Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z170A GAMING M5 Review

FreezyExp 1 september 2016, 458 views

MSI Z170A GAMING M5

Moederbord werkt na een jaar nog uitstekend. Nog geen enkel probleem gehad. Alles werkt prima, en er zijn redelijk frequente bios updates. Er zijn wat kleine minpunten, ze tellen echter niet zo zwaar

Pluspunten

• Stijlvol
  • Uitbreidings mogelijkheden M.2, sata, PCIe sloten
  • Extra IO pins, USB 2, 3 en com-poort
  • POST Segment display
  • Geleverde software werkt goed
  • Uitstekende bouw
  • Werkt ook na een jaar nog zonder problemen

Minpunten

• Ethernet driver niet MS standaard
  • Audio poorten kunnen niet vrij ge-remapped worden
  • Alleen verkrijgbaar in MSI rood
  • POST Segment-display plaatsing
  • MSI Command is wat omslachtig in design
  • Super Charger werkt alleen met apple producten

Layout Score: 4
Moederbord werkt na een jaar nog uitstekend. Nog geen enkel probleem gehad.
Alles werkt prima, en er zijn redelijk frequente bios updates.

Overclocken is zeer eenvoudig, voor een aantal builds zelfs automatisch te doen, maar kijk voor aankoop van geheugen eerst even naar de ondersteunde modellen.
Mijn geheugen werkt prima, maar niet met de standaard overclock 1-button setting.
Ik gebruik alleen de XMP profile en de standaard overclock, het had misschien wel leuk geweest als er ondersteuning was voor de onboard overclock en additionele tweaks/mem-tests voor de Kingston HyperX Predator chips. Het is echter niet nodig, je kunt alsnog alles met de hand zelf instellen.

Layout van de onderdelen is prima, ik heb nog geen m.2 modules gebruikt, het gebruik hiervan zou wel ten kostte gaan van een aantal sata poorten (chipset/cpu limitatie).
Wederom niet echt een probleem, Zelfs als je beide m.2 slots gebruikt hou je minimaal nog drie sata poorten over.
Veel ruimte rondt de CPU socket, geen overbodig grote elementen die in de weg zitten voor het installeren van het koelblok.
Boot status segment-display, zeer behulpzaam tijdens het nakijken van het systeem voor installatie.
Uiteindelijk nog niet nodig gehad. De plaatsing had beter gemogen, zit nu onder een tweede videokaart verborgen. (-1 punt layout)

Overige I/O pins zijn allemaal netjes onderaan geplaatst en er is zelfs een ouderwetse com-poort, handig voor het programmeren van kleine arduino's of het aansturen van simpele apparaten.
Meer dan genoeg uitbreid mogelijkheden.
2x USB 2 en 1x USB 3 is prima, het moederbord heeft aan de achterkant ook al een overvloed aan diverse-poorten maar het is ook fijn om in de kast nog wat extra aansluitingen te hebben voor een snelle boot-disk of een SD-card controller.

De lichtshow van het moederbord is leuk, maar voor mij overbodig, gelukkig simpel uit te zetten in de BIOS.

In totaal 4x 4-pin fan controllers, ik hoef er slechts drie te gebruiken. In combinatie met twee MSI Nvidia gaming kaarten is dit aantal prima tijdens gamen.

Het enigste probleem is initieel met de Ethernet poort driver, maar die stond ook op de CD-ROM. Mijn advies aan MSI, gebruik nooit een product dat niet gewoon in de Microsoft Driver database staat, of tenminste kan functioneren met één van de algemene drivers. Het hele idee van de Killer-Network is zo wie zo achterhaald, het werkt voor geen meter en voegt ook niks toe. Het is gewoon een QoS schilletje, die ook in de rest van je netwerk ondersteund moet zijn. Je kunt net zo makkelijk dit allemaal op de router / switch afdwingen als het echt zo belangrijk is. (-1 punt compatibiliteit)

Een ander kleine merkwaardigheid is dat ondanks de audio chipset de poorten vrij zou kunnen herindelen (via regedit), het niet lukt om van de zes uitgangen achter een headset & mic aan te sluiten naast een 2.1 speaker-set. Wellicht doen meeste gamers het anders, maar dit is wat ik gebruik en zou graag de optie hebben om de headset kabels niet altijd aan de voorkant te hoeven aansluiten.

Als laatste punt, de software. Werkt prima, het meeste is optioneel.
Er is helaas gekozen voor een pompeuze/gebruikersvriendelijke stijl, in plaats van een strakker uiterlijk waar alles sneller in te stellen is.
Zo moet je voor fan-controller instellingen een aantal stappen door voordat je er bij kunt.
De MSI software ziet twee van deze fans als CPU-fans, de case fans zijn dan nog een paar clicks verder verhuisd.

De services voor de software zijn overbodig, de instellingen worden door het moederbord uitgevoerd. Desondanks blijven deze services wel opstarten en actief.
Na updates even terug op manual plaatsen, de software start dan niet goed door, eerst de benodigde services met de hand starten dan na de tweaks weer stoppen.

Dat gezegd, MSI-update werkt en heeft best vaak een driver update (in tegenstelling tot de tools van ASUS).
MSI Command Center gebruik ik om de Fanspeed curves in te stellen en soms om tijdelijk wat meer sap uit de CPU te persen via een kleine overclock.
Nahmic gebruik ik niet, evenals de killer network suite. Gewoon de kale drivers.

Random dingetjes:
Fanspeed ondersteund dit moederbord nog niet goed (fans speed is omgekeerd),
intel update herkend de chipset ook nog niet. (Augustus 2016), geen grote issue want MSI-update heeft al vaak een update

Nutteloze software:
- fastboot (gebruik gewoon een SSD)
- ramdisk (een ramdisk is handig, maar deze tool niet, neem een kijkje naar DIMMDrive op steam veel handiger)
- m-cloud (er zijn al genoeg cloud diensten, MSI hoeft er niet eentje aan te bieden tenzij het prive te hosten is)
- norton security (meest irritante virus scanner ooit, sluit een partnership met ESET en dan een jaar, niet 1 of 2 maanden)
- nahamic (audio, maar het geluid is al prima te regelen in de realtek driver / speakers).

Prachtig moederbord, maar ik heb het gevoel dat als MSI deze kwaliteit zou afleveren zonder de nutteloze marketing extra's dat dit een stukje goedkoper zou uit vallen. (-1 punt prijs)

Heb jij ook een MSI Z170A GAMING M5?

Nutteloze software:
- fastboot (gebruik gewoon een SSD)
Heb je het hier over de BIOS functie of heeft MSI een fastboot utility? Mogelijk vind jij het nutteloos, maar ik ben wel blij met de fastboot functie, het scheelt toch weer enkele secondens (met SSD).
Nadeel van fastboot is wel dat je USB-muis/toetsenbord niet werkt tijdens het booten.

[Reactie gewijzigd door Nogne op 1 september 2016 12:16]

de software ervoor, ik gebruik de bios functie ook niet. Zet gewoon de PC aan via een magic packet (wake on lan) zodra je s'ochtens je telefoon oppakt ;-)

Dan maakt die ene extra seconde ook niet uit.
Ja dan kan ik zeker begrijpen dat het nutteloos is, softwarematig (lees: W10) zou ik zeker niet preferren boven een BIOS instelling.
En ja als je WOL gebruikt maakt het nog minder uit.