Specificaties Small form factor, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK2480 Review

johan12 25 september 2009, laatste update op 25 september 2009, 3.738 views

Antec New Solution NSK2480

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Afwerking
  • Design
  • Compartimenten
  • Meegeleverde voeding

Minpunten

• Afdekscherm voor compartiment waardoor de SATA kabels niet goed kunnen worden weggewerkt
  • Redelijk groot voor een desktop, maar niet vor een HTPC
  • Grotere videokaarten gaan qua lengte niet passen

Kwaliteit voeding Score: 5
Inleiding/Keuze
Ik kwam van een Antec Sonata Plus 550 behuizing, maar ik vond dat deze gewoon te groot was voor het aantal componenten dat ik gebruik in mijn pc. En daarbij kwam ook dat ik niet meer zo’n grote kast onder mijn bureau wilde hebben staan. Voor hetgeen ik mijn pc gebruik en met enkel 1 interne harde schijf zou ik prima uit de voeten moeten kunnen met een Micro-ATX behuizing die zo logisch mogelijk ingedeeld is.

Vanwege mijn goede ervaringen met Antec, ik heb reeds de Sonata II, de Sonata Plus en de NSK 6000 als behuizing gehad, ben ik dus eerst gaan zoeken in de uitgebreide line-up van Antec behuizingen.
Eerst had ik het idee om een zo klein mogelijke tower te nemen, de NSK 3480, maar toen ik de 2480 zag, dacht ik: waarom geen liggend model? En dus deze maar besteld.

Vormgeving
De NSK line-up of eigenlijk de New Solution series hebben allemaal een zwarte behuizing met een lichtgrijze plastic front. Ik vind het sober maar toch zeer stijlvol vormgegeven. Er zit gelukkig geen rare poespas op die soms op de Aziatische merken van behuizingen wel te vinden is en wat echt niet mijn ding is.

De case zelf is dus zwart gespoten metaal. Tussen het plastic front en de metalen case zitten luchtinlaten voor koeling.

Verpakking en Inhoud
Afijn, nadat de postbode het grote pakket had bezorgd ben ik deze gelijk gaan openmaken. In de doos zit uiteraard de behuizing ingeloten in piepschuim, het is eigenlijk hetzelfde als wanneer je een versterker/receiver uitpakt. De voeding, een EarthWatts 2.0 380 Watt is al netjes ingebouwd in de behuizing.
In de doos zijn verder te vinden:
- zeer summiere handleiding
- een stekker
- een zakje met schroefjes

De mogelijkheden
Grofweg bestaat de case uit 3 compartimenten. Een compartiment voor de voeding en de twee 5,25 inch drive bays. Het moederbord compartiment en een compartiment voor twee 3,5 inch harde schijven. De verbindingen tussen deze compartimenten zijn gemaakt door gaten voor alle benodigde kabels, hier zou zelfs een IDE kabel doorheen passen als je die nog gebruikt.

In de case zit standaard dus een EarthWatts 2.0 380 Watt voeding. Deze voeding is niet modulair, maar wel 80 plus, wat zoveel inhoud dat hij minimaal 80% rendement haalt. Voor de voeding zit een uitneembare 5,25 inch drive bay waarin twee drives kunnen worden gestoken. Antec heeft deze bay zo gemaakt, dat je enkel de optische drive in de bay hoeft te steken en als je de bay met drive en al terugzet in de case dat zit de optische drive ook echt vast, zonder dat er een schroefje aan te pas komt. Best handig.

Het moederbord compartiment biedt precies plaats aan een micro-ATX bord. Aan de zijkant van de case zitten standaard ingebouwd 2 Antec 120 mm Tricool fans die 3 standen hebben. Ik heb ze op de laagste stand, low, staan. Zo hoor je ze nauwelijks, maar is er zeker een redelijke airflow over het moederbord.
In het compartiment voor de harde schijven zit een uitneembare standaard met rubberen tussenstukjes waar je twee 3,5 inch harde schijven in kwijt kunt. De rubberen tussenstukjes dienen om resonantie van de schijven tegen te gaan.

