Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router Review

JouelTestpanel 2 september 2016, laatste update op 7 september 2016, 394 views

Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router (Testpanel)

Een snelle router die alles aan kan. Bereik is top en bereikt zelfs de bovenverdiepingen en tuin met minimale vertraging. De grote vraag is: Heb je de prijs ervoor over? Het gemiddelde huishouden van 2 zal genoeg hebben aan een AC1750 router en kan zich een aantal euro’s besparen.

Pluspunten

• Zeer goed bereik
  • Zeer snel
  • Geen andere accesspoints of range extenders meer nodig
  • Plug & play
  • Beheer via een App

Minpunten

• Wat duur voor de gemiddelde consument
  • Wat groot, past niet overal

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Fast without the Furious
Om meteen met de deur in huis te vallen, ik ben een tweaker maar geen netwerk tweaker. Mij moet je niet vragen om verschillende specifieke hertzen of iets dergelijks tot in de puntjes te meten. Want dat kan ik niet eens zelf. Dit word waarschijnlijk dus niet je standaard tweaker review.

Waar ik zelf veel meer op zou zitten te wachten is wat is het verschil, in begrijpelijke taal, van deze Linksys AE 9500 t.o.v. de standaard modem/router van je internet provider (herkenbaar voor iedereen, right?) en een redelijk goede mid-range router (AC1750) van rond de 100/150 euro waar ik zelf altijd veel plezier van heb gehad.
Zoals velen wil ik gewoon snel internet, zonder me kwaad te hoeven maken wanneer weer eens iets niet werkt en een boel instellingen na te moeten lopen. Ik wil kunnen genieten van filmpjes en games en dat ‘kastje’ moet zijn werk gewoon maar doen. Ik heb de afgelopen 2 weken gekeken wat deze router allemaal in huis heeft en mijn conclusie getrokken...

Featureset
De router is door mij getest op de volgende features:
- Instellen en werking van het gastennetwerk, hoeveel belasting kan het aan?
- Meerdere WiFi apparatuur (tot wel 9 apparaten tegelijk ‘dagelijks’) lijdt de snelheid hier onder?
- Bereik van externe opslag via de router, handig of lastig?
- Gebruik van de “Linksys Smart WiFi” app, bruikbaar of een leuke extra?
- Prioriteit voor media, zal dit ervoor zorgen dat Netflix zonder haperingen full HD streamt, zelfs wanneer mijn vriendin tegelijkertijd Youtube filmpjes kijkt?
- Gemak. Hoe vaak moet ik ermee ‘klooien’ of kan ik het apparaat gewoon lekker zijn werk laten doen?

Prestaties/Draadloos bereik
De router presteert zeer goed. Ik heb de router op een centrale plek in het huis (totaal 110 m2) staan en deze bedient zo de volgende kamers waar netwerk apparaten zijn gelokaliseerd:
- Woonkamer (daar staat hij)
- tuin
- Slaapkamer
- Kantoor
- Gameroom

In de woonkamer kan ik zonder vertraging een Youtube filmpje of Netflix film/serie streamen naar mijn chromecast, terwijl ik een online game speel en mijn vriendin op haar laptop zit te internetten/youtuben. Ik heb de exacte snelheden hier niet gemeten, maar belangrijker vond ik dat er van geen enkele kant vertraging werd opgemerkt. Bij mijn modem/router van de provider hadden we dat wel en zelfs met onze AC1750 router was er af en toe tijd nodig om te bufferen.

Ook met gemeten snelheids testen zit ik op elke plek van de woonkamer contant ongeveer aan onze 140/150 Mbit/s zoals ook beloofd door de provider, het is dus mooi dat die snelheid ook draadloos behouden blijft.

Voorin en midden in onze tuin was de snelheid goed tot redelijk met zon 60/70mbit/s. Achter in de tuin werd het bereik wat minder en de snelheid zakte ook behoorlijk(gemeten op 20/30Mbit/s)

In de slaapkamer, kantoor en gameroom merkte ik snelheidsverlies op bij de metingen (rond de 80/100 Mbit/s) maar dit werd hersteld door het plaatsen van de Linksys RE7000 Wireless extender. Het was wel even zoeken naar een goede plek, uiteindelijk was de beste plek op de eerste verdieping direct bij de trap, maar toen liepen de snelheden op de bovenste verdieping ook op tot 130/140 Mbit/s. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik met de 80 Mbit/s die ik op zijn minst haalde met alleen de router ook zeer tevreden was, ik wilde alleen eens kijken wat ik er nog meer uit kon persen met de RE7000 erbij.

Toen wij een aantal vrienden hadden uitgenodigd heb ik het gastennetwerk uitgetest en we besloten dat de beste test was om met z’n achten tegelijk 8 verschillende Youtube filmpjes te starten. Dit ging goed.. alhoewel mijn vriendin haar telefoon een beetje haperde, maar dat ligt meer aan haar oudere telefoon. Hier ook geen lange buffertijden. We hebben het nog een keer getest met 8 andere filmpjes maar toen dit ook goed ging besloot ik het bezoek niet meer lastig te vallen met mijn testjes.

Ook heb ik een usb stick op een van de USB poorten gezet. Ik vond dit wel geinig werken, had er een liedje opgezet en dit kon ik dus via elk apparaat afspelen, maar ik ben meer een streamer dan dat ik zelf werk met een eigen netwerk opslag. Ik heb dit dus absoluut niet grondig kunnen testen.

