Specificaties GF GTS 250 (740MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTS250/DI/512MD3 Review

Tutti-frutti 25 september 2009, laatste update op 25 september 2009, 1.745 views

Asus ENGTS250/DI/512MD3

Pluspunten

• Goedkoper dan andere

Minpunten

• Fan snelheid gefixeerd op 100%, overheersend aanwezig

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is niet echt een product review, maar meer een waarschuwing voor degenen die overwegen deze kaart te kopen.
Ik ging er zelf van uit dat er tegenwoordig niet meer gelet hoeft te worden op het geluidsniveau (idle) van 3D kaarten, overal zit tegenwoordig wel een fan op welke zijn snelheid automatisch aanpast aan de temperatuur.
En zeker bij dit model met 'Gladiator fansink' (ENGTS250/DI/512MD3/A) ging ik er van uit dat het wel een stil kaarjte zou zijn.

Daar blijkt helaas niets van waar. De fansnelheid is gefixeerd op 100%. Deze past zich niet aan na het installeren van de laatste nvidia drivers (ook niet die door Asus geleverd worden). Tevens is het ook niet mogelijk de snelheid aan te passen met smart doctor.
Het blijkt dat deze kaart enkel een 3 pins fanaansluiting gebruikt, waardoor het niet mogelijk is om de fan snelheid te veranderen (daar zou bij dit type een 4e pin voor gebruikt worden lees ik).

Het is voor mij onmogelijk om rustig te kunnen werken met deze pokkeherrie!
Wees gewaarschuwd!

Heb jij ook een Asus ENGTS250/DI/512MD3?

Is een idee, maar liever niet, past ook niet 1 op 1, en mocht de kaart heet worden, dan gaat de fan niet automatisch sneller draaien. Ik stuur hem terug en haal een andere variant.
Ik begrijp ook niet waarom Asus dit doet, heb zelf ook 2 kaarten gehad met glaciator koelers, heb daar uiteindelijk twee thermalright HR03GT's op gezet en de koeler aangesloten op het moederbord. Vervolgens via temp sensors en speedfan de fans automatisch laten besturen. Bijkomens probleem van asus is dat ook de temperatuur niet door alle programma's is uit te lezen. Dit is ook een van de redenen dat ik helemaal klaar ben met het merk Asus; dat ze alles zo nodig moeten customizen. Waarom!? Als ze het nou nog beter maakten oke, maar het zijn zo vaak halfbakken oplossingen voor niet-bestaande problemen.

Verder zou het wel leuk zijn als je er een echte review van maakt, je kunt het lawaaiig zijn van de koeler daar natuurlijk onderdeel van laten uitmaken.
Ik snap dat jullie graag een completere review zien, maar helaas heb ik daar op het moment geen tijd voor. Een eenvoudige review vind ik weer net te beknopt, aangezien ik daar geen toelichting kan geven over het probleem. Mijn essentie is om anderen niet dezelfde fout als mij te laten maken.
Tevens zijn de verschillen tussen 3D kaarten met dezelfde chip meestal niet zo groot. De verschillen zijn meestal de verschillen in koelers, clockspeeds (minimale verschillen) en stroomverbruik. Maar daar is meestal genoeg referentie over te vinden. De meest waardevolle informatie zou in deze review toch hetgeen zijn wat ik hier heb behandeld.

[Reactie gewijzigd door Tutti-frutti op 25 september 2009 12:00]

Jammer, ik wilde de 1gb versie van deze kaart gaan overwegen, maar die zal ook wel als een gek loeien dan..

Ik heb nu trouwens een Asus HD4850 1gb, met precies dezelfde fan, maar die werkt wel prima, stille kaart
Het valt me op dat bij de niet high-end kaarten van Asus de ventilatorsnelheid opvallend vaak niet regelbaar is. Zeer vervelend. Desalniettemin kan je best deze review uitbreiden met meer dan alleen de geluidsproductie van de koeler ;)
Jammer dat ik het zo laat heb gelezen...

De kaart gaat bij mij ook morgen weer terug... Wat een pokke herrie zeg...

Een beetje geluid is niet erg maar dit is alsof er een straaljager staat op te warmen...
er is bios update 4 deze videokaart ,dan draait de koeler minder hard