat van het moederbord).

Toch heb ik alle drivers van MSI gedownload om zeker van te zijn dat het in orde is met de drivers. Het installeren van de MSI drivers/software verliep ook zonder problemen.

RAID 5

In eerste instantie wilde ik deze optie helemaal niet gebruiken, mede door enorm slechte ervaringen met een ouder bord waar ook raid5 opzat (nVidea 590 chipset). Maar omdat een huisgenoot nog enkele 500gb's schijven van zijn raid array over had, ben ik het gaan testen om te zien of Ati beter is (icm SB750).

Al vrij snel was ik vrij enthousiast over de Raid5 feature. Via de bios kan er eenvoudig gekozen worden hoe de raid configuratie eruit moet zien, dit gaat heel eenvoudig. Vervolgens kan er via het meegeleverde RaidXpert programma, die web-based te benaderen is, additionele instellingen gedaan worden. Denk aan het
  • migreren van raid5 3disk-> 4disk,
  • assignen van een hot spare aan een array,
  • geven van een email melding bij problemen,
  • instellingen als NCQ en write cache veranderen,
  • Media Patrol periodiek kunnen instellen (controle van schijven),
  • synchronisatie van het array,
  • en meer... :P
RaidXpert scherm

Nb. Benches zijn gedaan toen alle software er al op stond (incl. draaiende vmware server)

Raid 5 ATTO bench (4 500gb schijven, Seagate):

Raid ready (1 500gb schijf, Seagate)

In mijn ogen geen slechte resultaten voor ene onboard raid controller. De cpu load tijdens reads/writes van de onboard controller komt op 1 core die 50% gebruikt wordt. Er zit een AMD phenom x4 8850 in.
Het kopieren van een grote file (20gb) van single-drive naar Raid array begint met 150mb's en gaat snel terug naar 30Mb's (cache?). Visa versa begint dit met 300mb's en gaat dan snel terug naar 60mb/s. Echter denk ik dat hierbij de single drive een limitatie is gezien de ATTO benchmarks.

-PS
Ik was van plan geen uitgebreide review te schijven, wilde eigenlijk alleen maar wat vertellen over mijn raid ervaring. Toch is er iets meer uitgekomen, hopelijk heeft u er wat aan bij de volgende aankoop[
Wellicht daarom een slordige, korte review... maar beter iets dan niets ;). Mocht ik later meer tijd hebben dan schrijf ik er meer over.

Heb jij ook een MSI DKA790GX?

Mijn ervaring met de RAID functie van AMD is ook zeer postitief. De RAID is goed geintegreerd met Windows en beter te beheren dan de Intel vind ik. nVidia vond ik ook erg slecht.
Misschien is het leuk om nog wat foto's toe te voegen en het energieverbruik te meten.
Persoonlijk vind ik je write snelheid slecht. Je reads schalen wel redelijk, maar ook niet super. Wellicht zou je een software raid kunnen proberen onder windows, mijn ervaring is dat dit beter schaalt dan de 'hardware' oplossingen op moederborden. De nieuwe intel borden zijn hier een uitzondering op.

Het is niet zo zeer slecht nu, maar het ligt eraan waarvoor je het gebruikt. 100MB/sec op 4 disken is niet erg snel. Ook voor software raid.