Betrouwbaarheid & Stabiliteit
De router is in de 2 weken dat hij operationeel was bij mij geen enkele keer uitgevallen of (merkbaar) het signaal weggevallen. Meer kan ik hier dus ook niet over zeggen.

Beheer
De installatie is een van de weinige zo niet de enige keer dat ik echt in de netwerk omgeving heb gezeten van de router. Dit was ontzettend eenvoudig. Het enige wat ik hoefde te doen was een LAN kabel vanuit het modem naar de router trekken, de stroomkabel in de router te doen en als ik vervolgens op mijn laptop via draadloos op het juiste netwerk klik (staat ook allemaal in de heldere “quickstart guide”) begint de installatie vanzelf. Je krijg een aantal vragen voor wachtwoorden en of je de naam van je netwerk wilt aanpassen en klaar is kees.

Wat ik vervolgens heb gedaan, en iedereen zou willen aanraden, is het installeren van de “Linksys Smart WiFi-app”. Ik hou zelf niet zo van accounts aanmaken, dit word wel in eerste instantie gevraagd maar als je beneden kijkt kun je ook gewoon inloggen door het invoeren van je router wachtwoord (wat je in het begin hebt ingesteld).

Hier kun je vervolgens alles instellen/veranderen wat je wil. Zo heb ik hier regelmatig het gasten netwerk aan en uit gezet, het WiFi wachtwoord aangepast en je kunt hier makkelijk zien welke apparaten nog zijn ingelogd. Voorbeeld, onze buren komen een keer voor wat koffie of iets sterkers, wij geven dan meestal wel even het WiFi wachtwoord. Als zij naar huis gaan zaten ze dan wel eens nog steeds op ons netwerk, dat kun je zo dus makkelijk checken.

Verder heb ik in het begin de instellingen doorlopen, maar alles stond al juist. Het apparaat kent dus zeer goede standaard instellingen of heeft een zeer goede herkenning van de juiste instellingen die het moet hebben.
Ten opzichte van de modem/router van de provider was dit een groot verschil, hier moest ik alles regelmatig aanpassen, het apparaat zelfs vaker resetten en weer opnieuw juiste banden selecteren om het sterkste signaal te krijgen en te behouden ook is dit beheerders systeem niet erg gebruikers vriendelijk.

Met mijn AC1750 router was er qua beheer iets minder verschil. Ik moest wel in eerste instantie wat meer instellingen goed zetten, wat bij de Linksys niet hoefde. En ik heb ooit een keertje ruzie gehad waardoor alles gereset moest worden, maar dat was dan ook het enige. Ohja en er was ook geen App beschikbaar om instellingen makkelijk te wijzigen in mijn geval.

Ondersteuning
Hier heb ik gelukkig geen gebruik van hoeven maken.

Ter vergelijk weer, ik heb héél vaak in het verleden met mijn provider aan de telefoon gehangen hoe ik het bereik kon verbeteren. Dit resulteerde uiteindelijk in de aankoop van mijn AC1750 router. Met deze heb ik echter ook een keer ruzie gehad waarbij in de ondersteuning nodig heb gehad. Dit is toen gelukkig wel netjes afgehandeld.

Tja, dit is wel een dingetje. Ik denk dat de prijs met zo’n 449,- euro wat aan de dure kant is voor de standaard gebruiker. De gemiddelde twintiger of dertiger die op zijn/haar budget moet letten, maar wel een goede internet ervaring wil is denk ik prijstechnisch met een AC1750/1900 router van rond de 150 euro beter geholpen, de standaard modem/router zou ik iedereen willen afraden... Heb jij echter een gezin van 5 of zelfs meer personen waarbij de kroost richting de tienerjaren gaat, dan heb je aan deze router een hele goede, met jaren levensduur voor deze prijs. Met zoveel gebruikers en apparaten ga je je denk ik vanzelf wel ergeren aan de vertragingen die dan onherroepelijk gaan voorkomen zonder een goede router, met deze zit je dan zeker goed.

Slotwoord
De Linksys EA9500 is mij tijdelijk cadeau gedaan door tweakers met de kans om hem te winnen door een mooie review te schrijven en omdat ik mij niet teveel wilde hechten aan een tijdelijk cadeau, heb ik vandaag besloten mijn AC1750 router weer op te stellen. Ik had verwacht dat ik er relatief weinig van zou merken maar ik ben wel degelijk gewend geraakt aan de extreme snelheden waar de Linksys op opereerde, dat word dus weer een tijdje aanpassen...

Het is namelijk een zeer snelle router met een goed bereik die alles wat ik er op af heb gegooid makkelijk kon handelen zonder het toevoegen van accesspoints of range extenders. Ook had hij een simpel beheer waardoor het plug en play gehalte erg hoog lag. Sterk punt voor de minder ervaren netwerk tweaker! Al met al is het wel een vrij forse router qua omvang en hij is niet heel goedkoop. Uiteindelijk denk ik dat de gebruiker die alles gebruikt wat deze router biedt de prijs er wel voor over heeft. De ander is misschien al goed geholpen met een iets minder geavanceerd model. Ik heb er in elk geval veel plezier van gehad en hoop dat nog te hebben!

EDIT: Spelfouten/typos en slotwoord tekstueel aangepast.

Heb jij ook een Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router?

Goede uitgebreide review. Thanks!