Inbouwen
Het inbouwen van de hardware gaat bij deze behuizing gemakkelijk. De DVD-drive zit dus zo vast zonder te schroeven door de uitneembare drive bay. Het moederbord schroef je ook zo op zijn plaats en de harde schijven ook. Alle kabels aansluiten gaat ook prima, je kan de kabelzooi door het ontwerp in compartimenten tot een minimum beperken door alle ongebruikte kabels in het compartiment van de voeding en de DVD Drive bay weg te moffelen. Dit is uiteraard erg bevorderlijk voor de airflow over het moederbord.

Ik heb een probleempje ondervonden bij het aansluiten van de harde schijven. De SATA aansluitingen op het moederbord dat ik heb (ASUS Maximus II GENE) zitten naar de zijkant toe. En laat nu net het moederbord compartiment in de behuizing hier ophouden. Met van die 90 graden SATA kabels kon ik toch met wat moeite de DVD en de hare schijf aansluiten, maar de kabels zitten nu sterk omgebogen en een beetje onder het moederbord. Ook kan ik zo van de 6 SATA aansluitingen er maar 3 gebruiken op deze manier, omdat de gebogen SATA kabel eerst over de andere aansluiting heengaat die er onder zit.

Mocht je een videokaart hebben dat in lengte langer is dan de lengte van een Micro-ATX bord, dan gaat dat dus sowieso niet passen. Dat heb ik aan den lijve ondervonden met een HD4890 waar de stroomconnectoren aan het einde zitten. Ik heb zelf geprobeerd om een deel van het metaal wat hier blokkeert weg te zagen, maar dat is niet gelukt.
Nu zal het gros van de gebruikers van deze behuizing toch geen al te grote en luxe videokaart willen, alleen voor de gamers is dit toch opletten bij het aanschaffen van deze behuizing.

Geluid en temperatuur
Nadat alles netjes was ingebouwd heb ik het systeem maar eens aan gezet. Met de twee 120 mm Fans op low is het systeem, wat onder mijn bureau is gemonteerd, nauwelijks hoorbaar. En met nauwelijks hoorbaar bedoel ik dat je de pc lekker aan kunt laten staan onder elke voorwaarde. Slaap zelf niet met de pc naast me, dus dat kan ik niet beoordelen, maar voor in de huiskamer is het een prima geluid. Zeker niet aanwezig.

De temperaturen:

Southbridge
Idle 49 C
Load 55 C

Updates
25-09 foto buitenkant toegevoegd, review iets uitgebreid, aangepast.

Heb jij ook een Antec New Solution NSK2480?

I kan het met het meeste van de review wel eens zijn aangezien ik dezelfde ervaringen heb met deze case.
Ik heb alleen als eerste de casefans en eruitgesloopt en vervangen door stillere.
Voor de rest prima review wat mij betreft, weinig toe te voegen.

Wel lullig dat je nu net een mobo hebt met SATA aansluitingen die haaks staan.

Wou je een stuk uit je kast zagen ofzo? Te zien aan die zaagsnede in tussenschot.
Leuke review. Wat ik persoonlijk mis is een foto van de buitenkant. Toch niet onbelangrijk bij een kast.

Volgens mij zie ik zaagsel tegen de zijkant van de kast en ook nog wat op het moederbord. Misschien verstandig om even schoon te maken?
Een paar foto's van de buitenkant van de kast zou niet misstaan in deze review.
Done, foto toegevoegd.

@ Hans C en fryskmantsje: Ja ik heb geprobeerd een stuk uit de plaat te zagen zodat ik toch een grotere videokaart erin kon zetten. Dit is alleen niet gelukt. En wat je ziet is geen zaagsel, dat had ik allemaal netjes gedaan toen de case leeg was en daarna uiteraard gestofzuigd!
Ik heb net hetzelfde probleem met de sata aansluitingen op mijn hdmi bordje. Oplossing: een gaatje boren van 10,5mm en dan met een pons een groter gat maken, beetje ontbramen en het is opgelost.
Beste Johan12,

Zojuist ook deze kast besteld.
Ik wil een 2,5"SSD drive en een 3,5"HDD plaatsten.
Kun je mij vertellen of ik appart de SATA kabels en eventueel voedingverloopjes moet aanschaffen?